Karlabarnen - Från födsel till flytt

Kullträff idag, och det ser ut som att jag har fött upp ett gäng vallhundar! :love: Nate visade så mycket mod, kloka saker med djuren och jättefin känsla, ser kanonbegåvad ut och i princip träningsmogen redan, 13 veckor gammal! Tikarna börjar tända de med, fin djurkänsla och bra språk, men inte fullt så på än. Så kul att se!!
 
Kullträff idag, och det ser ut som att jag har fött upp ett gäng vallhundar! :love: Nate visade så mycket mod, kloka saker med djuren och jättefin känsla, ser kanonbegåvad ut och i princip träningsmogen redan, 13 veckor gammal! Tikarna börjar tända de med, fin djurkänsla och bra språk, men inte fullt så på än. Så kul att se!!

Vid vilken ålder är en vallhund vuxen och "klar" att gå för fullt?
 
Vid vilken ålder är en vallhund vuxen och "klar" att gå för fullt?
Väldigt olika, beroende på individ. Fullt ut ska de ju inte jobba för än kroppen är färdigvuxen men träningen brukar starta när de är nånstans runt 10 månader och sen tar utbildningen 6-24 månader lite beroende på hund och tränare. Vissa hundar är dock snabba att mogna och blir därför klara tidigare.
 
Hjälpte förarna så han bara ta kort på Imoen, tyvärr! Vill heller inte hänga ut hennes matte, så blir begränsad mängd bilder som funkar att lägga ut (vilket instagram sabbade ännu mer genom att återigen ge mig svarta rutor när jag försökte ladda upp dem i orginalformat. Därför ser det ut som att Imoen blir vid på första bilden, för sista fåret syns inte i bild!)

23795850_10155289735318666_3461993759926402639_n.jpg

Så långa ben :D
23843526_10155289739228666_3956886037133627135_n.jpg


Nate
23915710_10155289746178666_2404708412237873222_n.jpg


Och Rost, som fick sitta på mammas arm för att jag skulle få en bild. Han ville tillbaka till fåren!
23843479_10155289748673666_4637214592741755663_n.jpg
 
Såå kul att följa, Migo! Älskar att se bra vallhundar jobba och valpar är ju ännu häftigare, när de helt saknar träning och man vet att precis allt de gör bara är instinkt. Det är då det blir så extremt tydligt varför såna hundar ska valla.

Verkligen jättekul att se, du är så vansinnigt duktig med dina hundar.
 
Nu har mina fem fått ett varv vardera inne hos ett gäng snälla kloka damer i träningsfållan. Det är lång tid kvar tills de är redo för någon som helst träning, men att vara hos fåren och lära sig lite om hur de funkar kan vara nyttigt redan, om de är tillräckligt intresserade. De blir 14 veckor nu på onsdag, så de är verkligen bara bebisar än.

Daud, Joel och Tidus är intresserade, men långt ifrån tillräckligt för att det ska vara nått att göra än på några veckor. De kommer få träffa fåren korta stunder då och då, mest för min skull ;)

Sonic plockade fram väldigt mycket koncentration och djurkänsla, men ville inte riktigt köpa tanken på att göra nått annat än att hålla tackorna i ett hörn än så länge. Han kommer att få nått pass i veckan ett tag för att se hur det utvecklas, om det kommer mer vilja att flytta på djuren eller om hans träning kommer börja med att lossa lite eye.

Rost är riktigt sugen, inte alls så mogen som Nate igår och inte fullt så mycket eye som Sonic så han tyckte mest det var väldigt intressant idag. Han fick 2* 4 minuter i hagen, och jag fick med lite på film!

Rost har koll på läget:
23905443_10155291498528666_4014307049528717554_n.jpg


Film, komplett med förkylt snörvlande ;)
 
Hur knutna är instinkterna till vilken sorts djur de träffar?
Vad händer om de möter kor som är annan storlek, grisar som beter och rör sig annorlunda, gäss som har helt annan kroppsform osv.

Kan de teoretiskt sett läras att valla "vad som helst" (typ en grupp dagisbarn) om föraren pekar ut det som vallningsobjekt, eller behöver de att reaktionerna tillbaka på vad de gör är "fåraktiga"?
 
Hur knutna är instinkterna till vilken sorts djur de träffar?
Vad händer om de möter kor som är annan storlek, grisar som beter och rör sig annorlunda, gäss som har helt annan kroppsform osv.

Kan de teoretiskt sett läras att valla "vad som helst" (typ en grupp dagisbarn) om föraren pekar ut det som vallningsobjekt, eller behöver de att reaktionerna tillbaka på vad de gör är "fåraktiga"?
Mina hundar jobbar på gris, nöt, fågel, får och getter. En bra hund kan valla alla djurslag som är flyktdjur som har en flyktzon och svarar för tryck/eftergift. Vet att folk vallar vattenbuffel tex.
 
Mina hundar jobbar på gris, nöt, fågel, får och getter. En bra hund kan valla alla djurslag som är flyktdjur som har en flyktzon och svarar för tryck/eftergift. Vet att folk vallar vattenbuffel tex.
Och det är inte vissa av de djuren som kommer mer naturligt när de som du säger ska tända som unga?
Eller som kräver mer träning för att få bra kvalitet på arbetet?

Är det alltså när de märker hur djuren går undan som reaktion på deras egen rörelse som är triggern? Rörelsen, inte "att se ett får". Jag föreställde mig att något fyrbent i lagom storlek skulle ha någon inbyggd laddning att framstå som extra intressant.
 
Och det är inte vissa av de djuren som kommer mer naturligt när de som du säger ska tända som unga?
Eller som kräver mer träning för att få bra kvalitet på arbetet?

Är det alltså när de märker hur djuren går undan som reaktion på deras egen rörelse som är triggern? Rörelsen, inte "att se ett får". Jag föreställde mig att något fyrbent i lagom storlek skulle ha någon inbyggd laddning att framstå som extra intressant.

Grundträningen gör man på ett djurslag som inte själva utövar så stort tryck på hunden, företrädesvis får eller tex ankor. Och ja, det är själva rörelsen som triggar vallning, det är därför det finns hundar som vallar cyklar/bilar/joggare osv, deras tröskel för nyckelretningen är för låg.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp