Kastrera äldre katt

escodobe

Trådstartare
Mrs Norris är en omplacering och just fyllt åtta år. Senaste ägaren fick henne i septem förra året. Hon ska vara okastrerad enligt både henne och Sveraks register. Jag utgår från att uppgiften kommer från ägarna innan dess.
Rent spontant så verkar det lite konstigt, brukar inte okastrerade honkatter löpa och vara jobbiga? Hon är en oriental så hon är ju som väldigt högljutt plåster ändå liksom?
Jag har haft henne drygt två veckor så jag har inte kunnat märka något löp, och det är ju vinter och kallt.

Frågan är om det finns något lätsätt att kontrollera om hon är kastrerad? Eller ska jag bara lämna in henne för kastrering - men då har hon öppnats helt onödan med narkos och rehab?

Hur länge är rehabtiden med kasteration, hur länge räknar man med att man måste ha uppsikt 24/7?
 
Åh vad underbart med en ny orientalfamiljemedlem🤩!

Äldre fertila katter kan ha glesare löp, så antingen får du vänta och se, eller be veterinär att kolla. Jag utgår ifrån att man kan se med ultraljud om hon har livmodern kvar eller ej.

Kastration är rätt odramatiskt, det är sällan något som kräver någon särskild eftervård nuförtiden när man ofta syr med stygn som försvinner av sig själv. Lite extra övervakning första tiden så hon inte river i såret, men knappast "dygnet runt" 🙂.
 
Det låter väldigt otroligt att en oriental varit okastrerad i alla år utan att någon märkt något. :angel: Men det är inte direkt något man rapporterar till sverak om inte katten ställs ut som kastrat, så det kan ju ha försvunnit i dokumentationen. Har du hennes orginalstamtavla med alla vaccinationer ifyllt? I så fall brukar man ju skriva in kastreringen där, men det finns inga garantier för det heller.

Jag hade avvaktat hur hon beter sig framåt vårkanten annars. Även om hon skulle vara en ovanligt diskret oriental så borde ett löp inte gå helt obemärkt förbi åtminstone.
 
Det är verkligen olika med löpen, syrrans siames och pappas burma tror jag löpte var 14:e dag. 😖
Min lilla fröken som jag hade tänkt para löper så sällan att jag tröttnat på att försöka hitta någon lämplig hane åt henne, hon löpte nu senast för ca en vecka sedan men har inte löpt på flera månader innan. Hon har väldigt tysta och glesa löp månader emellan, inga vrål öht utan bra lite extra gosig och rumpan i vädret när man minst anar det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp