Bukefalos 28 år!

Kastrera kaniner?

bambi82

Trådstartare
Är lite inne på att kastrera mina två små kaniner. De är födda nån gång i somras och bor i en bur ihop i stallet. Vilket hittills har funkat alldeles utmärkt men nu börjar de bli mer "grabbiga" och juckar :o på varandra och skvätter kiss överallt.

Så visst borde det bli trevligare för deras skull om de kunde fortsätta bo ihop som det är nu vet man ju inte om de får för sig att börja slåss, men är de kastrerade är det väl inte så stor chans?

Skulle också vara trevligt om de slutade skvätta allt inom ett par meter runt deras bur är helt nerpissat.

Så det jag undrar är väl om det överhuvudtaget finns några nackdelar med att kastrera? (Har fattat att de kan vara känsliga för narkos) Är också intressant när man borde göra detta, de bor som sagt i stall där temperaturen vintertid är ungefär 0-5 C går under kortare period dock att ställa in dem i sadelkammaren där det är 15-20C om det skulle vara bättre under uppvaket? Går dock inte att ta med dem hem då jag bor i lägenhet och det skulle bli ett jävla liv på katterna.
 
Sv: Kastrera kaniner?

Går hursom inte att ta hem dem eftersom du då måste ta in de och då drabbas de troligen av värmeslag då de förmodligen har en tjock vinterpäls.
 
Sv: Kastrera kaniner?

Som Modig_Korn säger, det kommer bli för stor temperaturskillnad för dem vilket de förmodligen inte alls kommer må bra av, är ju normal rumstemperatur hos veterinären också. Kan de inte bo i en box i ett par månader tills de fällt vinterpälsen då? lättare föär dem att gå undan för varandra om de bor på större yta.

När jag lät kastrera min hane var han fullt uppvaknad när jag hämtade honom, men det är väl allt fler veterinärer som inte söver vid kastreringar, utan istället ger lokalbedövning och lugnande, just för att minska riskerna.
 
Sv: Kastrera kaniner?

Okej.
Låter ju vettigt. Ska alltså försöka "hålla ut" och kastrera dem i vår så inte temperatur skillnaderna blir så stora. Jag tänkte nog fel från början jämförde med våra stallkatter där veterinär sagt att de ska ligga varmt vid uppvaknande, tänkte inte på att det tvärtom kunde vara skadligt för kaninerna :crazy:.
 
Sv: Kastrera kaniner?

Kaniner är ofta känsliga för narkos så sövning är alltid en risk. Även lugnande+lokalbedövning utgör viss risk även om den är mindre. Sen precis som med alla djur ger kastrering ofta lättare att gå upp i vikt och sämre päls. Man kan inte ställa ut kastrerade kaniner men det är väl alla nackdelar tror jag =) De blir ofta lite lugnare efter kastrering.

MEN! Är det två hanar du har? Då går de förmodligen inte ihop länge till oavsett om du kastrerar eller inte. Har de börjat jucka på varandra så sära på de så fort som möjligt- risken är stor att de ryker ihop och börjar slåss ordentligt. Även om det är honor bör de säras på, de stressar varandra mycket när de juckar och risken är att de ryker ihop. Det kan funka bättre på större yta (typ box) men är det 2 hanar skulle jag inte ta risken.

Ang. sövning och temperatur så blir kaniner lätt nedkylda så att de inte sitter i kylan precis efter är viktigt. Det bästa är oavsett att vänta till våren så slipper de påfrestande temperaturförändringar och kan samtidigt hållas i lagom temperatur lättare.
 
Sv: Kastrera kaniner?

Tyvärr är det svårt med hankaniner hade själv 2 hanar (kullsyskon) som jag kastrerade det hjälpte inte... De rök ihop ordentligt ett par månader efter kastrationen =(
 
Sv: Kastrera kaniner?

Jag har lite annorlunda syn på det där med att ha hanar respektive honor ihop. Det funkar oftast om dom är tillsammans från det att dom är små. Som mest har jag haft 10 hanar i samma bur/hage. Nu har jag 2 i en bur. 2 kastrerade i en Box med 3 honor och endast två hanar som sitter själva då just dom råkat bli mobboffer. Men ingen av hanarna jag hade i stor grupp tillsammans var kastrerade. Har fött upp, dvärgvädurar, angoror och rexar. Har haft säkert ett hundratal djur.
Skvättandet vet jag inte om det försvinner vid kastrering.
Jag kastrerade två i vintras, någon månad sen bara. Dom sitter i en Box i stallet precis som dina. Dom klarade sig bra med ordentligt med hö och tillvaknandet fick dom ju göra på kliniken. Jag var mest orolig över att dom skulle få värmeslag just där på kliniken.
Så jag tycker inte att du behöver vänta till våren för att kastrera dem.
Jag ska kastrera en nu på onsdag:)
men som tidigare sagt är det alltid en liten risk vid narkosen av kaniner..
 

Liknande trådar

Däggdjur Efter mycket funderingar fram och tillbaka hämtade vi en till kanin i går söndag (vi har en kastrerad ettårig dvärgvädur sedan innan som...
Svar
4
· Visningar
1 436
Senast: Blyger
·
Övr. Djur Min första tråd om kaniner:) jag har en fråga, vi ska kastrera vår hane, som alltid har bott ensam. Dock ville vi ha en till, vi valde...
Svar
0
· Visningar
529
Senast: Twister2007
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 560
Senast: jemeni
·
Däggdjur Vi skaffade ju en kanin i höstas (skrev en liten tråd då) och det går bra. Det är en dcärgvädurshane som blir 2 år i mars. Han bor...
Svar
11
· Visningar
2 150
Senast: Martenix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp