kastrerad,Sluta med kattungematen?

_FiA_

Trådstartare
Min katt på 6 månader har precis blivit kastrerad. Han har fått euaknuba kitten torrfoder och mjau mjukmat. Veterinären var noga med att påpeka att han borde äta katratmat från och med nu från royal canin. Royal canin vet jag är skitmat så jag nickade bara och lät orden flyga ut genom andra örat. Det jag undrar nu är ska jag låta honom äta eukanuba kitten tills han är ett år, eller ska jag byta till annat foder från eukanuba? Fodersäcken är nästan precis slut,så det vore bra och veta om jag ska köpa en annan sort
 
Sv: kastrerad,Sluta med kattungematen?

Katten växer ju fortfarande så jag säger nej. Byt inte bort maten, särskilt inte till kastratfoder.
 
Sv: kastrerad,Sluta med kattungematen?

Våran kastrerades också vid 6 månader men efter ett par månader slutade han äta kattunge mat, han ratade den så då gick vi över på Majus torrfoder. Men de är ju bra att de kan äta kattunge mat tills de är 1 år :):)
 
Sv: kastrerad,Sluta med kattungematen?

Fortsätt du med kattungematen, bara för att han är kastrerad så betyder det inte att han har slutat växa. :)
 
Sv: kastrerad,Sluta med kattungematen?

Lite roligt sammanträffande, vi bor i samma stad och i veckan fick jag höra ungefär samma sak av en veterinär. Var förbi i ett annat ärende men när hen fick höra att mina två kastrerade hanar äter mjau blötmat så verkade hen tycka att jag absolut skulle byta till royal canins kastratfoder och gav mig en provpåse. Så nu har jag en hyfsat stor provpåse som bara står och skräpar för jag fattar inte varför jag skulle vilja byta ut mjauen mot den :p
 
Sv: kastrerad,Sluta med kattungematen?

Sorgligt att veterinärer inte har bättre koll på foder . Tillochmed djur affärer av seriös sort har bättre koll i många fall i min Erf . Vad beror detta på ?
 
Sv: kastrerad,Sluta med kattungematen?

det är säkert samma veterinär då.. *psst ligger nära ett rosa hus*

Jo visst är han fortfarande kattunge, men veterinären sa att han kommer bli fet : (



Men då ska jag följa era råd och fortsätta med kattungematen, jag ser väl om han blir tjockare, då får jag fundera
 
Sv: kastrerad,Sluta med kattungematen?

det beror på att dom har väldigt kort utbildning gällande foder, och dom är sponsrade av ROyal canin oftast, utbildningen ges säkert av royal canin också
 
Sv: kastrerad,Sluta med kattungematen?

oj, mycket man läst runt om mest. Kattforum och sådana ställen
 
Sv: kastrerad,Sluta med kattungematen?

Så länge katten håller sig i normalt hull så behöver du inte byta ut kattungematen innan den är runt året. Möjligtvis ge mjau blötfoder istället för torrfoder men det kan man ju börja ge ganska tidigt. Skulle katten däremot börja lägga på sig och du vill fortsätta med torrfoder så kan du ju börja med att byta ut halva givan mot kastratfoder och ge andra halvan kattungemat och sedan byta ut succesivt tills katten blir runt året eller fortare om den lägger på sig för mycket. Man ska ju byta sort väldigt sakta och försiktigt så att inte katten blir dålig i magen så om du vill börja ge annan mat så byt ut lite i taget.
 
Sv: kastrerad,Sluta med kattungematen?

okej då vet jag hur jag ska göra. :)

Ingen fara behöver inte byta så långsamt, han har plåtmage. Tyvärr blivit bytt foder rakt av över natten innan flera gånger och, inga problem med toabesök eller annat. Han äter även allt han hittar, såg honom gnaga på ett okoktspagettistrå igår. Och jag tappade ett chips på golvet och samma sekund slänger han sig över det och äter upp :D
 
Sv: kastrerad,Sluta med kattungematen?

som sagt sa ar de ju oftast sponsrade av rc. det ser man ju nar man ar dar. affischer och broshyrer och allt som star framme.

det ar deras jobb att fa folk att kopa det helt enkelt.
 
Sv: kastrerad,Sluta med kattungematen?

fast jag har aldrig hört att veterinärer är "köpta" av ett visst märke och får sin foderutbildning via dem? Är det alltså så? Isåfall är det ju sjukt. Jag trodde foderlära ingick i veterinärernas utbildning.......
 
Senast ändrad:
Sv: kastrerad,Sluta med kattungematen?

Kl
Vi var nyligen iväg med våran ena och veterinären blev glad när hen hörde att han åt Maju och tyckte vi skulle fortsätta med de! :D så alla säger olika enligt dem jag träffat! Själv blev jag glad då hen sa så!
 
Sv: kastrerad,Sluta med kattungematen?

Jag tror att grundläggande näringslära ingår i utbildningen, men inget specifikt för olika djurslag. Tyvärr...
 
Sv: kastrerad,Sluta med kattungematen?

det är säkert samma veterinär då.. *psst ligger nära ett rosa hus*

Då är det säkert samma :)

Jag fick fodret med motiveringen att det skulle vara bra mot urinstenar. Så kommer jag hem och slår upp den medföljande broschyren från RC där det står att kastrering ofta leder till övervikt som leder till att dom rör sig mindre, dricker mindre, får mer koncentrerad urin i blåsan som gör att dom får stenar.

VARFÖR ska jag då byta ut blötmaten som består av typ 80% vätska som dom faktiskt får I sig till TORRfoder för två kastrater som inte har ett grams övervikt och som det är full rulle på? Ångrar nästan att jag inte bad hen förklara :)
 
Sv: kastrerad,Sluta med kattungematen?

Haha de där är roligt. Vi kastrerades våran i december, och vägde honom nyligen hos veterinären och när han vägdes i. Vägde han 2,4 kg vilket hen tyckte var lagom då för han ålder och hur han såg ut, och nu vägde han prick 3 kg så våran har knappt gått upp någonting men han är aktiv och har fri tillgång på mat iaf torrfoder.
 
Sv: kastrerad,Sluta med kattungematen?

Våra katter kastrerades i september och är nu över ett år och äter fortfarande bebismat. :D
De har vuxenmat men de har en liten skål med minimaten för att den ska ta slut, tråkigt att slänga. Den är tydligen mycket god ibland. :)

Veterinärer ser nog många för stora katter alldeles för ofta så de vill vara med och påverka från första början. Fick med Eukanubas mat för äldre och överviktiga katter när de blev kastrerade, de har jag inte ens använt för våra katter är så aktiva att de klarar av att hålla hullet själv. Nu har de tre olika torrfoder på fri tillgång och så får de blötmat varje dag.
Inga feta katter har de blivit, men de ränner ju runt som idioter ibland också. ;)
 

Liknande trådar

Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
980
Senast: MJLee
·
Hundhälsa Min engelska staffe/amerikanska bulldog blev i höstas akut sjuk. Spydde flera gånger om dagen och slutade äta. Man hörde hur magen pep...
Svar
9
· Visningar
1 233
Senast: zelma123
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 099
Senast: Castellini
·
Katthälsa Skriver och här i hopp om kloka förslag! Jag har två katter, en med retning runt bukspottkörteln och en som är förstoppad. Nu undrar...
Svar
3
· Visningar
768
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp