Bukefalos 28 år!

Kastrerade hanhundar

P

PowerPinglan

Ja varför reagerar min hanhund så starkt på kastrerade hanhundar? Nu har vi visserligen bara mött två stycken, men i båda fall är det bråk på G på en gång. Det är inget sniffande på varann först utan det är taggarna utåt från första sekund.

Min är ju väldigt dominant mot andra hanhundar, men där är det först hälsningsritual sen kommer raggen och den höga svansen och då stoppar jag ju han. Vilket han accepterar och ignorerar den andra hunden istället.
När vi träffar kastrerade hanhundar så är det som att han stänger av och inte lyssnar direkt på mig. Han kan dock vistas i samma rum som den kastrerade hunden men han är då på helspänn och jag skulle aldrig våga lämna dom ur sikte.

Dom båda kastraterna är väldigt dominanta i sig, iaf den ena. Den andra försöker vara dominant som hans ägare sa, vilket jag tolkar som att han är dominant men inte kommer fram riktigt utan hindras av matte (som jag upplever min hund).

Är det något som han tycker är konstigt med kastrater eller är det bara att vi lyckats pricka in två dominanta hundar som inte "fattat" att dom är kastrerade?
 
Sv: Kastrerade hanhundar

Tror att din hund har svårt att läsa könsidentiteten på den andre hunden, den är en det?!
 
Sv: Kastrerade hanhundar

Det har slagit mig men är det fel på min hund eller är det vanligt att okastrerade måste moppsa upp sig mot dom kastrerade:confused:
 
Sv: Kastrerade hanhundar

Sådär gör tikar mot kastrater med. Dom vet ju inte vilket kön det är, luktar ju varken det ena eller det andra...klart det blir oro.
 
Sv: Kastrerade hanhundar

Jag har hört,men obs bara hört..
Att en kastrerad hane har tikdofthormoner,men utsöndrar hanhundslukt,ja något liknande!
Min kastrerade hane var supersnäll mot både tikar och hanar,men åkte ofta på däng av andra hanar!
Så därför blir "vanliga" hanar väldigt konstiga när dom möter en kastrerad hane!
 
Sv: Kastrerade hanhundar

Tack för svaren.
Då ska jag hålla lillkaxen borta från kastrerade hundar, eller som i morse, hålla den kastrerade borta från min hund:crazy:
 
Sv: Kastrerade hanhundar

min kastrerade hane doftar löptik, så han har ett motsatt problem. alla hanhundar han träffar är väldigt ivriga med att uttrycka sin kärlek till honom ;).

funderar lite på om det verkligen är doften din hund reagerar på. du skriver att de kastrerade hanhundarna var "dominanta". menar du att de var hanhundsaggressiva (för dominans är för mig något heeelt annat)? är det av den anledningen de blev kastrerade? kastrationen hjälper ju inte mot inlärda beteenden. kan det vara så att kastraterna muckar med din hund?
 
Sv: Kastrerade hanhundar

Ja jag vet inte alls vad det är, men han reagerar på en gång. Dom hinner inte nosa mer än på avstånd så är min hund stridsberedd.

Med DP så är det min hund som börjar, helt klart, men så har han varit hemma hos hos också.
Med BC (bor på samma område) så reagerar båda när vi möts. Men igår morse så kom det tre BC rusandes till min hund:eek: En av dom var den här kastrerade men han hängde över min hund och nosade ivrigt bara. Inget elakt hos den hunden då, däremot hos min men det kan jag förstå i det läget:cool:

Med dominanta menar jag att hundarna gärna vill vara dom som bestämmer.

Min hund kan mucka med andra hundar men då räcker det att jag säger åt han och då är det lugnt sen. Men med dom här kastraterna så verkar han inte vilja lyssna eller ge sig riktigt:crazy:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 251
Senast: ako
·
Hundhälsa Min tik på ett och ett halvt år har precis haft sitt andra löp och är nu även skendräktig för andra gången. Vi hade från början inte...
Svar
17
· Visningar
2 466
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Hej, Har en Grand Danois hanne på drygt ett år som är helt galen i min frus systers hund. Vi brukar vara på hundön bredvid drottningholm...
2
Svar
23
· Visningar
4 587
Senast: snorp
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 884

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Köpa ponny med pålagringar SI-led?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp