Katt med kronisk snuva och ska bli kastrerad

Fan of Bill

Trådstartare
Vågar man det?

Veterinären ska bedöma henne på plats innan kastreringen, men jag känner mig inte helt hundra på detta ändå. Jag kommer vara med hela tiden har jag bestämt och kolla hennes andning.

Funkar det att ha en innekatt som inte är kasterad? Tänker närmast på revirmarkeringar vid löp.

Vore jättetacksam för svar.
 
Sv: Katt med kronisk snuva och ska bli kastrerad

Det är väl inte alla katter som urinmarkerar, men man vet inte i förväg hur det blir med ens egen katt.
Ständiga tomma löp kan väl ge livmodercancer eller tumörer nån annanstans , detsamma gäller p-piller.

Jag skulle tycka att det bästa alternativet är kastrering, men det beror ju på vad veterinären gör för bedömning innan också.
 
Sv: Katt med kronisk snuva och ska bli kastrerad

Vågar man det?

Veterinären ska bedöma henne på plats innan kastreringen, men jag känner mig inte helt hundra på detta ändå. Jag kommer vara med hela tiden har jag bestämt och kolla hennes andning.

Funkar det att ha en innekatt som inte är kasterad? Tänker närmast på revirmarkeringar vid löp.

Vore jättetacksam för svar.

Flertalet löp utan parnin kan orsaka livmoderinflammation så det är inte att rekommendera.

Borde man inte kunna söva med gas? Det kräver ju förstås lite extra hos och från veterinären, men om det är riskfyllt med sövningen så är ju gas mycket bättre. Vi sövde Yoga med gas när hon skulle lungröntgas sist eftersom vi inte visste om hon hade allvarlig hjärtsvikt. När hon inte andades in gasen var hon vaken på 5-10 min och helt klar. Yoga var väldigt nöjd med det också, mådde bra och var glad.
 
Sv: Katt med kronisk snuva och ska bli kastrerad

Med tanke på alternativen skulle jag tro att kastrering trots allt är den bästa lösningen. Prata med en veterinär om det hela. Veterinärer kastrerar katter med hjärt- och njurdefekter så om snuvan inte är allt för allvarlig borde det gå att lösa.
 
Sv: Katt med kronisk snuva och ska bli kastrerad

Tack för svaren!

Snuvan är lindrigare nu än vad den var från början. Som sagt ska katten bedömas av veterinären och jag får försöka lita på hans expertis. Sen vet jag ju att det tyvärr inte alltid kan utföras mirakel om det skulle gå illa och just den här kissemissen är väldigt speciell för mig.
Men alternativet - okastrerad -låter inte bra av er beskrivning. Så vi provar:crazy:
 
Sv: Katt med kronisk snuva och ska bli kastrerad

Flertalet löp utan parnin kan orsaka livmoderinflammation så det är inte att rekommendera.

Borde man inte kunna söva med gas? Det kräver ju förstås lite extra hos och från veterinären, men om det är riskfyllt med sövningen så är ju gas mycket bättre. Vi sövde Yoga med gas när hon skulle lungröntgas sist eftersom vi inte visste om hon hade allvarlig hjärtsvikt. När hon inte andades in gasen var hon vaken på 5-10 min och helt klar. Yoga var väldigt nöjd med det också, mådde bra och var glad.


Skönt att höra!

Jag har ingen aning om hur det kommer att sövas?? Men jag vill ha en grundlig genomgång om sövningsalternativen imorron hos vetten. Tycker oxå att ett snabbt uppvak borde vara det absolut bästa.
 
Sv: Katt med kronisk snuva och ska bli kastrerad

Ja, det var jätteskönt! Kostar lite mer och tar mer tid, men med tanke på hur Yoga var efteråt så betalar jag gladeligen för det. Just det där att hon skulle vakna fort om hon fick en ny svikt var tanken. Nu var det inte hjärtsvikt hon hade men ändå. Mycket trevligare och framförallt lugnare för stressade katter. Hon fick gå direkt från sin bur till kuvösen, min veterinär har en som ser ut som en tygbur typ. Vi tog alltså inte ens i henne, vilket är skönast då hon är i princip ohanterbar hos vet. Sen stängde vet igen buren, kopplade på först syrgas och sen bytte till den där andra gasen (vad den nu hette) och sen tog det kanske 5 min innan kisse sov gott.

Hoppas det går bra!!
 

Liknande trådar

Katthälsa Mrs Norris är en omplacering och just fyllt åtta år. Senaste ägaren fick henne i septem förra året. Hon ska vara okastrerad enligt både...
Svar
4
· Visningar
589
Senast: Sol
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 256
Katthälsa Jag ska givetvis ta detta med veterinären också, men vill kolla av erfarenheter här! Om man i framtiden skulle kunna tänka sig en kull...
Svar
14
· Visningar
2 567
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Hej! Sålde en katt. Haft magsår kring den där katten. Han ville inte vara innekatt. Såldes till någon som verkade vara en väldig...
Svar
7
· Visningar
1 797
Senast: Sparksfly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp