Katt med sår som matvägrar, Tacksam för svar

Eagle87

Trådstartare
Hej allihopa,

Min katt fick ett ganska stort sår i nacken, ca 3 cm långt, 1,5 cm brett för ungefär en vecka sen, jag tvättade rent det varje dag och han var annars pigg och åt som vanligt, men precis när såret läkt och det var en skorpa rev han bort skorpan och det blödde ganska mycket och såret var lite köttigt...

Så vi ringde vet, o de sa till oss att sätta på honom tratt så att han inte skulle kunna komma åt såret, då åt han inte mat på hela dagen och kunde inte gå ut heller, på kvällen tyckte jag synd om honom då han ej ätit så jag tog av honom tratten då åt han, men på natten kräktes han upp all mat.
Jag satte på honom en nylonstrumpa fylld med bomull som jag sydde ihop istället för tratten.

Idag har han inte ätit något alls, på morgonen kräktes han, dock bara magsyra. Nu har han gömt sig under sängen, vill varken äta eller dricka. Men när man klappar honom eller pratar med honom spinner han. Jag kunde inte ta honom till vet idag för jag jobbade, och imorgon och över helgen är vet stängd, de närmaste är då ultuna sjukhus.

Vad tror ni ? Vad ska jag göra? hur allvarligt är det? är han bara stressad över situationen eller har han en infektion efter såret? Nu är såret torrt,
väldigt tacksam för svar...

/orolig matte :(
 
Sv: Katt med sår som matvägrar, Tacksam för svar

Veterinär kanske vore en bra idé då det inte är bra för katter att svälta/inte äta.
Ring åtminstonde och rådfråga veterinär, måste han in - ja, då får du väl åka till Ultuna liksom.
 
Sv: Katt med sår som matvägrar, Tacksam för svar

Om såret ser fint ut så tror jag inte att det är det som är problemet. Snarare att katten är stressad över tratten/strumpan.
Prova att ge katten hans favoritmat och äter han inte så får du tvångsmata. Köp någon burkmat som är mousse aktig, smeta på nosen och se vad som händer. Slickar han i sig så ge mer. Slickar han inte i sig så är det värre. Då får du röra ut maten med lite vatten, dra upp det i en spruta utan spets och försiktigt spruta in det i munnen på honom. Sprutor kan man köpa på apoteket.

När du har koll på katten så behöver du ju inte ha tratt/strumpan på utan det är ju bara när han är ensam och du inte har koll som han behöver ha den på sig.

Ring veterinären och diskutera hur ni ska gå vidare.

Katter får inte svälta, deras organ kan fara illa även av ganska kortvarig svält därför är det helt okej att fjäska för en katt så att den äter något även om den vanliga maten inte går ned för tillfället.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 613
Senast: höstmåne
·
Hästvård Jag har ALDRIG i mitt liv mött en häst som svullnar i benen för minsta lilla sår, trots noggrann rengöring och dyligt. Vad gör jag för...
Svar
7
· Visningar
12 798
Senast: Luleå
·
N
Katthälsa Urinstopp! Det finns en lösning! Efter 4 spolningar som inte gav något resultat bestämde vi oss för att göra en operation på Aslan...
Svar
1
· Visningar
6 945
Senast: kebabbert
·
M
Hästvård Jag köpte en fjording i slutet av augusti. Hon hade då en sårskorpa under magen, de sa att hon hade rivit sej på ngt när hon kliat sej...
Svar
7
· Visningar
3 258
Senast: moonstone_lover
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp