Bukefalos 28 år!

Sår under magen

M

moonstone_lover

Jag köpte en fjording i slutet av augusti. Hon hade då en sårskorpa under magen, de sa att hon hade rivit sej på ngt när hon kliat sej. Nu har det såret/skorpan blivit ett helt öppet sår som blöder ifrån dagligen. Det sitter mitt under magen och är ganska stort, ca 2-3 cm i diameter. Jag har bild på det men lyckas inte lägga upp den, om ni har ngn ide så pm:a gärna msn så kan jag skicka bild där. Är det ngn som har en aning om vad det kan vara så är jag tacksam för svar!
 
Sv: Sår under magen

Om det inte har läkt på över tre månader och det blöder dagligen så är det verkligen läge att ringa veterinär!
 
Sv: Sår under magen

Antagligen så drar hästen upp det varje gång den ligger/rullar sig.
När ett sår har varit öppet så länge så kommer det dessutom ta en himla lång tid för det att läka ordentligt. Risken finns att det inte läker ordentligt öht.

Jag tycker också du ska kontakta en veterinär som kan ge dig skötselråd om såret. Kanske det är något annat än ett "vanligt sår" också eftersom det inte läker.
Och gör det genast, ju längre tid det går desto värre kommer det bli.
 
Sv: Sår under magen

Tack för svaren (:
Vet va här igår, hon trodde att de va en ink
 

Liknande trådar

Hästvård Hästen fick i somras ett sår (det kanske snarare uppkom)strax bredvid 'sporren' på ett framben. Redan då reagerade jag på att det var...
Svar
19
· Visningar
2 547
Senast: caballus
·
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 632
Senast: höstmåne
·
Hästvård Jag har ALDRIG i mitt liv mött en häst som svullnar i benen för minsta lilla sår, trots noggrann rengöring och dyligt. Vad gör jag för...
Svar
7
· Visningar
12 814
Senast: Luleå
·
Hästvård Hej! Jag har en arabvalack som är 25 år. I höstas fick han ett märkligt sår "högst upp" på korset (där det är som "spetsigast"). Hoppas...
Svar
0
· Visningar
616
Senast: c0pyright
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp