Bukefalos 28 år!

Katt som jamar MYCKET

T

Totally

Då har det gått ungefär ett halvår sedan vi tog hem våra två små killar. De blir ett år i slutet på augusti. Allt har gått jättebra, men den senaste månaden har den ena katten börjat jama otroligt mycket. Värst är det mellan 5-7 tiden på morgonen och det gör att jag har fått väldigt svårt att sova bra på nätterna, och på morgonen när han sätter igång med jameriet så finns det inte så mycket att göra mer än att gå upp. Vad kan detta bero på?

Han är kastrerad.
Han är inte hungrig (har gett honom mat några gånger, men då har han bara ätit lite och sedan satt igång att jama igen).
Han har en kattkompis.
Vi leker, busar och kelar med honom varje dag.
Han har inga problem med att gå på toaletten.
Vi har dörren öppen in till sovrummet på natten.

Detta är några anledningar jag googlat mig fram till att det kan vara, men det stämmer inte in speciellt bra.
Några funderingar:

Kan kastreringar gå fel? Förlåt om jag låter dum nu, men det jag menar är att han kanske inte blivit ordentligt kastrerad!?
Kan det bero på sjukdom?
Vad kan det mer bero på?
 
Sv: Katt som jamar MYCKET

Vi har en omlaceringskatt som har jamat väldigt mycket på nätterna hos sin tidagare ägare. Hon är fullt frisk med kattkompis men ville ha mer uppmärksamhet o mer yta. Bodde i en etta hos ägaren som jobbade heltid.
När hon fick vara i huset hos fd ägarens mamma som var hemma jamade hon aldrig.

Hos oss är det oftast ngn hemma iom att jag o min man jobbar oregelbundet samt att vi har ett stort hus med öppna ytor, inget jamande :)

Min erfarenhet är att katter jamar mycket när de är missnöjda över ngt, sen får man fundera ut vad. Kanske ett samtal med vet oxå för att utesluta att kissen är sjuk.
 
Sv: Katt som jamar MYCKET

Saken är den att jag och min sambo är hemma hela dagarna, han är för tillfället arbetslös, och jag pluggar på distans och arbetar som timvikarie så det är alltid någon hemma.

Vi har en tvåa på 55 kvadratmeter och vi har försökt att inreda så mycket det går på höjden också. De har även en innätad balkong att vara på.

Ja, jag tror också att han är missnöjd med någonting, men jag kan för mitt liv inte komma på vad det kan vara, om det inte är lägenheten som är för liten, vilket jag inte tror för han jamar även när vi varit ute hos min sambos föräldrar och sovit över.

Men jag ska ringa och höra med veterinären och höra om hon tror det är sjukdom som ligger bakom.
 
Sv: Katt som jamar MYCKET

får han vara ute mycket? Förutom balkongen då.
Vissa katter vantrivs som rena innekatter.
 
Sv: Katt som jamar MYCKET

Har ni ändrat något? Ni kanske är hemma mer? Nya möbler? Möblerat om? Något nytt djur? Ny mat? Nya grannar med katt? Kanske något annat som ni har ändrat som ni inte har tänkt på?
Katter är känsliga djur. Ofta reagerar de på små förändringar som vi människor inte tänker på.
Att kastreringen skulle gått fel tror jag inte. Det är ett enkelt rutiningrepp på en hankatt så det borde inte kunna gått fel men funderar du på det så be en veterinär undersöka katten.
Även om katten är kastrerad så håller den ju på att bli vuxen med alla de förändringar som det innebär.
Har ni provat att stänga sovrumsdörren och ignorera katten? Kanske har det bara blivit en dålig vana som går över om han inte får någon uppmärksamhet? Katter är ju aktiva på natten så tiden han har valt är ju inte så konstig.
De gånger jag har haft katter som har reagerat negativt på olika vis så har det varit för att de inte har trivts som innekatter eller för att det finns andra katter i deras tycke för nära. Får han gå ut något eller är han en ren innekatt?
 
Sv: Katt som jamar MYCKET

Ja vi har ändrat lite i lägenheten, köpt till några möbler, men detta var ganska långt innan han började med jameriet. Inga nya djur i vår lägenhet, men sedan vet jag att det finns hundar i en annan lägenhet på vår våning, men vi bor inte vägg i vägg. Ny mat har vi inte haft under tiden då han började jama, bara en tid före och efter.

Vi har inte provat att stänga dörren, snarare provade vi att öppna den, för vi hade den stängd i början, men sedan började han jama på morgonen och då släppte vi in honom i sovrummet och tillslut har vi nu öppet hela nätterna. Han slutade då jama ett par dagar, men sedan började det igen.

Han är nästan helt innekatt. Har varit ute några gånger hemma hos sambons föräldrar och hos min pappa som bor på landet, då i långt koppel. Är lite rädd för att gå ut med honom här då det finns en hel del hundar i området.
 
Sv: Katt som jamar MYCKET

Vilken tid brukar ni gå upp på morgonen. Om man ser över hela året, vilken tid har ni oftast gått upp?

Mammas katter vet exakt när väckarklockan brukar ringa och kommer gärna 5 min innan och säger till att det är dags att sluta ligga och vara en sån tråkmåns! Även när hon är ledig kommer de, för än har de inte lärt sig vilka dagar som är jobbdagar och när det är helgdagar ;)

Min mamma brukar dessutom skämma bort dem något fruktansvärt på morgonen, de får alltid något gott vid frukosten. Typ smaka på lite skinka eller liknande. Så de tycker så klart att hon ska gå upp och vet precis när hon brukar gå upp. :D

Samma var det när jag var liten och kom hem från skolan, de visste exakt vilken tid jag kom hem och kom och mötte mig. När jag började på gymnasiet och fick andra tider var de inte där, utan kom hem exakt den tiden jag brukade vara hemma på gamla schemat. :D
 
Sv: Katt som jamar MYCKET

Jag skulle gå ut mer, iaf ett par timmar om dagen o se om det blir skillnad.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 502
Senast: Linn-Nora
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 908
Senast: Praefatio
·
Övr. Katt Hejsan! Jag har en katt som beter sig väldigt konstigt på kvällarna och nätterna. Merida är en 2 årig ragdoll som bott hos mig hela...
Svar
8
· Visningar
2 371
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 243

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp