Katt som löper konstant

proxygirl555

Trådstartare
Vad e det för fel med min lilla tjej? Hon är 10 mån o sedan den dagen då hon kom in i sitt första löp, så har hon löpt nästan konstant. Det e väldigt tufft för henne, så nu funderar jag på att kastrera henne. Men frågan: Kan man kastrera henne fastän att hon löper??

Mvh Sandra
 
Sv: Katt som löper konstant

Det rekommenderas inte att kastrera en hona under löp då blödningsrisken ökar. Jag skulle gett katten p-piller tillfälligt så att den slutade löpa och kastrera direkt sedan.

/Erica
 
Sv: Katt som löper konstant

Ja det kan man. som redan påpekat så ökar blödningsrisken, men alla veterinärer jag pratat med, anser att det är fullt möjligt ändå, om det är nödvändigt. fast jag hade också gjort som Cheeserica föreslår, ge p-piller en kort period så löpet avstannar och kastrera sen.
 
Sv: Katt som löper konstant

Ja och så mycket till val finns väl inte heller om hon har bestämt sig för att löpa hela tiden heller.;) Hon lär nog kunna hålla igång hela våren. Förklara läget för veterinären så löser det sig nog.

Personligen skulle jag hellre låta få katten kastrerad under löp än avbryta löpet med p-piller och sedan kastrera. Känner lite för många unghonor (7-10 månader) som fått livmoderinflammation av p-piller.
 
Sv: Katt som löper konstant

Om nu den unga honan skulle få en livmoderinflammation pga p-piller dagarna före kastration så spelar det ju mindre roll, eftersom livmodern helt enkelt avlägsnas.
 
Sv: Katt som löper konstant

Om nu den unga honan skulle få en livmoderinflammation pga p-piller dagarna före kastration så spelar det ju mindre roll, eftersom livmodern helt enkelt avlägsnas.

Visst, men det är väl ändå bättre om hon är frisk?
 
Sv: Katt som löper konstant

De hinner inte utveckla så mycket till livmoderinflammation på några dagars behandling, så risken att katten hinner bli sjuk är extremt liten (när man dessutom beaktar att risken för en metrit är tämligen liten från början).
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hur kan min katt kunna klockan? Jag förstår inte :laugh: Katten får sitt torrfoder via en matmaskin. Jag införskaffade den efter att...
Svar
15
· Visningar
770
Senast: McFlurry
·
Övr. Katt https://www.tv4.se/artikel/7ezMx6f87yMwzgY0hc3CDk/katt-skickades-ivaeg-i-paket-hittades-100-mil-bort :jawdrop:
Svar
9
· Visningar
831
Senast: Rosett
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
957
Senast: Bison
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
6 958
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppfödare som slutat svara
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp