Bukefalos 28 år!

Katt som släpper extremt illaluktande fisar?!?

Annie_92

Trådstartare
Hej allihop!
Våran katt släpper sig varje gång hon kommer och lägger sig i knät, och varje gång får hela familjen utrymma rummet tills denna extremt illaluktande gas lagt sig! Jag tror att hon släpper sig så fort hon lagt sig, för vi känner ingen lukt när hon är uppe och går.
Är det någon annnan som har egen erfarenhet eller tror sig veta var problemet ligger? Sedan 3 veckor tillbaka händer det här.
Tacksam för svar! Så att vi kan gosa med vår kära katt utan att ständigt få utrymma lokalen!:crazy:
 
Sv: Katt som släpper extremt illaluktande fisar?!?

Har ni ändrat fodret något? Är katten avmaskad? Ibland räcker det med väldigt små förändringar i maten för att kattens mage ska reagera. Min minsta hade väldigt mycket gaser i början, men har blivit bättre nu. Han är hittekatt och hade mask, så för hans del berodde det nog på att magen behövde återhämta sig efter masken, eller att han inte var van vid maten. Han tenderade också att släppa sig när han slappnade av, exempelvis vid gos...
 
Sv: Katt som släpper extremt illaluktande fisar?!?

Hon är avmaskad för några veckor sedan bara. Vi växlar just nu mellan torrfodren x-tra och friskies, men använder samma burkmat som alltid. Det är kanske inte så bra att använda olika sorters torrfoder samtidigt?
Det stämmer igentligen in rätt bra vid första tanken, att det är när vi gosar som hon släpper sig, men gosar har vi ju alltid gjort och det är ungefär dom senaste 3 veckorna som hon börjat med de här, så att det har med foderbytet eller kanske avmaskningen att göra skulle kanske stämma in bättre!
Tack för ditt tips!
 
Sv: Katt som släpper extremt illaluktande fisar?!?

Jag skulle tro att det hänger på maten. De torrfoder ni kör på håller tyvärr ingen vidare kvalité. Vad ger ni för burkmat? MJAU brukar få bajset att lukta illa, men det brukar inte göra katterna gasiga i magen.

Prova att inte ge någon av hans gamla mat. Ge kokt fisk med morotspuré eller köttfärs (rå eller lätt tillagad) med morotspuré 1-2 veckor och se om han blir bättre i magen. Denna mat brukar man ofta ge när katter har diarré, men har gaserna i magen med maten att göra bör de försvinna när han får skonkost.

Ni kan sedan fasa in tex. burkmaten långsamt. Går det bra kan ni prova att fasa in torrfodret, kommer gaserna tillbaks kan ni utesluta burkmaten och gå tillbaks till skonkosten. När magen sedan är bra kan ni prova att fasa in torrfodret. Funkar det bra kan ni ge det (även om jag rekommenderar att ni byter till något torrfoder som innehåller mer kött) och kanske ge kött eller fisk istället för burkmat ibland.
 
Sv: Katt som släpper extremt illaluktande fisar?!?

Som sagt, även små förändringar kan ge stora konsekvenser. Min katt blir gasig på nytt om jag ändrar doseringen av torrfoder och burkmat. Var även tvungen att ge ett annat torrfoder en dag, och det reagerade han direkt på. Däremot har han i vanliga fall tillgång till två torrfoder, ett som han får som måltider, och ett som står framme, och det funkar. Orsaken till att det finns två sorter är att en katt ska ha bantarmat, så det fodret får stå framme, medan det vanliga torrfodret delas ut bara till de katter som får äta det. Jag tycker som Sol att ni ska fundera på att byta till en annan sort, jag har i alla fall märkt stor skillnad på mina sedan jag började köpa torrfoder i djuraffär och hos veterinär istället. Skulle det vara så att problemen inte försvinner när du prövat Sols dietförslag eller har bytt foder är det nog bra att rådfråga en veterinär.
 
Sv: Katt som släpper extremt illaluktande fisar?!?

svar till "Sol" nedan!
\/
 
Senast ändrad:
Sv: Katt som släpper extremt illaluktande fisar?!?

Burkmaten har vi prövat att minska mycket på mängden i ca en vecka nu men det har inte gett någon skillnad. Jag tycker det låter som ett bra tips att ge den dieten som du säger! Men menar du helt, enbart köttfärs eller fisk med morotspuré i då ungefär 2 veckor? Och hur mycket tycker du att jag ska ge per dag av köttfärsen och hur många gånger ska jag dela upp måltiderna på?? som det är nu har båda våra katter fri tillgång till torrfodret och går ute på dagarna och nätter när det är jobb och skola. Just nu har det ju precis blivit höstlov här, så "kött&fiskpuré-dieten skulle kanske passa bra att börja ge nu? Föresten, vilket torrfoder tycker du att vi ska byta till sen?
 
Sv: Katt som släpper extremt illaluktande fisar?!?

Prova en vecka med bara kött/fisk-diet, det bör räcka. Ge ungefär 150 gram per dag och dela upp det på 2-3 måltider. Ge ungefär 1 tsk morotspuré till varje måltid.

Om ni byter torrfoder är Eukanuba Lamm & Lever ett bra uppbyte. Det kostar mer men är antagligen det torrfoder som innehåller absolut mest kött.
 
Sv: Katt som släpper extremt illaluktande fisar?!?

Okej, tack!
Föresten, så är hon en liten katt som väger knappt 3 kg. stämmer den mängden mat in bra på henne ändå eller behöver den ändras nåt?
Om jag gjort rätt så ska det gå att se en söt bild på henne, nedan.

 
Senast ändrad:
Sv: Katt som släpper extremt illaluktande fisar?!?

Om ni byter torrfoder är Eukanuba Lamm & Lever ett bra uppbyte. Det kostar mer men är antagligen det torrfoder som innehåller absolut mest kött.

Ursäkta trådkapning, men tror du Sol att det finns några nackdelar med att byta från seniorfoder till detta om det skulle falla tanten i smaken vill säga? Med tanke på att man missar specialinnehållet i seniorfoder menar jag.
 
Sv: Katt som släpper extremt illaluktande fisar?!?

Min kompis har en skogis som fes så det stank i hela lägenheten på nästan 40kvm när han var liten, men han växte ifrån det..
 
Sv: Katt som släpper extremt illaluktande fisar?!?

Ursäkta trådkapning, men tror du Sol att det finns några nackdelar med att byta från seniorfoder till detta om det skulle falla tanten i smaken vill säga? Med tanke på att man missar specialinnehållet i seniorfoder menar jag.

Absolut inte. Det går bra att ge även en senior Eukanubas vuxenfoder. Seniorfodren innehåller paradoxalt nog ofta mindre fett och/eller protein än vanliga vuxenfoder. Äldre katter har sämre förmåga att tillgodose sig näringen i maten den får så de behöver så mycket protein och fett de kan få (förutsatt att det är av bra kvalité vilket det i Eukanuba får sägas vara).
 
Sv: Katt som släpper extremt illaluktande fisar?!?

"Ska" katter fisa mycket eller inte?

Jag har inte vare sig hört eller känt mina katter fisa en enda gång, oavsett om de ätit torrfoder, burkmat eller rått kött. I början trodde jag till och med att katter inte fes öht.
 
Sv: Katt som släpper extremt illaluktande fisar?!?

"Ska" katter fisa mycket eller inte?

Jag har inte vare sig hört eller känt mina katter fisa en enda gång, oavsett om de ätit torrfoder, burkmat eller rått kött. I början trodde jag till och med att katter inte fes öht.

Klart de kan släppa vind ibland ;) men en frisk och glad kattmage släpper ingen vind.

Mina katter fiser inte. Enda gångerna jag varit med om att en katt fört biologisk krigsföring är när jag varit hos mamma och hennes utekatt satt i sig någon stor god sork... och sedan kommer han in och jäser i soffan. :smirk:
 
Sv: Katt som släpper extremt illaluktande fisar?!?

Då är nog mina bra i magarna då, trots att den ene blir förstoppad ibland och kräks ibland. Men några fisar har de aldrig lyckats prestera så att jag märkt dem i alla fall.
 

Liknande trådar

Katthälsa Besökte vårt lokala katthem (”rescue centre”) i lördags för att se om jag på något sätt kunde hjälpa till och helt plötsligt har jag...
Svar
5
· Visningar
1 984
Senast: Majvi
·
D
Övr. Hund Hej Jag har för ett par månader sedan tagit mig an en amstaffmix på tre år, alltså omplacering. Den förre ägaren hade låtit honom...
2
Svar
25
· Visningar
2 819
Övr. Katt Hej!! För ca tre veckor sedan så skaffade jag två katter att ha som stallkatter. De är ett år gamla och har varit innekatter fram...
Svar
5
· Visningar
2 135
Senast: maria_b
·
R
Övr. Djur Hej på er allihopa! hoppas att ni har det lättare att fixa eran semester än vad jag har. det är så att jag praktiserade ju på en...
Svar
3
· Visningar
2 344
Senast: rattalskare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp