Bukefalos 28 år!

Katt vägrar lyda!

Sv: Katt vägrar lyda!

Har egentligen två råd.

1: Skaffa en till katt. Katter blir mer harmoniska när de är två...

2: Plasta in sladdarna med foliepapper. Gjorde det när min började tugga sladdar pga att hon hade för lite att göra. Fungerade super, inga fler söndertuggade sladdar.

Kan bra påpeka att alla mina sladdar är fredade när busungen har fått en kompis. Foliepappret är för längesedan bortplåkad.

Den främsta orsaken till att katter börjar tugga på saker är att de är understimulerade. Hur många timmar är katten ensam? Fast katter egentligen inte är flockdjur trivs dem inte ensamma.
 
Sv: Katt vägrar lyda!

Intressant att du är så övertygad om att katten lyder i dessa situationer. Det skulle lika gärna kunna vara kattens egna beslut.

Sen skriver du klösträd i singularis. Det är tveksamt om det räcker med ett klösställe för en huligankatt som din. Och som sagt, placeringarna är mycket viktiga.

Råa kycklingvingar är som skapta för en katt att gnaga på. Råa broskben kan oxå duga.

Kastrering brukar generellt sett göra katter lite lugnare även om jag inte har märkt nåt av det ännu på min över 1-åriga röde huligan.
Vad häftigt att min katt och jag har exakt samma åsikter om var han får och inte får vara då. Det kan det inte vara alla som har! Eller så lyder han bara.
Har jag skrivit klösträd? Jag har väl skrivit klätterträd? I alla fall så har han många ställen att klösa på. Vår säng och soffa är båda inklädda i hårt vävt tyg som det inte blir några rispor på alls. Även datorstolen är till förfogande.
Det ligger en kycklingvinge och tinar nu, så vi får se om han tycker om det.

Jag ger inte mina katter färskt kycklingkött eftersom även de kan drabbas av Campylobacter och salmonella som tyvärr kan finnas i kyckling.
Jag brukar ge mina ben av nöt och så får jag ben av vilt som kontrollerats så de inte har salmonella.

Rådjur är en favorit hos min gammelman. :banana:
Svensk kyckling är väl kontrollerad så att bli sjuk idag är nästan omöjligt. Sen läste jag att katter har så snabb matsmältning så det skulle inte spela någon roll.
Men tycker han inte om kyckling så får vi prövat något annat bara.

Har egentligen två råd.

1: Skaffa en till katt. Katter blir mer harmoniska när de är två...

2: Plasta in sladdarna med foliepapper. Gjorde det när min började tugga sladdar pga att hon hade för lite att göra. Fungerade super, inga fler söndertuggade sladdar.

Kan bra påpeka att alla mina sladdar är fredade när busungen har fått en kompis. Foliepappret är för längesedan bortplåkad.

Den främsta orsaken till att katter börjar tugga på saker är att de är understimulerade. Hur många timmar är katten ensam? Fast katter egentligen inte är flockdjur trivs dem inte ensamma.
Aluminiumfolie? Det har jag aldrig tänkt på.
När det gäller en extra katt så har vi faktiskt funderat på det, men vi vet inte om vi skulle ha råd. Men då får man väl fråga sig själv ifall man vill lägga ut pengar på nya kablar som katten tuggar sönder, eller en kattkompis som gör att han håller sig sysselsatt.
 
Sv: Katt vägrar lyda!

Om det är just runt TVn som ni har problem med att han tuggar på kablar, köp eller bygg en tv-möbel där han inte kommer åt kablarna. ;) Fäst upp lösa sladdar längs väggarna eller i kabelsamlare.

Det är möjligt att det går att uppfostra katter om man har enormt mycket tid och tålamod, men om inga andra knep ni testat för att skydda sladdarna (nu menar jag inte fysisk bestraffning då det INTE ska användas om man vill ha en trygg katt) så är det ju lättast för er att göra det omöjligt för honom att tugga på sladdarna. Det hjälper liksom inte att bli arg och upprörd på katten, den som mår sämst av det är en själv som måste hantera alla dessa jobbiga känslor.

Jag hade en kull kattungar som tuggade på alla sladdar som det gick ljud igenom, tror de var väldigt musikaliska. ;) Jag fick kapa eller byta ut alla kablar, och efter det så ser jag till att kattsäkra alla sladdar innan kattungarna kommer. Jag har en tv-möbel som döljer alla sladdar och resten går längs väggarna. Bakom datorn har jag ställt upp en skiva så de inte kommer åt sladdarna. Extra bonus är att det blir väldigt snyggt och lättstädat utan en massa sladdar liggandes dessutom!

/Erica
 
Sv: Katt vägrar lyda!

En ny pepparidé. Spänn upp ett snöre med några tygremsor preparerade med peppar bakom TV´n. Då blir det svårt att bita i sladdarna utan att komma emot dom! Borde funka. Jag tror också det kan vara kul, och utvecklande, att klickerträna kattungar. Jag tänker göra det nästa gång jag skaffar en kattunge.
Genom att lära honom lite småtrix som han får belöning och beröm för, så tror jag kontakten med katten blir bättre och det blir tydligare för katten när man uppskattar honom och inte, och att man kan göra ditt och datt för att få ännu mera uppskattning.
 
Senast ändrad:
Sv: Katt vägrar lyda!

Jag tror också det kan vara kul, och utvecklande, att klickerträna kattungar. Jag tänker göra det nästa gång jag skaffar en kattunge.
Genom att lära honom lite småtrix som han får belöning och beröm för, så tror jag kontakten med katten blir bättre och det blir tydligare för katten när man uppskattar honom och inte, och att man kan göra ditt och datt för att få ännu mera uppskattning.

Såg på tv just om clickerträning. Det vekar hur kul som helst o katterna tyckte det var görskoj. Iaf såg det så ut.


Ts.

Jag anser det är fel väg o gå genom att bestraffa. Du kan inte uppfostra en katt på det sätet. Det är för mig okunskap.
 
Sv: Katt vägrar lyda!

Klicker-träning är oerhört effektivt och belönande för både ägare och djur. Det tog mig fem korta träningspass att "lära" (jag fångade beteendet) ungkatten att räcka fram tassen till targeten. Då är jag helt ny på detta.
 
Sv: Katt vägrar lyda!

Tror ni det är för sent med klickerträning? Katten är 5 månader förresten.
 
Sv: Katt vägrar lyda!

En HDMI-kabel bl.a. som kostar runt 500 kr st. Inte så roliga att köpa upp ett lager av.
Det får bli en sista nödlösning ifall andra tips ifrån tråden inte fungerar.

Menade att ni kunde köpa upp ett lager av kabelsamlare, inte att ni skulle köpa fler kablar :)
Hellre ett gäng kabelsamlare för sammanlagt kanske 500kr än att han biter sönder dyra sladdar på löpande band och riskerar att skada sig själv. :)
 
Sv: Katt vägrar lyda!

Ah, du menade så. Då missuppfattade jag. :)
Han har konstigt nog lugnat sig sen jag startade tråden, så förhoppningsvis så är det inte nödvändigt.
 
Sv: Katt vägrar lyda!

Drt är aldrig försent med träning. Jag har lärt äldre katter trix och det funkar om man bara är lugn och rättvis.
 
Sv: Katt vägrar lyda!

Tror ni det är för sent med klickerträning? Katten är 5 månader förresten.

Absolut inte. Man kan börja klicka en katt när som helst. Äldsta katten jag klicker-tränar är 8 år. Yngre katter kan vara lättare eftersom de ofta är mer lekfulla och nyfikna men katter kan tränas genom hela livet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp