Bukefalos 28 år!

Katt vägrar lyda!

S

Sinatra

Jag och min sambo har en hankatt på snart 4 månader som vägrar lyda.

Det finns några små vanliga grejer som han inte får göra, t.ex. klösa på toapappersrullar, tugga på blommorna, äta vår mat osv.
Däremot så har vi en ganska hög TV-bänk som han är galen i. Problemet är att han går bakom bänken och tuggar på de 100 kablar som ligger där, alt. hoppar upp på bänken och tuggar på kablar som sticker ut från baksidan av TVn.
Han vet att han inte får vara där, men direkt vi inte är hemma eller bara i ett annat rum så hoppar han upp och börjar tugga.

Vi har prövat med nästan allt: dubbelhäftande tejp, vattenspruta, väsa och nypa i nackskinnet, curry runt bänken (han hatar lukten!), strumpor indränkta i ättika, en dusch m.m. Vi börjar få slut på hopp och idéer.
Hur ska vi göra?!

Innan någon säger något om utrymme så bor vi på 55 kvm och han har ett klätterträd.
 
Sv: Katt vägrar lyda!

Går det inte att sätta kablarna i en sån där kabelsamlare i plast (ser ut som en skruvad plastbit typ). Då kanske det inte är så intressant för honom att fortsätta?


En sån här
 
Sv: Katt vägrar lyda!

Går det inte att sätta kablarna i en sån där kabelsamlare i plast (ser ut som en skruvad plastbit typ). Då kanske det inte är så intressant för honom att fortsätta?


En sån här
Jag har redan funderat på en sån, men det skulle inte fungera då kablarna sitter ganska långt ifrån varandra.

Jag blir ledsen när jag läser hur liten förståelse ni har för er katt. Han beter sig för honom helt naturligt och ni straffar honom för detta. Att uppfostra en katt med fysiska medel är aldrig ok.

Jag ber er läsa denna artikel mycket noga så förstår ni bättre vad ni har för familjemedlem.

http://stud.epsilon.slu.se/2476/1/kristensson_c_110418.pdf
Vad exakt är naturligt med att bita på kablar bakom en TV? Plus att han inte biter på lampsladdar eller kablar från datorer.
Jag ska läsa.
 
Sv: Katt vägrar lyda!

Alltså, katter gör ju lite som de känner för. Det är bara att finna sig i. Sen får man anpassa hemmet efter deras hyss. Jag har fått inse att jag inte kan ha bröd i påse framme, för den ena ligisten här hemma gnager hål och tuggar lite fint på kanterna på ALLA brödskivorna :mad: (Hon lyssnar inte heller när jag berättar att jag lägger hundratals kronor extra på torrfoder med så LITE spannmål som möjligt, och att det blir lite meningslöst när hon ska käka bröd till nattamat :devil: )

Nä, det går inte riktigt att upfostra katter på det sättet. Man kan ju försöka att konsekvent lyfta ner dem när de är på bordet eller diskbänken, och då kanske de (om man har tur) inte är där lika ofta...
 
Sv: Katt vägrar lyda!

Nä, det går inte riktigt att upfostra katter på det sättet. Man kan ju försöka att konsekvent lyfta ner dem när de är på bordet eller diskbänken, och då kanske de (om man har tur) inte är där lika ofta...

Det här håller jag inte riktigt med om. Alla mina katter har varit ganska smarta och samtliga har vetat PRECIS vad de får göra och inte göra.
Däremot har i princip alla vara riktiga ögontjänare!
Så fort man kommer på dem med något så blir de riktigt slokörade och sticker iväg, utan att man ens behövher säga något längre.

Så på så viss har du förstås rätt.


kl
Däremot funkar det bättre när man ger dem substitut. Mina innekatter klöser tex aldrig på möblerna, för att vi har visat att det är kloträdet de skall klösa på istället.

Att kisse tuggar på sladdar kan ha med tänderna att göra. Jag vet inte när de byter tänder men jag har för mig att det är bra tidigare än fyra månader?
I vilket fall som så har mina innekissar nästan alltid varit tuggiga upp till halvåret. Att det slutat då kan ju bero på kastreringarna, men jag vet inte.
De har fått smala tuggleksaker som substitut och det har fungerat ok. Någon hörlur här och där har jag fått offra men inte mer än så.

Man kan heller inte bara säga att katten inte får vara där och där. De måste få röra sig i utrymmen som finns i en lägenhet. Sitta på bord etc. Det är helt orimligt att katter skall hålla sig på golv eller inte vara i soffor (som vissa i min familj tycker, inte TS alltså)

Däremot vet de att de inte får gå på diskbänken (bränna tassarna) eller sitta bland maten när vi äter (då sitter de i fönstret).
 
Sv: Katt vägrar lyda!

Kissen har många substitut. Vi har nog upp mot ett 20-tal olika leksaker och snören som vi brukar leka med.

Nu vet jag inte hur många tänder det är dom tappar, men han tappade sina två nedre hörntänder förra veckan. Tappar dom övre också?
Det lär nog vara skönt för tänderna, eller så är det bara rolig "konsistens" på kablarna eftersom dom är lite mjuka men ändå hårda.

Han får vara nästan överallt. Han får inte vara i två av fyra fönster (där är det blommor som han inte kan låta bli) samt på/bakom TV-bänken. Plus att han har flera gömmor runtom i lägenheten.
Vi brukar till och med lyfta upp honom på kylskåpet så han får sitta där och titta ut över lägenheten.

Jag tror inte alla förstår att det är farligt att bita på kablarna. Jag gör hellre allt jag kan för att få bort katten från kablarna, än begraver en elchockad katt.
 
Sv: Katt vägrar lyda!

Då är det ju så att leksakerna inte duger, det gjorde inte våra heller. Kanske som du säger, för att de har annan konsistens. Försök hitta liknande leksaker som sladdarna (eller gör egna) och var konsekvent.
 
Sv: Katt vägrar lyda!

Kan han inte då börja tro att det är fritt fram att bita på kablar eftersom han har leksaker som liknar dom?
Men det lät som en bra idé. Ska se vad jag kan göra.
Vi ska även köpa ett nytt större träd och se ifall det blir bättring.
 
Sv: Katt vägrar lyda!

Får förtydliga lite: De vet nog precis vad de får och inte får göra, men de struntar i det. Som du skrev: ögontjänare!
 
Sv: Katt vägrar lyda!

I och för sig. Vi får hoppas på det bästa. Tack ska ni ha allihopa!
 
Sv: Katt vägrar lyda!

Syrran hade en innekatt som rev ner alla blommorna på balkongen, gång efter gång.
Sedan hängde jag upp en ballong fylld med vatten i ett snöre.
När de kom hem efter jobbet satt en moloken kisse i lägenheten och trasig ballong på balkongen.
Detta upprepades ett par ggr och nu ger han f**n i blommorna.
Ballongerna var riggade över blommorna med nylonlina så att de slets ner när blomgrukan föll ner.Och plaskade i golvet o stänkte ner hela balkongen inkl katt.
 
Sv: Katt vägrar lyda!

Väldigt smart gjort! Det ska jag komma ihåg ifall jag får ett balkongproblem i framtiden.
 
Sv: Katt vägrar lyda!

Syrran hade en innekatt som rev ner alla blommorna på balkongen, gång efter gång.
Sedan hängde jag upp en ballong fylld med vatten i ett snöre.
När de kom hem efter jobbet satt en moloken kisse i lägenheten och trasig ballong på balkongen.
Detta upprepades ett par ggr och nu ger han f**n i blommorna.
Ballongerna var riggade över blommorna med nylonlina så att de slets ner när blomgrukan föll ner.Och plaskade i golvet o stänkte ner hela balkongen inkl katt.

Det här gjorde mig oerhört beklämd att läsa :cry:

Din syster borde skaffa sig ett annat husdjur som passar henne bättre.
 
Sv: Katt vägrar lyda!

Han kanske har jättetråkigt bara, kan han inte få gå ut, en kompis kanske?
Era uppfostringsmetoder verkar vara lite strikta, han är ju bara en liten kattunge
 
Sv: Katt vägrar lyda!

Har nu läst hela tråden och här kommer mina tankar:

Det är ju fantatiskt att folk ska ha och ska ha. Men att verkligen ta reda på vad de skaffar det är ju väldigt jobbigt uppenbarligen.

Sen när är det okej att skrämma vett i djur?
Alla mina katter har MKT väl vetat vad de inte bör göra och piper fort därifrån om jag sa nej, eller bara tittar på dom.
MEN katter är katter och dom gör som f*n dom vill när du inte är i närheten. Så är det bara. Och då får man vackert ta att man kanske inte kan ha riktiga blommor, man kan få tex skruva fast krukor i fönsterbrädan, får bygga in sladdar osv.

Jag har tom. haft ungkatter som gör det dom vet att dom inte får mitt framför näsan på en, och nog fan väntar dom tills dom vet att man ser det hela. Tex putta ner en blomkruka med tassen, bara för att..

Dessutom ska dom oftast ha bondkatter vilket är högst aktiva och energiska katter, dom flesta iaf.

Katter ÄR riktiga monster när dom är unga. Så är det bara. Speciellt dom lite aktivare sorterna.

Personligen är jag tacksam om jag slipper ha min nuvarande kull i gardinerna framöver, nu är dom bara 2 veckor än men jag inväntar helvetet så att säga.

Men det är väl detta som är härligt med katterna? Att dom har den där räven bakom örat och bjuder på dom mest galna sakerna?
 
Sv: Katt vägrar lyda!

Det verkar vara väldigt många här som lever sitt liv efter djuren. Ni har inte katter som husdjur, utan katterna har er som husdjur. Får dom kissa i er soffa och säng? Säger ni nej så nekar ni deras naturliga beteende av revirmarkering och det är väl fel?
Ni som har hund; låter ni hunden skälla dygnet runt? Säger ni åt den att vara tyst eller är det fel?

Vi kunde trots allt ha haft katten i bur hela dagarna, bott i en etta, låtit den kissa överallt, aldrig gett den mat, byta vatten en gång i månaden. Vad hade ni sagt då?
Det här handlar om att katten inte ska bita sönder kablar bakom teven och dö av elen, men det verkar vara fel att vilja ha en levande katt hemma.
 
Sv: Katt vägrar lyda!

Det hade inte funkat på min ena som av någon anledning älskar vatten. Vet man inte riktigt var han är sätter man på vattenslangen då kommer han som ett skott och slänger sig i strålen. Det är ingen Turkisk Van utan en helt vanlig bonnakisse.

Till ursprungsfrågan. Jag har haft katter hela mitt liv och även haft uppfödning i 10 år. Jag tror nog att du helt enkelt får skaffa en hund om du vill ha ett djur som går att uppfostra på det sättet som du beskriver att du vill ha det. Katter är ju erkänt egensinniga, därmed inte sagt att dom är ointilligenta. Det finns så klart katter som lär sig otroligt mycket konster ( såg bla. en otrolig show på Sea World med katter) men faktum är att dom drivs hårt av sina instinkter. Av dom tre jag har nu är det bara en som man skulle kunna tycka vara lite uppfostringsbar. Han hoppar tex. ner när man knäpper med fingrarna. Dom andra två är fantastiskt sociala och underbara på alla sätt, men det är alltid på deras villkor. Säkert anar dom att jag helst inte vill att dom släpar in döda råttor och ormar i huset, men eftersom dom gärna vill så gör dom det i alla fall.
Har du provat att smeta in kattmynta på ställen där kisse får vara ? Det kan ibland funka för att leda klovässning mot önskad plats.
 
Sv: Katt vägrar lyda!

Eller varför inte klättra upp för gardinen och kasa ner på tapeten:laugh:. Blir jättefina spår. Hade två kullar samtidigt som visade varandra (men, men det är också kul med nya tapeter ).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp