Bukefalos 28 år!

Kattbebisar <3

Mirraya

Trådstartare
I fredags när vi skulle gå och lägga oss sa sambon att "det ligger jättemånga bebisar i spjälsängen..." "VA????"
Kattmamman hade valt att lägga sig bredvid vår dotter i spjälsängen och få sina bebisar... vi tog över dottern till vår säng och lät kattmamman vara kvar i spjälsängen över natten, hon ville uppenbarligen vara nära när hon fick sina små! Är så glad att hon inte fick dem ute i stallet eller gömde dem någonstans!:D

Men, vi har inte haft kattungar tidigare så jag tänkte passa på att få lite tips på vägen.... Jag for iväg och skaffade kattlåda och sand, samt lite specialmat till mamma-katt. Nu befinner sig kattfamiljen i gästrummet på en madrass som vi kantat med "korvar av handdukar" så de små inte ska krypa av madrassen och trilla ned.... Där verkar de trivas bra. Hon har mat och vatten och låda bredvid sig. Men hon vill i alla fall hellre gå ut och göra ifrån sig än att gå på lådan - helt ok för mig!

Jag kommer inte att låta dessa små lämna vårt hem innan de är 12 v fyllda. Men i övrigt, när ska mamman och ungarna avmaskas? är det något annan jag ska hålla koll på och göra?

Nu är de små och söta, men jag anar att vårt hem om någon månad kommer att invaderas av små kloförsedda ligister ;) :bump:
 
Sv: Kattbebisar :heart

Underbart med kattungar! :love:

En tanke är väl att om du inte vill ha fler snart igen så bör du nog inte släppa ut henne tills kattungarna flyttat, så du kan kastrera henne. De börjar löpa ganska så snart igen efter de fått bebbar.

Som jag förstått det ska kattungar avmaskas vid 3-4 veckors ålder typ. Tror att om du går och köper maskmedel så står det på förpackningen.

Och tja, den här tråden är helt värdelös utan bilder! :love: :rofl:
 
Sv: Kattbebisar :heart

Aha! Så de löper igen direkt efter??:crazy: Det är jättekul med bebbar, men vi vill ju inte ha en kull till direkt efter!! Tanken är ju att kastrera henne efter denna kull..... eller kanske nästa sommar :angel: Så det var ett bra tips!

Jag ska kolla på maskmedlet. Igår lät en av ungarna konstigt och jag vart orolig att den låg och näs eller andades väsande, jag skulle stryka den över ryggen och insåg att den faktiskt FRÄSTE!! :D lilla tissen.... min hand luktade ju inte mamma ju..... då måste man försvara sig, som en liten miniatyrspottkobra :p.

Jag ska absolut sätta in bilder, klart att man inte kan besvara frågor utan att se bilder ju ;) !!
 
Sv: Kattbebisar :heart

Håller med ovanstående, du bör inte släppa ut henne när hon har kattungar, det går snabbt så kan de vara dräktiga igen. Dessutom finns risken att mamma förolyckas, och då sitter ni där med ungar som måste handmatas. :(

Se till att kastrera henne innan ni släpper ut henne igen. :)

Bra att du vet om det där med 12 veckor, det är väldigt viktigt! Ungarna bör även avmaskas, vaccineras och ID-märkas i sinom tid. Avmaskning vet jag inte något om då jag har innekatter som aldrig haft mask, men här är en länk till information från apoteket. http://www.apoteket.se/privatpersoner/djur/sidor/Katt_Mask_Kattungeochkattmamma_Allmant.aspx

Innan de flyttar bör de grundvaccineras mot kattpest och kattsnuva med två sprutor med 3-4 veckors mellanrum. Vid 10 och 14 veckor har jag vaccinerat mina kattungar, sedan har de fått flytta. Vid sista vaccinationen får mina katter även ett ID-chip i nacken.

Vill också gärna se bilder! :)
 
Sv: Kattbebisar :heart

Aha! Så de löper igen direkt efter??:crazy: Det är jättekul med bebbar, men vi vill ju inte ha en kull till direkt efter!! Tanken är ju att kastrera henne efter denna kull..... eller kanske nästa sommar :angel: Så det var ett bra tips!

Det kan ju vara bra om ni kastrerar när ungarna flyttat och det blivit svalare. För nästa sommar kommer rötmånaden igen och jag vet inte hur ett sådant sår läker när det är så kvavt och fuktigt.
Vi ska kastrera vår lilla tjej när rötmånaden är över och det inte är så vidrigt väder är det tänkt. :)
 
Sv: Kattbebisar :heart

Om mammakatten har gått ute, hade jag petat i henne tex Milbemax nu om du misstänker att hon kan ha mask. Kattungar avmaskas med Banminth för spolmask vid 3 veckors ålder, då ger du mamman också om hon inte får Milbemax (det tar både band- och spolmask).
 
Sv: Kattbebisar :heart

Om jag varit du, skulle jag lagt dom på några filtar eller liknande. Eller de är en såpass tunn madrass så att den är lätt att tvätta? annars kan du räkna med att få slänga den sen. De blir väldigt mycket kissande ;)

har själv ett gäng på 6 veckor :p
 
Sv: Kattbebisar :heart

Har du otur kan mammakatt löpa några dagar efter förlossningen och släpper du ut katten kommer den att bli dräktig igen. sen finns ju andra faror ute som kan göra att mammakatt förolyckas.

Väg kattungarna varje dag så ni ser att de går upp i vikt som dom ska. Första tecknet att något ej stämmer brukar ju vara viktnedgång.
Riktig mat (dvs kattungemat och blötmat) brukar jag introducera vid ca 3-4v ålder. Men vattenskålen står framme hela tiden, dom börjar ofa dricka vatten innan de börjar äta.
Jag vaccinerar mina då de är 8 resp 12v ålder (ID-märker och veterinärbesiktar då också), de är även försäkrade då köparen hämar kattungen (som skrivs över på nya ägarna) även papper till SVERAKS ägarregister medföljer (är gratis)
 

Liknande trådar

N
Katthälsa Urinstopp! Det finns en lösning! Efter 4 spolningar som inte gav något resultat bestämde vi oss för att göra en operation på Aslan...
Svar
1
· Visningar
6 978
Senast: kebabbert
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp