Kattbilder #4

Status
Stängd för vidare inlägg.
IMG_20191221_073539_Bokeh.jpg


Tydligen är strykbrädan ett bra ställe att ligga på.
 
Hur? Nu är det en skjutdörr som jag krånglar med men jag har tänkt tanken, den måste gå hela vägen och vara lätt att passera.

nu har jag grinden bortställd i förråd så kan inte visa bild, men jag gjorde en smal träram som jag måttade att passa dörröppningen och nitade fast kompostät (klippte till passform för att räcka heltäckande på höjden.).
Jag satte inte gångjärn utan bara hasp, gick bra att skjuta ut ”på sidan” på glänt när man själv behövde passera igenom, för grinden väger typ ingenting.

Men: du skrev att du hade skjutdörr? Då borde det bli ännu lättare för du kan ju måtta grinden att då inte täcka hela dörröppningen, utan låta en del stängas med skjutdörren bara några dm så du själv enkelt kan komma igenom ? 😀
 
nu har jag grinden bortställd i förråd så kan inte visa bild, men jag gjorde en smal träram som jag måttade att passa dörröppningen och nitade fast kompostät (klippte till passform för att räcka heltäckande på höjden.).
Jag satte inte gångjärn utan bara hasp, gick bra att skjuta ut ”på sidan” på glänt när man själv behövde passera igenom, för grinden väger typ ingenting.

Men: du skrev att du hade skjutdörr? Då borde det bli ännu lättare för du kan ju måtta grinden att då inte täcka hela dörröppningen, utan låta en del stängas med skjutdörren bara några dm så du själv enkelt kan komma igenom ? 😀

Funderar på att ta två brädor och fästa högställda kompostgaller och bara trycka en stol mot gallret och öppningen.

Nu har Pip deppat ner sig igen efter att morrhoppan börjat brösta upp sig och försöka ta över här hemma. :(
Nu är hon instängd igen men Pip tror jag har tagit sin tillflykt till vinden. Jag satt och bollade med en liten katt som visade sig vara otroligt vaktig och ha både ett stort ordförråd och starka brösttoner, så när Pip fick nog av synen stack han och är borta efter jag släckte i vardagsrummet och stängde dörren. Han kommer inte när jag ropar och ligger inte på favoritplatsen. 😟
 
@Mia_R det går att fixa grind på många sätt som sagt. Men det är en bra idé att göra det när katterna har konflikt och målet är att vänja dem. Bättre än att stänga helt då det kan ta tid att vänja vuxna katter vid nya katter , och det går lite mer effektivt/bättre odds om de då ändå har möjlighet att interagera när de känner för det genom grind närhelst under dygnets timmar.
 
@Mia_R det går att fixa grind på många sätt som sagt. Men det är en bra idé att göra det när katterna har konflikt och målet är att vänja dem. Bättre än att stänga helt då det kan ta tid att vänja vuxna katter vid nya katter , och det går lite mer effektivt/bättre odds om de då ändå har möjlighet att interagera när de känner för det genom grind närhelst under dygnets timmar.

Tänker högt. Men om Pip är så berörd av den nya och den nya är en dominant sak är inte täckt grind bättre i början. Äta på varsin sida, sen saaakta minska täckningen så de gradvis ser varandra?
Jag brukar likt mackan föreslår vilja ha öppet direkt men med en väldigt dominant katt behövs kanske täckt för den försiktigare?

Här byggde husse en grind. En ram och så bitsäkert nät (vi hade över sen balkonginnätningen) och så två gångjärn skruvade i karmen samt en hasp på vardera sida. Skulle det funka att göra Mia_R?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
56 57 58
Svar
1 149
· Visningar
42 990
Senast: Soffan74
·
Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
281
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Klockan är inte ens 22, och det är kolsvart ute. Jag insåg att det bara är två veckor kvar, sedan kommer det vara solnedgång lagom tills...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 673
Senast: Therese1988
·
Hundhälsa Velade lite innan, om jag skulle skapa ny tråd eller skriva i valp-22 men ja, nu är vi här :D Wilson, hanhund, snart 9 månader, jack...
Svar
9
· Visningar
927
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Masked Singer 2024
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp