Bukefalos 28 år!

Sv: Katteri

Jotack, det här kommer jag lägga störst vikt på efter att ha blivit smålurad (jag har väl mig själv att skylla också) och snuven på mammas katts hälsa (HCM positiv visade det sig :( ) ...
Hur ser en extremtypad katt ut?
Nej, vad tråkigt! Hoppas att han inte får så starka symptom och kan leva länge iaf. Man kan inte gardera sig fullt ut från sådant och ibland har även den mest seriösa uppfödare otur, men som sagt, är föräldrarna lite äldre och nyligen testade friska så är chanserna större för att de är fria.

En extremtypad MCO brukar liknas vid en krokodil! :D Dvs extremt böjd nosrygg och lång och stor nos (box). Risken med det är främst att pannan blir för platt med ett tydligt avbräck mellan nosrygg och panna, och att hakan blir för vek med ev. bettfel. Personligen gillar jag ordentliga boxar, men det ska se harmoniskt ut och tillsammans med en stark haka och väl rundad panna med stora öron med tofsar på är det helläckert!
 
Sv: Katteri

Precis, för jag vill gärna ha coonisar med den karaktären! Men som du säger..inget får bli för extremt.

Du har PM
 
Sv: Katteri

Hur viktigt är det med utställningsbiten utöver det? Jag vill ju hemskt gärna ha rastypiska coons men ser hälsa som A och O ffa..och i hundvärlden (där jag kommer ifrån) upplever jag att många hundraser har fallit ur hälsa när man prioriterat exteriör? Jag skulle förvisso aldrig avla på en katt med HD/AD fel eller HCM tex även om den vore utställningschampion. Vart kollar man upp kattutställningar?
Det känns som något jag får börja med..att åka runt och kika o lyssna..

Det beror mycket på ras tror jag. Jag har ingen aning om vad för kvalité domarna för maine coon generellt håller. Jag kan bara tala för mig själv och på devon rex säger utställningstitlar absolut ingenting. Kunskapen om denna ras är i det närmsta obefintlig hos domarna, några få väldigt duktiga finns men i det stora hela är det katastrofalt. Idag är det inte en kvalitetsfråga om en devon rex blir EC/EP, det är en tidsfråga och det är bara sorgligt.

Givetvis finns det en fara med att fokusera mycket på exteriör och hälsoproblem dyker upp hos katter också, men än så länge har inte exteriöraveln gått riktigt lika långt på kattsidan som på hundsidan men är inte uppfödarna och domarna uppmärksamma kommer det gå åt samma håll som det gjort på hundsidan.
 
Sv: Katteri

Det där upprepas ofta: "Ovanliga linjer" och jag antar att man vill ha det dels för att minska inavelsgraden? Det är hursomhelst något jag ser positivt på..men..vart lär man sig om linjerna som finns i katterna?:idea:

Det bästa inom en population är om alla linjer används lika mycket, en utopi och oftast är det några linjer som överrepresenteras i en ras och på sikt kan det ställa till det med släktskapen. Förutom att det blir svårare att hitta obesläktade katter att para med i ett sådant läge så är det ju en fara med att den katt/linje som har överanvänts kan visa sig bära allvarliga defekter och har man då spritt de linjerna vitt och brett har man sannolikt spritt defektanlagen vitt och brett också.

Importerar ni/har planer på att importera avelsdjur eller gör man inom katt som men hund att man kan åka utomlands och para?

Jag har planer på att både importera och para in andra raser, men om alla planer blir verklighet eller inte är en annan sak. Att åka utomlands och para är väl inte lika vanligt förekommande på kattsidan som på hundsidan, men det förekommer. Katter är ju lite känsligare för stress och det kan vara en faktor till varför det är ovanligare katt.
 
Sv: Katteri

Jag har planer på att både importera och para in andra raser
Intressant..jag misstänker att det inte är tillåtet att para in andra raser hursomhelst. Hur ser reglerna för det där ut? Gäller det alla raser? Jag antar att man måste para med en ras som är något besläktad med "sin" ras? Låt säga att om jag skulle utavla en maine coon..då skulle jag antagligen välja norsk skogskatt?
 
Sv: Katteri

Intressant..jag misstänker att det inte är tillåtet att para in andra raser hursomhelst. Hur ser reglerna för det där ut? Gäller det alla raser? Jag antar att man måste para med en ras som är något besläktad med "sin" ras? Låt säga att om jag skulle utavla en maine coon..då skulle jag antagligen välja norsk skogskatt?

Vilka regler som gäller beror på vilket förbund man tillhör och vilken ras du föder upp, alla raser är inte lämpliga att para ut med.

För maine coon tror jag inte att utavel accepteras alls, noviser från USA tillåts i avel men jag tror aldrig att du får para ut med tex. norsk skogkatt.

Vad gäller min ras får du para ut med vilken ras du vill om du är medlem i SVERAK och lyckas få parningen godkänd. Jag tillhör GCCF och får para ut med raser de anser vara lämpliga för utavel och de är i dagsläget aby, korat, burma, asian shorthair och brittiskt korthår.
 
Sv: Katteri

För maine coon tror jag inte att utavel accepteras alls, noviser från USA tillåts i avel men jag tror aldrig att du får para ut med tex. norsk skogkatt.
Det är ju egentligen lite synd med tanke på att det finns en viss inavelsprocent ändå..
 
Sv: Katteri

Det är ju egentligen lite synd med tanke på att det finns en viss inavelsprocent ändå..

Ja visst, men kanske går det att få ett godkännande. Det är ju motiveringen det hänger på. Inom vissa raser tillåts man ju para in andra raser enkom för att få in nya färger eller förbättra färger eller typ.

Glömde bort att tillägga att även fast jag bara får använda vissa raser för utavel så behöver jag inte be om tillstånd för kontrollaveln så som man måste inom SVERAK.
 
Sv: Katteri

Hur viktigt är det med utställningsbiten utöver det? Jag vill ju hemskt gärna ha rastypiska coons men ser hälsa som A och O ffa..och i hundvärlden (där jag kommer ifrån) upplever jag att många hundraser har fallit ur hälsa när man prioriterat exteriör? Jag skulle förvisso aldrig avla på en katt med HD/AD fel eller HCM tex även om den vore utställningschampion. Vart kollar man upp kattutställningar?
Det känns som något jag får börja med..att åka runt och kika o lyssna..

Det finns ju inget motsatsförhållande mellan utställningsframgångar och hälsa, även om vissa uppfödare verkar prioritera priser framför att bygga en stabil avelsbas. Hör dig för noga hos flera uppfödare! MCO är ju en av de raser som ligger högst inavelsmässigt i vissa linjer. De som jobbar med den typer av linjer tycker givetvis att det är något oproblematiskt, själv tycker jag inte det hade känts bra (och jag har ju en av de numerärt allra minsta raserna i europa).

Vad jag menar av kunskap från utställning är ju att ha sett både hårt typade och mer moderata katter. Jag går ofta assistent, och då får man ju följa bedömningarna direkt och dessutom ta i katterna vilket kan vara en fördel. Efter ett tag har man ju format en egen bild av hur man vill att rasen/de egna katterna ska se ut och då har man ett mål att jobba mot. I mina ögon är avel utan ett mål rätt meningslös. I de flesta raser finns många uppfödare, och att då komma som ny och "Jag vill föda upp trevliga, friska sällskapskatter", ja, då tillför man kanske inte så mycket. Trevliga, friska sällskapskatter är ju en "bieffekt" av välplanerad avel. (Sedan behöver det ju inte betyda att alla har som mål att ta fram showvinnare, det är inte alltid det gängse domaridealet motsvarar det man själv vill se...)
 
Sv: Katteri

KL

Jag funderar på hur ärliga är kattuppfödare om djurens kvalitet, dvs sällskapskatt/avel-utställningskatter ?

Min spontana reaktion, jag har varit inne på endel uppfödarsidor, är att kattaveln känns generellt väldigt seriös och ärlig.

Det där upprepas ofta: "Ovanliga linjer" och jag antar att man vill ha det dels för att minska inavelsgraden? Det är hursomhelst något jag ser positivt på..men..vart lär man sig om linjerna som finns i katterna?:idea:
De här frågeställningarna hör lite ihop tycker jag. Min erfarenhet är att kattuppfödare är som folk är mest. Vissa är ärliga, andra undanhåller negativa sanningar och ytterligare vissa blåljuger. Det känns lite onödigt att ljuga om diskvalificerande fel på en utställningskatt eftersom det kommer att uppdagas på första utställningen, men mindre tydliga defekter som kan vara jätteviktiga att veta om vid köp av avelskatt kan vara svårare.

Som ny tycker jag att det är svårt att få reda på speciellt mkt om de olika linjerna. Man kan exempelvis ganska lätt kolla om en hane är använd väldigt mkt, men det är svårare att veta om det kan tänkas finnas några defekter eller oönskade färger/mönster inom linjen. Uppfödare är sällan så speciellt benägna att berätta om defekter/sjukdomare eller andra "fel" som uppkommit i deras avel. Och både spekulationer, skitsnack och sanningar sprids lite hur som helst och det inte lätt alla gånger att veta vad som är sant och inte.
 
Sv: Katteri

Jaha :D
Används Burmillan nått eller är det bara dom färgade? Vore lite häftigt med en chinchilladevon :d

Just burmillor används inte så mycket, tror inte asians används särskilt mycket alls faktiskt. Däremot så har det använts en del shaded-britter och shaded amerikanskt korthår. Någon shaded devon har jag dock inte sett live. På bild har jag sett påstådda shaded, men alltså silver är ju apsvårt på devon rex (iaf på de som har lite klent med päls).

Amerikanarna har en förkärlek för att sätta devons som shaded istället för silver.
 
Sv: Katteri

KL

finns det inte en tjej här på buke som har coon uppfödning?
"Silvercoons "eller någt liknande?
 
Sv: Katteri

KL

finns det inte en tjej här på buke som har coon uppfödning?
"Silvercoons "eller någt liknande?

Hej!
Jag har maine coon uppfödning :D (S*Big Silver's)
Väntar min första kull nu i slutet av april!
Allt började med att min mamma startade katteri för ett par år sen så det är hennes "fel" att jag började med detta :)
Har du kikat på maine coon katten och the maine club?
Står mycket intressant där :)
http://www.themaineclub.se/modules/tinyd6/
http://www.mainecoon-katten.se/
Det är även en hel del intressant maine coonprat på forumet på
http://katter.nu/
 
Sv: Katteri

Hej!
Jag har maine coon uppfödning :D (S*Big Silver's)
Väntar min första kull nu i slutet av april!
Allt började med att min mamma startade katteri för ett par år sen så det är hennes "fel" att jag började med detta :)
Har du kikat på maine coon katten och the maine club?
Står mycket intressant där :)
http://www.themaineclub.se/modules/tinyd6/
http://www.mainecoon-katten.se/
Det är även en hel del intressant maine coonprat på forumet på
http://katter.nu/

Ja där är du ju! :)

Tack för länkarna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp