Bukefalos 28 år!

MrsScabtree

Trådstartare
Hur många här har ett katteri eller föder upp raskatter?
Jag har ju sedan länge blivit över huvudet förälskad i Maine Coon katten och har väl lite smått romantiska drömmar om att en dag köpa en bra avelshona och starta ett katteri...men! Innan dess hade jag gärna lärt mig en massa om diverse linjer, fördjupat mig mer i genetik och sjukdomar och än mer VAD en coon är.
Hur startade ni upp er uppfödning? (alla raser, tråden handlar inte bara om coonisar), vart lärde ni er om allt vad avel involverar?
Hur väljer ni hane/hona när ni ska göra en kombination? Finns det bra böcker om ämnet? Berätta allt som kan vara av nytta nu så att min dröm kanske går i uppfyllelse en dag :D.
 
Sv: Katteri

Hur startade ni upp er uppfödning? (alla raser, tråden handlar inte bara om coonisar), vart lärde ni er om allt vad avel involverar? Jag köpte en hona och hennes uppfödare stöttade mig helhjärtat hela vägen. Gav mig goda råd och hjälpte till med utställningsbiten. Sedan läste jag och gick med i en internationell mailinglista för rasen och genom den lärde jag mig enormt mycket.

Så genom att ta kontakt med erfarna uppfödare och läsa allt jag kom över lärde jag mig en hel del. Har lärt mig en del genetik via min utbildning också.

Jag har även gått på föreläsningar när tillfälle givits.

Hur väljer ni hane/hona när ni ska göra en kombination? När jag köper en hona är stammen viktigast. Jag vill ha en stam jag känner till, men som inte är överrepresenterad i rasen. Sedan kollar jag typ. Honan ska vara harmoniskt byggd. Jag tror inte själv på metoden att para en individ med enstaka extrema drag med en katt som har andra extrema drag. Jag vill att båda individerna i grund och botten ska ha en harmoni i kroppen, sedan kompletterar jag givetvis gärna för små öron med större öron, högre panna med lite för låg panna etc. men jag värderar inte enstaka extrema detaljer sådär väldigt högt.

När jag väljer hane att para med söker jag gärna en lite unik stam och han ska ha bra temperament. Exteriört vill jag att han ska förstärka och komplettera honan.

Finns det bra böcker om ämnet? Jadå, det finns bra böcker.

Robinson's Genetics for Cat Breeders and Veterinarians av Carolyn M. Vella, Lorraine M. Shelton, John J. McGonagle och Terry W. Stanglein
Feline Husbandry av Niels Pederson
Per-Erik Sundgrens hemsida är en väldigt bra informationskälla, så även hans böcker.

Internet överlag är en enorm informationskälla, både vad gäller kunskap om genetik men även kring sjukdomar, reproduktionsproblem och praktisk uppfödning.
 
Sv: Katteri

Tusen tack!

Jag har kontaktat en uppfödare hittils som jag även varit intresserad att köpa katt från, tack och lov en oerhört hjälpsam människa aom jag ska försöka fiska ut lite mer ur. Jag har ju dessvärre åkt på en nitlott redan från början när jag köpte min första coonis i present till min mamma.

Vad försökte du tänka på när du köpte din hona? Jag vill gärna var så objektiv jag bara kan. Därför är det intressant att höra från er med andra raser också, så att man kan se det från alla håll och kanter.:bow:
 
Sv: Katteri

Tusen tack!

Jag har kontaktat en uppfödare hittils som jag även varit intresserad att köpa katt från, tack och lov en oerhört hjälpsam människa aom jag ska försöka fiska ut lite mer ur.

Vad försökte du tänka på när du köpte din hona? Jag vill gärna var så objektiv jag bara kan. Därför är det intressant att höra från er med andra raser också, så att man kan se det från alla håll och kanter.:bow:

När jag köpte min första hona var det främst en sällskapskatt jag var ute efter så det allra viktigaste för mig var hälsan, typ var sekundärt. Uppfödaren fick in mig på spåret att börja föda upp. Denna hona blev det bara en kull och den andra honan var betydligt mer genomtänkt.

Som jag skrev tidigare så vill jag ha linjer jag kände till, som jag visste var friska men de skulle inte vara överrepresenterade. Därför valde jag en hona med mycket svenskt bakom sig (linjer jag hade hyfsad koll på) men även med utländskt blod bakom sig. Inom devon rex paras det ju ut en del med andra raser och utparningar ser jag genrellt som något positivt, därför ville jag gärna ha lite av det i stammen också och det fick jag.

Det blev en hona från samma uppfödare som den tidigare katten, en uppfödare som får oerhört jämna kullar och som faktiskt har en egen touch på looken så jag visste ungefär vad jag kunde förvänta mig exteriört.

Det är viktigt att kolla på moderslinjerna också, är de goda mödrar? Har de lätta förlossningar? Får de normalstora kullar?
 
Sv: Katteri

Det är viktigt att kolla på moderslinjerna också, är de goda mödrar? Har de lätta förlossningar? Får de normalstora kullar?

Det där ska jag ha i åtanke. Hur stor är en normal kull förresten?
 
Sv: Katteri

Jag startade min uppfödning (korat) med en gamal kastrathane som jag ställde ut aktivt. När jag ville köpa en till katt fanns inga uppfödare Sverige, och då bestämde jag mig för att det skulle bli en hona med vettiga linjer och åtminstone en kul för rasens skull. Jag fick vänta nästan två år på att en hona som passade mig skulle dyka upp, iom mitt intresse för rasen hade jag ju redan hunnit forma mig en viss bild av vilken typ och vilka linjer jag ville jobba med. Sedan har det varit en lång läroprocess. Till första kullen konsulterade jag andra uppfödare och min dåvarande "mentor" i hankattsvalet. Till andra kullen hade jag hunnit se betydligt fler katter/utveckling hos kattungar, och valde att själv köpa hane som passade mina önskemål.

För egen del kan jag säga att ett aktivt utställande har gett enormt mycket kunskap. Genom att se andras katter, lyssna på många domares åsikter och följa utvecklingen av andras ungkatter har jag lärt mig massor om utseendebiten. Hälsa och avelsprogram har jag mest dryftat med uppfödare inom andra raser. Min egen ras är ju väldigt liten, och många av upfödarna tillhör den "äldre" skolan där man visserligen är noga med att katterna ska vara friska och goda mödrar, men hälsotester är inget man gör i direkt förebyggande syfte. (Det var också en av orsakerna till att jag valt att ha egen hane).

Mitt köp av första hona var på flera sätt ett misstag... Hon har det jag prioriterar i stam och "mina" drag utseendemässigt, men tyvärr vissa tveksamheter temperamentsmässigt. Jag har medvetet valt väldigt trevliga hanar och fått lättsamma kattungar, men hade ungarna blivit lika revirhävdande och tuffa som Maja hade jag inte tagit fler kullar på henne.
 
Sv: Katteri

Det där ska jag ha i åtanke. Hur stor är en normal kull förresten?

Runt 4 brukar väl klassas som normalt. 3 kattungar i en kull är inte onormalt men om honorna generellt i linjen inte får fler än 2-3 kattungar/kull, då ligger de absolut under det normala.
 
Sv: Katteri

Jag har än så länge inte fått min första kull, men jag räknar mig ändå i viss mån som uppfödare.

Jag föder upp katter av rasen bengal. Det är en relativt ung ras och utseendemässigt är den ännu väldigt heterogen och spretig och därmed ganska svår att få grepp om för den oinsatta. Till råga på allt är det inte alltid den katt som går bäst på (fife-)utställning som kanske är den som egentligen är bäst utseendemässigt, beroende på vad man prioriterar, typ kontra päls och mönster t.ex.

Jag har hämtat nästan all min information från nätet i olika former. Både från uppfödarsidor och genom diskussion med andra uppfödare på forum och mailinglistor etc. Jag började med att läsa på allmänt om rasen. Läste rasbeskrivningar och surfade runt på mängder av svenska och utländska uppfödarsidor. Tittade på foton på olika katter, lusläste rasbeskrivningarna (främst TICAs men även Fifes), jämförde och funderade. Eftersom just min ras typmässigt ska ha en hel del drag lånade från asiatisk leopardkatt så ägnade jag också mkt tid åt att titta på bilder av sådana och försöka bilda mig en uppfattning hur min idealbengal skulle kunna se ut.

När det sedan kom till att leta uppfödare för att köpa min första avelshona så lade jag stor vikt vid att uppfödaren (eg. hankattägaren i mitt fall, men jag säger uppfödare då de har tajt samarbete) och jag fick god kontakt och att denne verkade seriös och kunnig. Uppfödarens bemötande, katthållning och hur denne resonerade runt kattavel var avgörande för om jag var intresserad över huvud taget. I andra hand kom utseende och hälsa (jag hade inte mkt kunskap om hälsan hos olika linjer då utan fick lita mkt på uppfödarens kunskap) på min tilltänkta katts linjer.

Om jag skulle utöka med en avelskatt till idag litar jag mer på mitt eget kunnande och skulle våga importera exempelvis, vilket jag inte ville göra med min första avelskatt. Då går jag en hel del på stammen, utseende, hälsa och temperament på föräldrar samt potential hos den tilltänkta ungen. Förutom katten i sig skulle jag vara noga med att hela uppfödningen ska bedrivas på ett enligt mig etiskt korrekt och snyggt sätt och att inga viltfångade leopardkatter ska förekomma i stammen på min tilltänkta katt.

När jag väljer hane gäller det både att jag ska gilla hankattägaren samt att hanen ska tilltala mig temperamentsmässigt samt utseendemässigt och ha en god hälsa. Stammen är givetvis viktig, både att de inte är för nära besläktade och att det inte finns några tveksamma katter nära inpå. Honan och hanen ska gärna ha samma starka sidor för att befästa dem plus att de helst inte ska ha samma svaga sidor.
 
Sv: Katteri

Det är viktigt att kolla på moderslinjerna också, är de goda mödrar? Har de lätta förlossningar? Får de normalstora kullar?
Ja just, det där är viktigt också. Något jag inte hade reflekterat så mkt över när jag var i kattköpartankar men som min mentor och "uppfödaren" till min hona poängterade vikten av för mig.
 
Sv: Katteri

Hur startade ni upp er uppfödning?
Jag föder upp Birma. Mina föräldrar har fött upp birma sen jag var liten men min egen uppfödning startade jag 2006 (då köptes första katten in) och mitt stamnamn fick jag registrerat i början av 2007. Sommaren 2007 fick jag min egen första kull och våran andra är nu på väg.

vart lärde ni er om allt vad avel involverar?
Jag har gått djurvårdar-linje på gymnasiet där jag läste mycket avel och genetik, har även jobbat hos veterinär där jag lärde mig mycket praktiskt. Sen har jag fått mycket kunskap på olika föreläsningar och genom uppfödarvänner som har hållt på länge.

Hur väljer ni hane/hona när ni ska göra en kombination?
Jag vill ha en hane som jag tror kan väga upp de svagheter som min hona har, men även en hane som inte använts för mycket utan jag vill att det ska vara ovanliga linjer. Temperament och ett uttryck som jag gillar är också väldigt viktigt.
 
Sv: Katteri

För egen del kan jag säga att ett aktivt utställande har gett enormt mycket kunskap. Genom att se andras katter, lyssna på många domares åsikter och följa utvecklingen av andras ungkatter har jag lärt mig massor om utseendebiten. Hälsa och avelsprogram har jag mest dryftat med uppfödare inom andra raser. Min egen ras är ju väldigt liten, och många av upfödarna tillhör den "äldre" skolan där man visserligen är noga med att katterna ska vara friska och goda mödrar, men hälsotester är inget man gör i direkt förebyggande syfte. (Det var också en av orsakerna till att jag valt att ha egen hane).
Hur viktigt är det med utställningsbiten utöver det? Jag vill ju hemskt gärna ha rastypiska coons men ser hälsa som A och O ffa..och i hundvärlden (där jag kommer ifrån) upplever jag att många hundraser har fallit ur hälsa när man prioriterat exteriör? Jag skulle förvisso aldrig avla på en katt med HD/AD fel eller HCM tex även om den vore utställningschampion. Vart kollar man upp kattutställningar?
Det känns som något jag får börja med..att åka runt och kika o lyssna..
 
Sv: Katteri

Jag vill ha en hane som jag tror kan väga upp de svagheter som min hona har, men även en hane som inte använts för mycket utan jag vill att det ska vara ovanliga linjer. Temperament och ett uttryck som jag gillar är också väldigt viktigt.


Det där upprepas ofta: "Ovanliga linjer" och jag antar att man vill ha det dels för att minska inavelsgraden? Det är hursomhelst något jag ser positivt på..men..vart lär man sig om linjerna som finns i katterna?:idea:
 
Sv: Katteri

Tusen tack för svaret.

Du som har Coon..är du insatt i rasen något och vet något särskilt jag ska tänka på för just den här specifika katten?
 
Sv: Katteri

Det där upprepas ofta: "Ovanliga linjer" och jag antar att man vill ha det dels för att minska inavelsgraden? Det är hursomhelst något jag ser positivt på..men..vart lär man sig om linjerna som finns i katterna?:idea:

Ja, det är oerhört tråkigt att använda dessa "mastodont-hanar" (stavning?) som lånas ut till höger och vänster och till vilka honor som helst, till slut så är det svårt att hitta stamtavlor som inte krockar. Hör med erfarna uppfödare inom din ras vilka linjer dom tycker man ska undvika tillika satsa på, ofta så är ju importerade hanar intressanta eftersom de får in nytt blod, men det är ju inte bara linjerna som räknas utan det ska ju vara en rastypiskt katt också.
 
Sv: Katteri

Precis..


KL

Importerar ni/har planer på att importera avelsdjur eller gör man inom katt som men hund att man kan åka utomlands och para?
 
Sv: Katteri

Tusen tack för svaret.

Du som har Coon..är du insatt i rasen något och vet något särskilt jag ska tänka på för just den här specifika katten?
Jag är inte jätteinsatt i MCO, men jag kan tillåta mig att tycka lite iaf! :angel:
Hade jag köpt en MCO till avel idag hade jag varit noga med att åtminstonde föräldrarna, men gärna katterna längre bak i stammen, är HCM- samt HD-testade. Jag har även märkt (på min egen om inte annat) och även hört från andra att vissa MCO har väldigt vekt temperament så det hade jag sett upp ordentligt med. Jag hade gärna valt en katt vars föräldrar är lite äldre och som därmed har vuxit klart och visat sig friska och mentalt stabila.

Sedan är det mkt snack om inavel och klon-procent (ett litet antal katter, kallade kloner, som i princip har byggt upp hela rasen) inom MCO. Där är jag egentligen inte tillräckligt påläst för att avgöra om det är ett problem och isf hur stort problemet är. Prata med några uppfödare om det och ta gärna kontakt med någon som sysslar med utparningslinjer också och försök att bilda dig en uppfattning.

Annars är/var det lite debatt om extremtypade katters vara eller icke vara och så länge katten inte lider av t.ex. extremt konkav nosrygg och stor box så är det egentligen bara en fråga om tycke och smak anser jag. Vissa skiljer på amerikanska linjer/typ och brittiska linjer/typ men jag vet inte om skillnaden är så stor.

Kan inte komma på något mer... har ingen koll på hur vanligt t.ex. allergi och patella luxation och sådant är, men det finns nästan inom alla raser så det kan vara värt att ha i åtanke.
 
Sv: Katteri

KL

Jag funderar på hur ärliga är kattuppfödare om djurens kvalitet, dvs sällskapskatt/avel-utställningskatter ?

Min spontana reaktion, jag har varit inne på endel uppfödarsidor, är att kattaveln känns generellt väldigt seriös och ärlig.
 
Sv: Katteri

Jag ska importera från Norge i år om allt går enligt planerna, kanske även från Finland lite längre fram. Jag åker även till Norge och parar en av mina honor i år och kanske även till Danmark men det är inte bestämt ännu. Så det går bra vilket som :)
 
Sv: Katteri

KL

Jag funderar på hur ärliga är kattuppfödare om djurens kvalitet, dvs sällskapskatt/avel-utställningskatter ?

Min spontana reaktion, jag har varit inne på endel uppfödarsidor, är att kattaveln känns generellt väldigt seriös och ärlig.

Jag tycker det finns både och, dom flesta man stöter på är väldigt ärliga, men det finns även många rötägg som är glada bara dom blir av med kattungarna så snabbt som möjligt och påstår att dom håller för utställning eller avel när dom inte alls är lämpade för det. Men som oftast är det trevliga och ärliga människor :)
 
Sv: Katteri

Jag är inte jätteinsatt i MCO, men jag kan tillåta mig att tycka lite iaf! :angel:
Hade jag köpt en MCO till avel idag hade jag varit noga med att åtminstonde föräldrarna, men gärna katterna längre bak i stammen, är HCM- samt HD-testade. Jag har även märkt (på min egen om inte annat) och även hört från andra att vissa MCO har väldigt vekt temperament så det hade jag sett upp ordentligt med. Jag hade gärna valt en katt vars föräldrar är lite äldre och som därmed har vuxit klart och visat sig friska och mentalt stabila.
Jotack, det här kommer jag lägga störst vikt på efter att ha blivit smålurad (jag har väl mig själv att skylla också) och snuven på mammas katts hälsa (HCM positiv visade det sig :( ) ...

Annars är/var det lite debatt om extremtypade katters vara eller icke vara och så länge katten inte lider av t.ex. extremt konkav nosrygg och stor box så är det egentligen bara en fråga om tycke och smak anser jag. Vissa skiljer på amerikanska linjer/typ och brittiska linjer/typ men jag vet inte om skillnaden är så stor.
Hur ser en extremtypad katt ut?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp