Bukefalos 28 år!

Katters värde (delad tråd från Senior)

Sv: Katters värde (delad tråd från Senior)

Inte_Ung skrev:
Men om man då ser det krasst i pengar, så är det ju enklare att få fram en kull kattungar än en kull valpar.
Så själva produktionskostnaden är ju mindre.
Medan bruksvärdet är oerhört stort.

Kattor skyddar tillsammans egendom för massor med miljoner varje år.
Det är något som ger en brukskatt ett stort ekonomiskt värde.

Det beror helt på hur man föder upp djuren. En kull valpar kan vara pissbillig att föda upp om man parar sin tik med grannens hane och låter bli att vaccinera och ID-märka dem. Då har man matkostnader och bortfall av arbetsinkomst om man inte tar kullen när man har semester.

Å andra sidan kan det vara svindyrt att föda upp en kull kattungar. Min senaste kull kostade minst 16 000 kr att föda upp. Detta för en kull på fyra helt friska kattungar.

Vill man föda upp billiga katter går det och det går precis lika bra att föda upp billiga hundar.
 
Sv: Katters värde (delad tråd från Senior)

Vem bestämmer att katter skall ha ett visst värde? Är det ett självändamål? Varför skall de vara viktigare än grisar tex?
 
Sv: Katters värde (delad tråd från Senior)

TomasN skrev:
Vem bestämmer att katter skall ha ett visst värde? Är det ett självändamål? Varför skall de vara viktigare än grisar tex?

Är det någon som sagt att katten är viktigare än grisen? Jag anser att alla däggdjur har ett inneboende värde.
 
Senast ändrad:
Sv: Katters värde (delad tråd från Senior)

De borde vara lika viktiga som de andra sällskapsdjur som vi håller.
Grisar brukar oftast användas som köttdjur, liksom kor.

Och jag tycker att man ska öka kattens status av den enkla anledningen att jag tycker att de jämnställs med övriga sällskapsdjur vi håller oss med, såsom en hund tex...

Dessutom så borde vi ta ansvar över de djur som vi avlat fram, så att de inte ynglar av sig och springer lösa och förvildade i skogarna och inverkar på det övriga djurlivet.

Jag tycker man borde ha så god uppsyn man kan över sin katt, och för att ha det, så måste man värdera djuret tillräckligt högt.
 
Sv: Katters värde (delad tråd från Senior)

För mig är det en självklarhet att alla djur är lika mycket värda. Jag tycker det är så illa att man betalar massor med pengar för att få en leksakskatt (gosedjur, robotkatt, beanbag osv), medan man kan få en alldeles livs levande katt helt gratis. Klart att en katt, även en "vanlig huskatt", ska få kosta pengar! Då kan man förhindra att många katter far illa, slängs bort, lämnas vid stugan osv. Självklart lämnar man inte bara något man betalat för.
Vi har själv tagit hand om hemlösa katter och jag förstår inte de som kan lämna dessa underbara varelser vind för våg! Visst har de jaktinstinkten inom sig, men lämnas de gäller inget annat än överlevnad... det är annorlunda mot att ha jagat flugor bara för skojs skull. Många katter söker sig till människorna för de vet att där finns det mat. Tänk så många som blir sparkade på och jagade, bara för att de är herrelösa katter, även om de bara vill ha lite mat av dem. Inte många bryr sig om en lortig, haltande, skabbig katt... men titta in även i de ögonen! De är lika fina som vilken perserkatts ögon som helst! Det finns något bakom all den där smutsen!

:bow: Till minne av Katten Hermansson :bow:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp