Bukefalos 28 år!

Katters värde (delad tråd från Senior)

Sv: En undran om känslor för djur

För det första måste antalet ner. Det ska bli svårare att få tag på katt, ju svårare det är desto mer är man villig att betala.
För det andra så måste kattägare börja ta ansvar. Kastrera, ID-märk och ta hand om katten. Det är ett liv och förtjänar ett bra sådant. Släpp inte ut katten om du bor nära en stor väg, katter kan också känna dödsångest och smärta.

Inför mer lagar (på väg) som styr dels antalet (färdig, börjar gälla snart), dels kräver ID-märkning. Är man inte villig att ID-märka sin katt ska man heller inte ha den. Precis om med allt annat.
 
Sv: En undran om känslor för djur

Att avliva en gammal dålig och köpa in en ny frisk från ett katthem är okej. Att stödja oseriös avel hos grannen är inte okej.
 
Sv: En undran om känslor för djur

Tänkte det eftersom du skrev att det är så vanligt! Vi har aldrig haft några bölder på våra nämligen och jag har inte hört att mina bekanta haft det heller.
 
Sv: En undran om känslor för djur

mandalaki skrev:
I_U: Du beskriver dina katter som bruksdjur. Mina 250-kronors bondkatter är sällskapsdjur, jag har dem enbart för mitt höga nöjes skull, av rent sentimentala och egoistiska skäl.
Det är både och.
Jag skulle ju kunna köra med råttfällor och råttgift i stället.
Men det är inte lika trevligt.
Råttfällor är liksom inte vare sig vackra eller gulliga.

Det ena är inte sämre än det andra, inte för mig i alla fall.
Det verkar ju så på de flesta.
Som att man inte kan få ha brukskatt utan att bli ansedd som djurplågare.

I min vård har katterna samma status som hästen. Det låter inte riktigt som du ger dina katter samma status som dina andra djur, och det är där man kan reagera på det du skriver.
Jo katterna får samma vård och omsorg som hästarna.
SAMMA alltså! Inte mera.
De bor alla ute med möjlighet att gå in i lämpliga hus när de vill.
Katterna har egen ingång till den uppvärmda sadelkammaren.
Där så kan de ligga på en hylla ovanpå elementet och gona sig i värmen.
Inga av djuren får dock komma in i huset där jag bor, varken katter eller hästar.

De får alla den mat, avmaskning, vård och annan omsorg som de behöver.
 
Sv: En undran om känslor för djur

MissFideli skrev:
Ja precis. Att det årlign fryser ihjäl ett antal hundra katter är ju strunt samma bara du och dina jämlikar får en hona som ni kan sätta på p-piller så hon jagar bättre. Hjälp, snacka om mörk värd.
Jag kan inte se vilket sammangang mina ladugårdkatter har med det.
Jag fick min hona som kattunge.
Och när jag behövde flera katter så lät jag henne få ungar.
Sedan så satte jag henne på P-piller för att ha kvar möjligheten till att få flera katter om jag det behövde.
Det behövdes aldrig.
Första åren så hade jeg henne försäkrad för att kunna operera akut mot livmoderinflammation om det skulle behövas.
Men nu så är hon så gammal att hon i stället för operation skall avlivas om hon blir sjuk.

Vi har olika behov med våra kattor, du och jag.

Varför ser du ned på mitt sätt att ha katt?
Jag personligen tycker nog inte att man skall hålla kattor fågna innomhus.
 
Sv: En undran om känslor för djur

MissFideli skrev:
Ja precis. Att det årlign fryser ihjäl ett antal hundra katter är ju strunt samma bara du och dina jämlikar får en hona som ni kan sätta på p-piller så hon jagar bättre. Hjälp, snacka om mörk värd.

Jag kan inte heller förstå sammanhanget? Om min honkatt får p-piller eller stereliseras är ju strunt samma när det gäller förökningen. Det blir inga kattungar som kan frysa ihjäl på en hona som får p-piller.

Jag tycker den mörka världen är den där det avlas fram katter som är så underligt konstruerade att de inte kan vara ute.
 
Sv: En undran om känslor för djur

MissFideli skrev:
För det första måste antalet ner. Det ska bli svårare att få tag på katt, ju svårare det är desto mer är man villig att betala.
För det andra så måste kattägare börja ta ansvar. Kastrera, ID-märk och ta hand om katten. Det är ett liv och förtjänar ett bra sådant. Släpp inte ut katten om du bor nära en stor väg, katter kan också känna dödsångest och smärta.

Inför mer lagar (på väg) som styr dels antalet (färdig, börjar gälla snart), dels kräver ID-märkning. Är man inte villig att ID-märka sin katt ska man heller inte ha den. Precis om med allt annat.

Kan du förklara på vilket sätt mina katters liv skulle bli bättre av att de blev id-märkta?
Och vad menar du med lag på antal? Är det att man bara får ha ett visst antal katter? Det kan ni ju roa er med att räkna i lägenheter, hur ska ni kunna kolla hur många som bor i mitt stall?
 
Sv: En undran om känslor för djur

MissFideli skrev:
Fel av mig, sorry.
Ska man ha utekatt så är det ens förb*nnade plikt att se till att miljön är så riskfri som möjligt. Då är det okej med utekatter. Och jag vet många som har raskatter och bor i villa t.o.m på gård men som inte släpper ut dom. Återigen spelar det tillbaka på vad man som ägare är villig att prioritera. Är man inte villig att göra det, skaffa en huskatt.
Jag är nog en dålig kattägare enligt dig då. BVåra katter går ute och risken finns att de blir överkörda även om det är 100 meter till en väg och det är inte så väldigt mycket trafik. Risken fins att katterna blir trampade när de springer inne hos hästarna också.

katterna är inte försäkrade men jag kan tänka mig att veterinärbehandla ändå. Några fantasibelopp skulle jag dock inte lägga på veterinärbehandlngar.

Jag anser dock för egen del att mina katter har det bättre än de flesta innekatter. jag tycker att det är på gränsen till djurplågeri att stänga in katter dygnet runt!
 
Sv: Katters värde (delad tråd från Senior)

Från och med årsskiftet kommer det krävas tillstånd för att ha 10 eller fler vuxna katter, eller om man får tre eller fler kullar om året. Tyvärr tror jag inte det kommer kontrolleras särskilt noga, förutom hos seriösa upfödare som anmäler hur många katter de har.

P-piller eller kastrering är en stor skillnad. P-piller har många och vanliga biverkningar. Har man katten på piller en längre period får man nästan räkna med juvercancer eller andra allvarliga bieffekter. Men det kanske är helt ok att avliva en katt pga sjukdomar man själv har orskat dem :confused: :crazy:
 
Sv: Katters värde (delad tråd från Senior)

"Att det årligen fryser ihjäl ett antal hundra katter" skrev missFideli, det har väl inte ett dugg med juvercancer att göra?
 
Sv: En undran om känslor för djur

Du skrev att du inte ville ha seriöst uppfödda kattungar, eller att du struntade i det.
Sen skrev du att katter på p-piller skulle jaga bättre.
 
Sv: Katters värde (delad tråd från Senior)

Nä, men det ärorsaken till att man inte bör massproducera kattungar. Enda lämpliga sättet att ha en utegående hona är alltså kastrerad!
 
Sv: En undran om känslor för djur

Därför att det ställs krav på kattägarna.
Den nya lagen om pass på hästar är ju lika onödig den i så fall. Eller takhöjden i stall.

Idag ställs det inga krav på kattägare och titta hur situationen är.
 
Sv: Katters värde (delad tråd från Senior)

Jag hoppas det blir mer med tiden. Just nu är den ju så pass ny, men vad jag vet så är det eventuellt på gång en lag om ID-märkning och det kan nog bli en bra blandning om dom bara kollar upp dne ordentligt.

Såg att det gällde alla djur, t.o.m kaniner :)
 
Sv: En undran om känslor för djur

TomasN skrev:
Jag är nog en dålig kattägare enligt dig då. BVåra katter går ute och risken finns att de blir överkörda även om det är 100 meter till en väg och det är inte så väldigt mycket trafik. Risken fins att katterna blir trampade när de springer inne hos hästarna också.

katterna är inte försäkrade men jag kan tänka mig att veterinärbehandla ändå. Några fantasibelopp skulle jag dock inte lägga på veterinärbehandlngar.

Jag anser dock för egen del att mina katter har det bättre än de flesta innekatter. jag tycker att det är på gränsen till djurplågeri att stänga in katter dygnet runt!

Samma här. Mina katter kommer och går som de vill (har en lucka i garagedörren), är inte försäkrade men dock kastrerade, märkta och vaccineras. Om någon av dem blir sjuka eller skadade tar vi då ställning till om behandling ska sättas in eller inte. Vi har haft katter med benbrott som blivit helt återställda, så en chans får de alltid.
 
Sv: Katters värde (delad tråd från Senior)

Sassy skrev:
Nä, men det ärorsaken till att man inte bör massproducera kattungar. Enda lämpliga sättet att ha en utegående hona är alltså kastrerad!
En katthona som äter P-piller ger inte heller några oönskade kattungar.
 
Sv: En undran om känslor för djur

MissFideli skrev:
Därför att det ställs krav på kattägarna.
Den nya lagen om pass på hästar är ju lika onödig den i så fall. Eller takhöjden i stall.

Idag ställs det inga krav på kattägare och titta hur situationen är.

Men hur skulle det förbättra katternas liv att jag ska chipsmärka dom? Vad innebär det för katten?

Att jämföra ett chips i nacken på en katt med takhöjd i stall är ju bara dumt. om taket är för lågt mår hästen dåligt. Inte fasen mår katterna dåligt för att de inte är chipsade.

Det ställs visst krav på kattägare. Djurskyddet gäller katter också.
 
Sv: En undran om känslor för djur

MissFideli skrev:
Läste du inte Aftonbladet idag? Om småstadielärarinnan som dränkte sin katt för att det skulle kosta 800:- att avliva den? Hon ville inte betala det utan stoppade katten i en säck och dränkte den i närmaste vatten. Lyckligtvis är hon nu anmäld för djurplågeri, nått hon (enligt tidningen) tyckte var ett slag i ansiktet på henne.
Det lät väldigt likt det som stod i vår lokaltidning. Antingen finns det fler dårar :devil: eller också var det det som hände några km från mig. :(


För övrigt kan jag säga att mina djur betyder precis allt för mig. (Och det vet alla som nån gång träffat mig) Har betalat allt mellan 0 och 4000 kr för mina katter som jag haft och ingen har fått gå ut utan koppel och punktbevakning... Skulle aldrig förlåta mig själv om det hände dom nånting...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp