Bukefalos 28 år!

Kattlådan en miljöbov

@Asko Du kan vara lugn, den kan beställas från andra hemsidor också.

Tillägger: Jag beställer från zoo.se. Det skickas från Bromma, vilket väl är rätt nära dig om du bor i Täby? Tillräckligt nära för att hämta i butik också kanske, om du nu gillar Ökoplus.
 
@Asko Du kan vara lugn, den kan beställas från andra hemsidor också.

Tillägger: Jag beställer från zoo.se. Det skickas från Bromma, vilket väl är rätt nära dig om du bor i Täby? Tillräckligt nära för att hämta i butik också kanske, om du nu gillar Ökoplus.
Vad bra, tack för svar :)

*kl*
Har nu lagt en näve strö i lådan, kändes som att det räckte att börja med, med tanke på skillnaden :o:cautious: Hon verkade sedan vara på väg att använda lådan men så hejdade hon sig och luktade på de där konstiga större kornen som låg i den vanliga sanden och gick ur lådan :nailbiting: Håller tummarna att hon inte var särskilt kissnödig och går när hon behöver sedan!
 
Först, wee, hittade skit och kiss i lådan :banana:

MEN för det andra, jag upptäckte att min fina metallspade inte funkar så bra till ökoplus, för smala springor i den :(
 
Först, wee, hittade skit och kiss i lådan :banana:

MEN för det andra, jag upptäckte att min fina metallspade inte funkar så bra till ökoplus, för smala springor i den :(



Haha... Roligt det där med lyckan över lite avföring på rätt ställe! :D

Jag har en plastspade från Ö&B med ganska vida springor. Rekommenderas! Den är som gjord för Öko.
 
Haha... Roligt det där med lyckan över lite avföring på rätt ställe! :D

Jag har en plastspade från Ö&B med ganska vida springor. Rekommenderas! Den är som gjord för Öko.

JAg ÄLSKAR den från ÖB! Nu har jag inte lagt om till något miljövänligt och har precis köpt rätt mycket sand men den fungerar perfekt till den.
 
Haha... Roligt det där med lyckan över lite avföring på rätt ställe! :D

Jag har en plastspade från Ö&B med ganska vida springor. Rekommenderas! Den är som gjord för Öko.

JAg ÄLSKAR den från ÖB! Nu har jag inte lagt om till något miljövänligt och har precis köpt rätt mycket sand men den fungerar perfekt till den.

Menar ni denna
30792.jpeg
?
 
@Asko: Japp. Köp den grå, den håller bäst. Jag har brutit av flera av de andra men ingen grå har gått av.
Fast det står att den finns bara i blått och rött? :confused:
Men dock alldeles på nästa rad stod det finns i flera färger ... O_o Nåja, vet ändå inte om det finns något ÖB i närheten, får väl kolla :)
 
Bytte till Öko plus idag, katten godkände efter någon timme :D Dock undrar jag hur mycket ni har i lådan? Av gammal vana tömde jag i 15-20cm tjockt lager i lådan, men kisset hade runnit till botten och det var svårstädat. Funderar på om jag ska tömma ur lite och bara ha 5-10cm?
 
@squarepants Jag vet inte hur många cm direkt, men har mindre mängd än när jag körde med sand. Jag upplever det som att det blir tyngre och mer svårmockat med för mycket i lådan. 5-10 cm tror jag kan bli bra :)
 
Fast det står att den finns bara i blått och rött? :confused:
Men dock alldeles på nästa rad stod det finns i flera färger ... O_o Nåja, vet ändå inte om det finns något ÖB i närheten, får väl kolla :)


Jag har en rosa... :angel:

Det är säkert lite olika vad de köper in för tillfället.
 
Bytte till Öko plus idag, katten godkände efter någon timme :D Dock undrar jag hur mycket ni har i lådan? Av gammal vana tömde jag i 15-20cm tjockt lager i lådan, men kisset hade runnit till botten och det var svårstädat. Funderar på om jag ska tömma ur lite och bara ha 5-10cm?



Jag har cirka en dm-15 cm... någonstans där. Låter konstigt att kisset rann ned i botten utan att sugas upp?
 
Jag har cirka en dm-15 cm... någonstans där. Låter konstigt att kisset rann ned i botten utan att sugas upp?
Jag har använt EverClean i många år. Provar ibland med något annat men har aldrig hittat något att vara nöjd med utan ständigt återvnt till EverClean.

Läste med intresse om Öko Plus men detta får mig att avstå! En kattsand som inte suger upp kisset innebär ju att lådan måste tömmas och skuras med jämna mellanrum för att inte lukta.

Ärligt kan jag säga att jag aldrig byter sand eller skurar lådan. Det behövs inte. EverClean gör så effektiva klumpar att min metallspade får bort allting. Jag bara fyller på och städar runt lådorna.
 
Jag har använt EverClean i många år. Provar ibland med något annat men har aldrig hittat något att vara nöjd med utan ständigt återvnt till EverClean.

Läste med intresse om Öko Plus men detta får mig att avstå! En kattsand som inte suger upp kisset innebär ju att lådan måste tömmas och skuras med jämna mellanrum för att inte lukta.

Ärligt kan jag säga att jag aldrig byter sand eller skurar lådan. Det behövs inte. EverClean gör så effektiva klumpar att min metallspade får bort allting. Jag bara fyller på och städar runt lådorna.


Fast jag skurar inte lådan heller... eller tömmer den särskilt ofta. Kisset rinner inte rakt igenom här - då hade det ju varit omöjligt att använda Öko och det blev en pöl med kiss i botten varje gång nån katt sätter sig.

Här blir det helt vanliga ströklumpar med kiss, som jag tar bort allteftersom... Rensar klumpar två gånger om dan (två katter) och fyller på med nytt strö ungefär varannan vecka normalt.

Det enda som luktar är träet.
 
Jag har cirka en dm-15 cm... någonstans där. Låter konstigt att kisset rann ned i botten utan att sugas upp?

Det hade sugits upp, men längre ned än jag är van vid så att säga. Hade Everclean innan och av den blir det ju solida bollar, vilket jag inte vill påstå att det blev av Öko. Men jag tömde ur en del och gjorde sedan ett test med ljummet vatten och då blev det en klump som jag hade förväntat mig. Kanske grävde kisse ett hål innan han satte sig :D
Måste dock köpa en ny spade.
 
Hmm, jag undrar hur det blir med kisset lite. Jag har ju en blandning av gamla sanden och det nya ströet och funderade nu på hur det blir med de små dropparna? Nu finns det ju ett par mindre klumpar/kulor som jag antar kommer av någon droppe eller något, kommer de att ens märkas i en låda med bara Öko? :cautious:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Återkommande uvi
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp