Bukefalos 28 år!

Kattlådan en miljöbov

Alltså, om de små dropparna dröjer sig kvar i bara typ ett korn så kommer jag ju inte att märka det och så ligger de kvar i lådan. Och jag som är van vid att aldrig behöva rensa lådan på allt :o
 
Det hade sugits upp, men längre ned än jag är van vid så att säga. Hade Everclean innan och av den blir det ju solida bollar, vilket jag inte vill påstå att det blev av Öko. Men jag tömde ur en del och gjorde sedan ett test med ljummet vatten och då blev det en klump som jag hade förväntat mig. Kanske grävde kisse ett hål innan han satte sig :D
Måste dock köpa en ny spade.
Kanske var någon just på toa den gången också? Även sanden brukar inte ha hunnit sätta ihop sig till en hård klump om man tar upp den direkt efter katten varit på toa.
Jag blir lite fundersam på vad för slags klumpar det blir :cautious::p
 
@Asko Hur menar du när du inte rensar lådan på allt? Tar du bara "det värsta", eller? Smådroppar blir småklumpar, och jag tycker de syns rätt tydligt. Men jag gräver alltid igenom lådan för att fånga upp smått också.

Vad gäller den andra frågan är det svårare att fånga upp strö som fortfarande är blött. Det har inte hunnit sätta sig och stelnat, utan faller lätt isär. Lättast är om man väntar en stund tills det torkat igen.
 
@Asko Hur menar du när du inte rensar lådan på allt? Tar du bara "det värsta", eller? Smådroppar blir småklumpar, och jag tycker de syns rätt tydligt. Men jag gräver alltid igenom lådan för att fånga upp smått också.

Vad gäller den andra frågan är det svårare att fånga upp strö som fortfarande är blött. Det har inte hunnit sätta sig och stelnat, utan faller lätt isär. Lättast är om man väntar en stund tills det torkat igen.
Ursäkta för otydligheten, men jag menade att jag inte har behövt tömma lådan på all sand och sedan fylla på (alltså byta) med ny sand :)
Givetvis rensar jag alla klumpar jag ser (fast enstaka envisa smådroppar slinker igenom :o), jag bara menade att de små droppar som det kan bli av sanden är ju mindre än bara ett enstaka Öko-korn. Därför tänkte jag att de små dropparna måste ju isåfall fästa sig vid bara ett öko-korn, då går det ju inte att se vilken som är "smutsig". Men du säger att det blir små klumpar av de enstaka dropparna i Öko-ströet också?

Det var inte direkt någon fråga från min sida angående det andra, jag är högst medveten om det utan snarare ett förslag av orsak till en annan medlem här :p men tack ändå.
 
@Asko Nja, ja, de pyttesmå dropparna fastnar kanske bara i ett eller ett par korn. För egen del har jag inga problem att få upp dom, beror kanske på vad man har för spade? Med sand var det stört omöjligt att få upp de små, småklumparna då de bara föll igenom spadens hål. Men Ökoplus är ju lite grövre, så jag tycker det är lättare att få upp de småklumparna. Jämfört med sand då. Och ja, jag tycker man ser vad som är smutsigt.
Det var inte direkt någon fråga från min sida angående det andra, jag är högst medveten om det utan snarare ett förslag av orsak till en annan medlem här :p men tack ändå.
Jag såg att du svarade en annan, men tolkade det som att det fanns en indirekt fråga i "Jag blir lite fundersam på vad för slags klumpar det blir". Men då vet jag :p
 
@Asko Nja, ja, de pyttesmå dropparna fastnar kanske bara i ett eller ett par korn. För egen del har jag inga problem att få upp dom, beror kanske på vad man har för spade? Med sand var det stört omöjligt att få upp de små, småklumparna då de bara föll igenom spadens hål. Men Ökoplus är ju lite grövre, så jag tycker det är lättare att få upp de småklumparna. Jämfört med sand då. Och ja, jag tycker man ser vad som är smutsigt.

Jag såg att du svarade en annan, men tolkade det som att det fanns en indirekt fråga i "Jag blir lite fundersam på vad för slags klumpar det blir". Men då vet jag :p
Det är sant, de sabla små dropparna med sand är rätt svåra att få upp :p Men det var det jag undrade, om det skulle synas - så nu vet jag :up:

Nä, det var mera när squarepants sa detta: "av den blir det ju solida bollar, vilket jag inte vill påstå att det blev av Öko" som jag undrade lite över vad för klumpar det blir av öko. Att det är bättre att försöka plocka upp dem när de har fått stelna förstår jag, men jag undrar om det är ändå en viss skillnad i hur bra klumparna håller ihop.
Men nåja, det är väl ändå så att de inte faller isär när man plockar upp dem och skakar lite försiktigt på spaden - hoppas jag! :p
 
Men nåja, det är väl ändå så att de inte faller isär när man plockar upp dem och skakar lite försiktigt på spaden - hoppas jag! :p
Nej, det ska det inte göra. Möjligtvis att mindre bitar faller igenom spadens hål, men det är bara att fiska upp dom igen. Däremot blir klumparna inte lika hårda som sand när de stelnar, och om du råkar måtta fel och hugger spaden i en klump (som jag råkar göra ibland :p) så delar den sig.

Men har du inte ökoplus? Testa med vatten? ;)
 
Nej, det ska det inte göra. Möjligtvis att mindre bitar faller igenom spadens hål, men det är bara att fiska upp dom igen. Däremot blir klumparna inte lika hårda som sand när de stelnar, och om du råkar måtta fel och hugger spaden i en klump (som jag råkar göra ibland :p) så delar den sig.

Men har du inte ökoplus? Testa med vatten? ;)
Aha, å andra sidan så är det bra om det råkar hamna på botten då, sanden är då för jäklig att försöka skrapa upp då :p Jag tror att min metallspade är mera böjd än vad den var när jag köpte den pga det :cautious:

Njä, kattlådan är nu mest fylld med sand, det är bara lite öko i den - försöker vänja in henne vid den istället för snabbt byte :)
 
Har provat en sort att ha i reserv: World´s Best Cat Litter. Tillverkad av hela majskorn. Den luktar lite skumt (inte majs) och har ganska små korn. Katterna accepterar den, men väljer hellre lådan med Öko. Funkar bra att ha som reserv, är omdömet.
 
Jag gillar porta pine - det funkar på samma sätt som Öko, och är lätthanterlig. Enda minuset är den lite starka trädoften.

Nästa gång jag handlar så blir det nog ändå Öko, som får vara den fasta kissesanden här hemma hos oss tror jag. Men det är bra att veta vad som funkar, och kunna köpa på sig någon ny sort om det är rea...

Porta Pine kom också i väldigt smidiga plastsäckar - en sådan var ganska perfekt för att fylla lådan, och jag har ännu inte behövt fylla på något mer. Bara rensa bort kissbollar och bajsar. Har två säckar porta kvar, så det lär räcka ett bra tag till....
 
Har provat en sort att ha i reserv: World´s Best Cat Litter. Tillverkad av hela majskorn. Den luktar lite skumt (inte majs) och har ganska små korn. Katterna accepterar den, men väljer hellre lådan med Öko. Funkar bra att ha som reserv, är omdömet.
Uppdatering och ändring:

Den ena katten tycker att majskattsanden går att bajsa i men inte mer. Hon har börja kissat på badrumsmattan istället :down:

Öko är lika bra som alltid, men nu får jag börja leta efter en annan reservsort...
 
Nu har jag inte läst igenom allt, men har ni testat Toa-lätt, av cellulosafiber? Bästa spaden för att rensa bort bajs och kiss från det?
 
Nu har jag inte läst igenom allt, men har ni testat Toa-lätt, av cellulosafiber? Bästa spaden för att rensa bort bajs och kiss från det?


Inte nu med nuvarande fröknar, men jag köpte toa-lätt för flera år sedan till tonårskatten. Tyckte inte att det funkade ultimat för oss, det blev blött och kladdigt vad jag minns. Men det har säkert utvecklats och funkar bättre nu! Jag har en bastant spade från Ö&B som funkar med det mesta från Öko-Plus, till Porta Pine, till Bentonitsand när jag hade det. Jag gillar den spaden, billig, stadig, lätt att hålla i handen, och river inte i botten på lådan som metallspadarna kan göra.
 
Öka Plus har kommit med en mycket mer finkornig variant nu. Tyvärr finns den bara i 3 kg - påsar än, men kanske kommer i större. Dyr som skrutt tyvärr (3 kg kostar 139 kr här) men jag har känt på den och den verkar bra. Samma funktion som den "stora". Gissar att den kan hamna utanför mer dock, men kanske skönare att gå på för kinkiga katter?
 
Öka Plus har kommit med en mycket mer finkornig variant nu. Tyvärr finns den bara i 3 kg - påsar än, men kanske kommer i större. Dyr som skrutt tyvärr (3 kg kostar 139 kr här) men jag har känt på den och den verkar bra. Samma funktion som den "stora". Gissar att den kan hamna utanför mer dock, men kanske skönare att gå på för kinkiga katter?
Intressant! Jag misstänker nämligen att Alice tycker att det är lite vasst med ÖkoPlus även om hon går där. Och dessa sabla stora bitar som syns så tydligt på golvet :p
Tyvärr har jag just hittat sanden i en närliggande djurbutik och i ren glädje köpte en påse - så det dröjer innan jag ska köpa nytt. Men vet du var de går att köpa?
 
Intressant! Jag misstänker nämligen att Alice tycker att det är lite vasst med ÖkoPlus även om hon går där. Och dessa sabla stora bitar som syns så tydligt på golvet :p
Tyvärr har jag just hittat sanden i en närliggande djurbutik och i ren glädje köpte en påse - så det dröjer innan jag ska köpa nytt. Men vet du var de går att köpa?

Ja, affären uppe bredvid XXL i Arninge. Kommer aldrig ihåg vad den heter. Dom har dessutom så man kan känna på den, jättebra tyckte jag!
 
Ja, affären uppe bredvid XXL i Arninge. Kommer aldrig ihåg vad den heter. Dom har dessutom så man kan känna på den, jättebra tyckte jag!
Zookompaniet! :D Det är där jag hittade ÖkoPlus och köpte det av ren glädje :p Såg dock inte den finare ÖkoPlussen när jag var där i torsdags - måste ha missat det trots att jag gick länge där :o
... Såvida inte jag råkat köpa den nu :cautious:
 
Jag kör med Majsan Remiss, billigt och funkar bra. Får rensa oftare med detta än Pussi som jag hade innan, men helt otroligt vad mindre mängd som går åt. Det enda minuset är att jag måste tömma och skura lådan då och då, men brukar göra detta efter en grundlig rensning av sanden, häller rent strö i påse, tvättar lådan och häller tillbaka ströet igen :)

Någon annan som kör med Remiss med?
 
Nu har jag inte läst igenom allt, men har ni testat Toa-lätt, av cellulosafiber? Bästa spaden för att rensa bort bajs och kiss från det?

Jag provade det för rätt många år sedan men tyckte inte att det funkade bra luktmässigt, dessutom blev det lätt blött och läskigt. Dåvarande katten accepterade vilket strö som helst men nuvarande donnan är mer petig enligt uppfödaren och vill bara ha sånt som liknar "vanlig" kattsand.
 
Äsch, jag köpte fel! Beställde två påsar cats best universal istället för öko plus
Så nu står jag med två påsar icke klumpbildande träpellets.. Men men, bara att använda!
Vet inte riktigt hur jag ska rensa lådan bara, måste nog skaffa en ny spade.
Och övergången mellan vanliga sanden och pelletsen, det blir lite meckligt ett tag.

Äsch, det brukar bli bra ändå till slut!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp