Bukefalos 28 år!

Kattmatsfråga

Tindrus

Trådstartare
Jag är på gång med att byta torrfoder då jag har två katter som kräks en hel del, den ena mycket hårbollar.
Jag ger just nu Orijen så vad jag än byter till känns det som det blir ett nerbyte, vilket känns skittråkigt men funkar det inte så funkar det inte..
Nu skulle jag gärna vilja få tips på andra bra torrfoder men som funkar på mina katter som tydligen har lite känsliga magar, samt innehåller lite mer fibrer? Har tittat lite på RC Intense Hairball 34, är det nåt att ha?
Har hört om andra katter som blivit kräkiga av Orijen, någon som vet varför dom blir det?
Är inte så insatt i det här så tar tacksamt emot tips. Ger Orijen då jag läst mig till att det ska vara bland det bästa...
 
Sv: Kattmatsfråga

Har tyvärr inget tips på mat, mina kissar äter också Orijen och det funkar super.
Men kissen som har myket hårbollar. Har du provat att ge kattmalt? Jag ger det till min långhåriga. Kontinuerligt under fällningsperioden och sporadiskt övrig tid. Har drastiskt minskat på antalet uppspydda hårbollar.
 
Sv: Kattmatsfråga

Jag har hört om en del katter som kräkts av Orijen. Jag skulle testa ett annat foder i den "övre skalan" av torrfoder, eller ännu hellre, gå över på blötmat. :)

Torrfoder du kan titta på är exempelvis Olivers och Eukanuba.
 
Sv: Kattmatsfråga

Min ena honkatt kräktes mycket förut, jag kör på RC som du nämner, det har iaf med hårbollar att göra, kan inte kolla vad det står på förpackningen eftersom att jag har den inte kvar, hon spyr inte annat än hårbollar (vilket är mycket sällan) Om man ska jämföra med förut så är detta mycket bättre :D.. så jag är nöjd med det fodret helt enkelt.

men det kan ju skilja från katt till katt, jag testade många fodersorter innan jag kom fram till ett som var bra..
 
Sv: Kattmatsfråga

just, måste nämna också att innan jag började med RC så fick hon speciellt foder hos vetrinären. vit burk med medicin mat?
det kan ju ha med den maten att göra också, att hon har slutat spy så mycket som hon gjorde förut.
 
Sv: Kattmatsfråga

Jag har hört om en del katter som kräkts av Orijen. Jag skulle testa ett annat foder i den "övre skalan" av torrfoder, eller ännu hellre, gå över på blötmat. :)

Torrfoder du kan titta på är exempelvis Olivers och Eukanuba.

Hej, blötmat får dom regelbundet också! och ju mer blötmat jag ger desto mindre kräks dom, men jag måste ha ett torrfoder också...

Har tittat på båda märkena du nämner och har för mig att Olivers innehöll havre som näst största ingridiens eller nåt, är det verkligen "bra"? :P
Eukanuba har jag bara kikat på nån enstaka sort och det föll mig nog mer i smaken isåfall... :)

Hur är Hill's "vanliga" vuxenfoder, funkar det på kräkskatter? Väger lite mellan Hill's, RC hårbollsmat och den där Eukanuba, men lutar som sagt åt RC nu pga hårbollskatten. ;)

Tack för alla svar! och kom gärna med fler tips och råd.. :)
 
Sv: Kattmatsfråga

men det kan ju skilja från katt till katt, jag testade många fodersorter innan jag kom fram till ett som var bra..

Det här är ju också ett "problem", det ska funka på alla tre katterna då jag inte har någon möjlighet att ge olika foder.

Har en kastrerad hankatt på 1 år (kräkskatten)
Honkatt på 2 år (kräks+hårbollskatten)
Honkatt 4 år som är ute MYCKET (kräks 2 gånger om året, om hon nu inte spyr ute i smyg)

Alla är i lagom hull och sånt där, Orijen har dom haft fri tillgång på och äter lagom mycket, smat som sagt blötmat.. :)
 
Sv: Kattmatsfråga

Om det är hårbollar kan du prova att bara ge kattmalt på sidan av och se om det blir bättre. Annars skulle jag nog rekommendera Eukanuba.
 
Sv: Kattmatsfråga

Jag är personligen inte så förtjust i just Eukanuba, utan jag kör på JamesWellBeLoved, ett engelskt foder utan några konstgjorde tillsatser. Hade också en "kräkig" katt och blev rekommenderad detta utav en vän då detta är ett väldigt "rent" foder. Fördelen är också att dom använder inga rest produkter utan står det kalkon så är det kalkon kött och inget annat.

Det ligger i samma klass som Orijen.
 
Sv: Kattmatsfråga

Jag är personligen inte så förtjust i just Eukanuba, utan jag kör på JamesWellBeLoved, ett engelskt foder utan några konstgjorde tillsatser. Hade också en "kräkig" katt och blev rekommenderad detta utav en vän då detta är ett väldigt "rent" foder. Fördelen är också att dom använder inga rest produkter utan står det kalkon så är det kalkon kött och inget annat.

Det ligger i samma klass som Orijen.

Det fetstilta, är väl ändå att vara ute och cykla lite?
JWB har i mina ögon väldigt låg kötthalt.
 
Sv: Kattmatsfråga

Har tittat på båda märkena du nämner och har för mig att Olivers innehöll havre som näst största ingridiens eller nåt, är det verkligen "bra"? :P
Eukanuba har jag bara kikat på nån enstaka sort och det föll mig nog mer i smaken isåfall... :)

Oliver's adult har mer än 70% kyckling, högre kötthalt än eukanuba. ;) Den första posten i innehållsförteckningen är ju den största.

I mina ögon är eukanuba, orijen och oliver's ganska jämnbördiga. Jag väljer oliver's på grund av det höga innehållet av fisk i de andra två. Men mina får först och främst BARF och blötfoder, torrfodret är en komplettering.

Jag har ingen erfarenhet alls av hårbollar pga. rasen jag har, men Sols tips om kattmalt tror jag absolut kan hjälpa dig. :laugh:
 
Sv: Kattmatsfråga

Jag är personligen inte så förtjust i just Eukanuba, utan jag kör på JamesWellBeLoved, ett engelskt foder utan några konstgjorde tillsatser. Hade också en "kräkig" katt och blev rekommenderad detta utav en vän då detta är ett väldigt "rent" foder. Fördelen är också att dom använder inga rest produkter utan står det kalkon så är det kalkon kött och inget annat.

Det ligger i samma klass som Orijen.

Eukanuba innehåller inte heller några konstiga tillsatser och är betydligt närmare Orijen i klass än JW. Skulle nog säga att JW innehåller konstiga tillsatser eller vad säger du om yucca, cikoria och rosmarin i kattmaten?

Jag tycker att JW är ett utmärkt torrfoder till foderallergiker, men annars rekommenderar jag hellre foder med mer protein och fett (och mindre konstigheter).
 
Sv: Kattmatsfråga

delvis kl

Okej men då kanske det lutar lite mer åt Eukanuba då och hoppas det funkar på alla tre..
Ingen som har något att säga om Hill's / RC ? :)

Ska testa kattmalt på hårbollen också.
 
Sv: Kattmatsfråga

Applaws är ganska bra. 80% kött och inget spannmål. Verkar vara ganska mättande dessutom, de katter som har fått det hos oss har nöjt sig med ganska liten mängd vilket gör att det blir ganska billigt i längden, trots att priset inte är det lägsta. Vet inte om det finns i djuraffärer i Sverige men det går att beställa från nätet iaf.
 
Sv: Kattmatsfråga

Har du provat att ge BARF? Det snällaste mot en köttätar mage är ju ändå rått kött. Hälsan brukar förbättras markant.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 210
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
641
Senast: Nikan
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 489
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 127
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp