Kattunge och första maten

Dresden

Trådstartare
Det här är säkert en dum fråga, men man blir ju lite orolig...

Jag har fyra st fem-veckors kattungar hemma, pigga och alerta och sociala och sen ett par dagar tillbaka har de börjat äta blötmat uppblandat med kattmjölk (köpevarianten). Det går bra, men en av dem verkar inte ha någon stoppknapp alls, hon har alltid varit den största och nu när hon har i princip obegränsad tillgång på mat äter hon tills hon står i alla hörn, om ni förstår. ;)
Det kan ju inte vara nyttigt? Hon äter till magen känns som en ballong.

Mamman slickar dem fortfarande även om de börjat gå lite på lådan och den här kattungen är den som är först där efter ett mål, men jag är rädd att hon ska få förstoppning eller så. Hon väger nästan dubbelt mot den minsta ungen.
Är jag bara nojig eller kan de äta sig sjuka?

Hon är jättepigg och alert och skuttar och klättrar så hon verkar inte påverkad, men man är ju lite nojig själv ;)

Tack!
 
Låt henne äta. Att kattungar äter så att magen känns som en ballong är precis som det ska vara. Förstoppning behöver du nog inte vara rädd för bara för att hon äter mycket men självklart ska du ju ha koll på dem allihop. Skulle hon tvärtom inte äta så bra vid ett mål, då ska du oroa dig för förstoppning! Att den största ungen väger nästan det dubbla mot den minsta är inte så ovanligt. De brukar jämna ut sig innan de är redo att lämna sin mamma.
 
Så länge hon kissar och bajsar normalt och är pigg är det bara att låta henne äta. Det kan finnas stor variation i både storlek och matlust i en kull.

Men byt ut kattmjölken till något bättre. Den är inte extra bra på något sätt. Köp riktig mjölkersättning och blanda i eller laktosfri grädde om det bara är för att gotta ihop blötmaten.
 
Tack för tipsen! Jag kan nog skippa mjölken, det var bara för att underlätta övergången de första dagarna. De äter fint allihop nu, både blötmat, torrfoder och fryst, rå köttfärs.
Jag har ju haft kattungar hemma förr (även om det var ett bra tag sen) men jag kan inte minnas att någon stoppade i sig på det sätt den här tjejen gör. Det är skönt att höra att det är normalt :) Och visst är hon pigg, hon är den som utvecklas snabbast och gör saker först så hon mår nog bra, men lite orolig blev jag när hon gick från rund till spärrballong på ett par dagar.
Med tanke på att hon just nu jagar runt hunden och ser allmänt kaxig ut så är hon nog okej ;)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hejsan! Jag tog över en katt som var dräktig och allt så som förlossning osv har gått bra och jag trodde allt var frid och fröjd. Det...
Svar
4
· Visningar
2 020
Senast: Mia_R
·
Övr. Katt Nya kattungen kommer hem 6/9. Hon ska ju självklart äta kattungemat. Uppfödaren har sagt att hon mest äter blötmat. Jag är mest van med...
Svar
5
· Visningar
1 799
Senast: Lager
·
Katthälsa Hej! Jag hämtade hem en kattunge för några dagar sedan. Hon är köpt från ett katthem och innan jag tog hem henne så pratade vi om...
2
Svar
39
· Visningar
3 072
Senast: MJLee
·
Hundhälsa Hej! Förra söndagen ”insjuknade” hund nr 1 i diarré, fortsatte enda tills på onsdag då vi såg en liten förbättring. På onsdagen...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
12 991

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp