Bukefalos 28 år!

Kattunge upphittad!

Rhodugune

Trådstartare
Jag är fortfarande lite chockad.
Vi, jag, sambon och en kompis, hittade tidigare ikväll en ensam kattunge.

Vi var förbi en sommarstuga, som min sambo håller på att fixa i ordning och hörde ett konstigt ljud.

Först trodde vi att det var en katt som satt fast, den lät så desperat.

Men det var bara en liten kattunge!

Inga syskon hittade vi, vi letade i ladugården där vi hittade kattungen och ingen mammakatt såg vi till.

Den var lite kall och den var inte uttorkad och det var full fart på den och inga fel på lungorna!

Det ser ut att vara en tjej på kanske 2 veckor, ljuvlig fluffig päls, grå, med svagt svagt brun teckning, öronen och tassarna är mörkare grå liksom pälsen längst in.

Vi har tagit hem henne nu och matar henne med ersätting för kattungar, hon har aptit, är pigg och kravlar runt en del och skriker efter mamma.

Men hon fräser inte åt oss, vi undar om hon inte kan vara lämnad där antingen av mamman eller av ägaren...

Sen ska vi bort dit och lägga ur kattmat där vi hittade henne, om det är någon där som kommer och äter funderar vi på att låna ett kattfälla och se om vi kan fånga mamman.

Här hemma finns det tre katter, så jag hoppas de accepterar henne så småning om, en kattunge utan mamma att uppfostra den, har små chanser att växa upp och bli en sund katt.

Vi vill ge henne en chans i alla fall.

Så håll tummarna för lilla skräpet, jag hoppas hon klarar sig.

Kram, Maya

Visst är hon ljuvlig!




 
Sv: Kattunge upphittad!

Vilken liten kråka ! När den är så liten så måste ju mamma-katt och eventuella syskon finnas i närheten.

I fredags så hittades tre kattungar i 8 veckors åldern av två olika grannar. Troligtvis någon som "dumpat" dem i närheten av ridskolan med nån sorts absurd tanke om att stallkatter behövs nog alltid.
 
Sv: Kattunge upphittad!

Åh, men är inte det där bland det sötaste jag sett! Ni är guld värda som tar hand om henne.:bow:
 
Sv: Kattunge upphittad!

Men gud så söt :love: Undrar om hon är "frostad"? Färgen ser lite skum ut på min dator. Men 2 v är nog en ganska bra gissning.
 
Sv: Kattunge upphittad!

*KL*

Så söööt!! :love:

Vi har fött upp en av våra hon katter, som vi också hittade när hon var ca 2 veckor.

Gick hur bra som helst att föda upp henne och hon är som vilken katt som helst. Lite mindre tillgiven till och med...
 
Sv: Kattunge upphittad!

Så otroligt underbar :love:

Jag hoppas verkligen att ni hittar mammakatt och ev. syskon men jag tror att hon har goda chanser att bli en bra katt även utan dem.
Jag och min dotter hittade tre ungefär lika stora ungar för några år sedan som mammakatt hade övergett och de är blev alla tre helt normala katter. Kanske något mer beroende av människor och lite hundaktigt i beteendet eftersom fosterfar är en hund :D men helt normala, friska och sunda.

Vi får fortfarande rapporter från en av ägarna och den katten är helt normal, har inget snuttbeteende eller annat onormalt. Kanske tack vare att de tre ungarna fick växa upp ihop. Då lär de ju av varandra och de gosade enormt mycket både med hunden och med oss människor. Jag var orolig att de skulle bli snuttiga eftersom sugbehovet nog inte blev tillgodosett eftersom de åt ersättningen så mycket fortare än om de hade diat men de klarade sig fint.

Om någon av dina andra katter kan tänkas bli fosterförälder så har den nog stora chanser att bli helt normal eller om ni hittar en unge till. De behöver ju en annan katt.

En jätte eloge till er som tar hand om den :bow: Jag vet vilket enormt arbete det är att nappa upp en så liten.

Ett tips för att kunna lämna den en stund ibland är att sy en enkel rispåse med grötris i. Värm den ordentligt i micron, linda in den i handdukar tills det är lagom kroppsvarmt på ytan och sedan lägga under ett fårskinn. Vi hade det i en kattbur till våra små så att de skulle hålla värmen när vi inte kunde ha dem intill oss och det fungerade bra. Då slipper de ta energi till att hålla värmen och kan sova så mycket de behöver istället.

Stort lycka till nu! Jag ska hålla tummarna för att den klarar sig.
 
Sv: Kattunge upphittad!

Oj, vilken sötnos! Verkligen häftig färg.
Jag hoppas verkligen ni hittar mamma och syskonen, eloge till er för det ni gjort och kommer göra! :bow:
 
Sv: Kattunge upphittad!

Otroligt söt liten krabat, den kan skatta sig lycklig som fått komma in i värmen. :love:

På min skärm ser den nästan brunmaskad ut? Men kan mycket väl vara mycket omfattande frostning också.
 
Sv: Kattunge upphittad!

Här kommer en liten uppdatering, tack alla ni som skrivit!
Pöss och kram på er!

Lillmissan verkar efter omständigheterna må bra.
Äter och sover som hon ska och har lugnat ned sig.

Hon sov i natt i vår säng, första delen på min mage, sen efter jag matat henne vid tre-tiden lyckas jag lägga henne i en liten korg, men jag var tvungen at ha handen på henne, annars pep hon. stackars liten.
Men trots det fick vi sova mer än jag räknade med.

Nu sover hon själv, i lugn och ro i sin korg.
Hon ligger och myser på en flaska med varmt vatten, som jag lindat in i en filt.

Sambon har varit letat efter eventuella syskon och efter mamman, men tyvärr inte sett nåt.
Men vi tänker sätta ut lite mat där vi fann henne och äts det upp ska vi se om vi kan få tag i en kattfälla.

Det dumma är om vi lyckas fånga mamman, är att vi inte vet om hon har fler ungar och kanske har resten av kattungarna någon annanstans...
Så vad gör man?

Vi ska göra vad vi kan för missan, hon är så go' och fin, helt ljuvlig! och förtjänar att få en chans till ett bra liv. :love:
Det skär i hjärtat att hon inte fick en bättre start.

Än så länge heter hon bara lillmissan, skrutten, tjejen osv, när vi lärt känna henne lite bättre får vi se vilken namn som passar.
Jag vill tänka att hon klarar sig och tar en dag i taget.

Här ser man lite tydligare hur hon ser ut:



MsLuna: Ja hon är så fin och jag har inte gett upp hoppet att vi ska hitta hennes mamma och syskon om hon har några.

cirkus Folk är inte kloka, hoppas kissarna fick bra hem!
Som sagt ska vi se att hålla utkick efter hennes mamma mfl, det är inte kul att tänka på att hon har en mamma som leter efter henne och kanske syskon med, som säkert inte har det lätt i höstkylan. :crazy:

Sol Tack Sol, när man tittar på henne känns det inte som man har något val.

MissFideli Ja, hennes färg är speciell och väldigt vacker. Katternas färger är inte min starka sida, jag får uppdatera med fler bilder, så får ni säga vad ni tror. :)
Men som sagt är hon mörkare grå på öron, nos, tassar och längst in i pälsen.

Athenalover Vad skönt att höra att det kan gå bra. :)
Vi har tre katter, så jag hoppas att de accepterar henne så fort som möjligt så att hon får kattkompisar som hjälper till med uppfostran.

TinyWiny Underbar är hon, vi är helt kära! :love:
Vi ska göra vad vi kan för att hitta mamma och syskon, hon har bättre chanser med dem omkring sig och finns det fler katter ute nu, vill jag hitta dem!

Vad härligt att det gick bra med de ungarna, jag har också träffat några katter som är uppväxt med hund och det märks på dem. :)

Tack för de snälla orden, men vad kan man annat göra, hon är ju så ljuvlig.
Och tack för tipset med påsen, det fungerar nog bättre än med halvlitersflaskan med vatten hon har nu. :laugh:

Kram, Maya
 
Sv: Kattunge upphittad!

Hon är en riktig liten fighter, jag trodde det skulle ta längre tid innan hon började känna sig trygg.

Bilderna blev lite gula i tonen, den här bilden är tagen med bara ljus från fönstret.



Kram, Maya
 
Sv: Kattunge upphittad!

Jag förstår verkligen dilemmat om ni hittar mamman och så ligger det en bunke ungar nånstans och fryser ihjäl. Det känns ju inte alls något vidare. Jag tror att det är en smart strategi att lägga dit mat och hoppas på att mammakatt ev äter av den och sedan ta det ifrån där. Hittar ni henne så går det ju att se på juvren om hon fortfarande har några ungar att dia.
 
Senast ändrad:
Sv: Kattunge upphittad!

Bra tips, ska kika på juvren ifall vi får tag i mammakatt.

Tidigare i eftermiddags bajsade hon för första gången, en fin och fast korv, så skönt att hennes mage fungerar som den ska.

Hon väger numera ca 325g, det är ca 25g mer än igårkväll.

Vi har hunnit och busa lite också, hon lade sig på rygg och jagade mina fingrar och tuggade lite på dem med, fina tjejen. :love:

Kram, Maya
 
Sv: Kattunge upphittad!

Du vet att du skall dutta i kattungens rumpa med en liten trasa eller så för att stimulera så att hon bajsar och kissar ? Låtsas att du är mamma som tvättar !

Toppen att lilla kråkan går upp så fint i vikt !
 
Sv: Kattunge upphittad!

Duttandet har jag koll på och tack för att du tog reda på om jag hade det. :)
Vi hjälps åt att klappa och stryka magen när hon ätit och sen tar vi en handduk som vi blöter i ena hörnet med varmt vatten som vi torkar henne i baken med.

Jag vågade inte hoppas på att hon faktiskt gått upp i vikt sen igår, men hon är en tuffing.

Kram, Maya
 
Sv: Kattunge upphittad!

Det där var nog bland det mest ljuvligt söta jag någonsin sett!! Jag instämmer i de andras hyllning av er, ni är fantastiska som gör detta!!! Denna tråd kommer att bli ett måste, en följetång som jag måste kolla flera gånger om dagen, så SNÄLLA SNÄLLA fortsätt att hålla oss uppdaterade!!!
 
Sv: Kattunge upphittad!

Hon fortsätter att äta och sova som hon ska och bajsade en fin korv till nyss. :)

Att man kan bli så glad av en liten bajs! ;) :love:

Här är lite bilder, vill man se fler är det bara att kika här:
Vår hittekatt på pixbox.se







Kram, Maya
 

Liknande trådar

Katthälsa Ni kommer i kontakt med en kille som hittat några kattungar och en mamma övergivna utomhus, alla i dåligt skick. Han kan ingenting om...
Svar
17
· Visningar
7 012
Senast: Majvi
·
Övr. Katt Helt oväntat har jag blivit med katt, en alldeles underbar liten kille på ca 10 veckor (och 700 g vilket väl är ganska lite?), och jag...
2
Svar
26
· Visningar
4 557
Senast: Pazuzu
·
Katthälsa Sittandes på vägkanten hittade vi idag en liten kattunge. Jag uppskattar att den är mellan 5-7 veckor. Rätt så fin i hull, väldig kelig...
Svar
2
· Visningar
1 124
Senast: Vira
·
A
Katthälsa Hej! Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av kattungar och därmed lite råd / tips / stöd. Jag och min kille plockade...
Svar
3
· Visningar
1 255
Senast: Vagis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp