Kattungemat till vuxen katt?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag har tre katter:

Tekla, 1-årig honkastrat. Huskatt. Överviktig och alltid, alltid hungrig (bulimikatt ;)). Har väldigt känslig mage och har hitills bara tålt två sortes mat. Både har (som alla för missar med känslig mage) hög fetthalt (20%). Fick förr maten ransonerad, var dock ändå överviktig och som sagt alltid hungrig.

Yakitori - 6 månaders siameshane.

Sessan - 5 årig honkastrat. Siames.

Siameserna äter inte serverade mål och är vana att ha fri tillgång på mat. Jag vill inte försöka lära om dem så länge lillherren fortfarande räknas som 'unge'.

Grejen med fri mat är att tekla äter som om hon aldrig sett mat förr. Bara haft fri mat en vecka men jag ser ju risken att hon kommer bli fet som gud vet vad.

Siameserna har varit här en vecka och har innan ätit RC Outdoor (pga det höga fettinnehållet, det är INTE direkt tjocka Missar, ffa honan är åt det väldigt smala hållet). Jag har sen de kom mixat outdoor och Teklas mat (hills Sensitive Stomach).

Fick massa provpåsar på Hills kattmat hos vet, bla på kattungemat (minns inte vad den heter, Hills Kitten kanske). Och se på trissor om inte siameserna gillar den, men Tekla gillar den INTE. Alltså hetsäter hon den inte utan äter bara/nästan bara (svårt att säga) sin mat. Nu återstår att se om det bara är tillfälligt, och om hennes mage tål den mängd Hills kitten som hon äter/kommer äta.

Men OM det fortsätter vara så att tekla inte tycker den är så god så ser jag en fullständig jackpot och ser hur man kan förbättre läget med fri mattillgång.

MEN, då kommer frågan - kattungemat till vuxen katt? Går det - varför/varför inte? Jag är INTE bekymrad över risken för att de ska bli för feta, utan det är mer ev andra risker/nackdelar jag undrar över?
 
i kattungemat finns det mer näring,vitamin och mineral än i vuksen mat,den största risken är att dom vuksna blir mer feta än dom unga,men nån större risk är det nog inte.
dette kan du rådhöre dig med veterinär om annars eller en djurbutik.
 
Jag har ju både feta kissar och bebisar samt magra vuxna.

Scilla och Solo går på kitten,de lägger inte på sig och det fettet och energin de får i kitten behöver de verkligen.

Sparvfen får kitten(trots att han är siames :eek:) han går inte heller upp i vikt av det så det kvittar,tyvärr är han ju en kastrathane och skulle behöva äta mindre mineraler.....men han äter inte vad som helst så kitten är det som han äter av överhuvudtaget,o jag har hellre en katt som äter nånting än en som matvägrar. :crazy:

Sedan så äter ju bebisarna förstås kitten.

Marrakech och Wiola har indoor men de äter kittenmaten de med :angel:

Jag har provat lådor med små dörröppningar osv,inget funkar ,Marrakech bryter sig in likt Houdini .

Alla går på kitten när det finns kattungar i hemmet annars så är det sencible som gäller,ibland så blandar jag ihop de två (kitten och sencible)

Den enda som är lite fet är Marrakech,han får ju banta innan utställningar och så ,men det får han även om han inte går på energirikt foder ..... :crazy:

Det är ett helvete med många katter med olika foderbehov. :crazy:
 
du som är kunnig, vad tycker du min aby ska äta då hon blivit ett år? hon är matglad som fan (äter nu kitten 34). Sen orientalerna.... som inte bor här än... haha vad är att rekommendera? Hade vart bäst att hitta nått som passar alla? Siamese var väl dietfoder? kanske det nya oral sensitive?
 
du som är kunnig, vad tycker du min aby ska äta då hon blivit ett år? hon är matglad som fan (äter nu kitten 34). Sen orientalerna.... som inte bor här än... haha vad är att rekommendera? Hade vart bäst att hitta nått som passar alla? Siamese var väl dietfoder? kanske det nya oral sensitive?
 
Då kan jag med andra ord lugnt ge Kitten om det fortsätter funka med att Tekla inte hetsäter den?

Hos uppfödaren åt de ju RC Outdoor (pga fetthalten) och det fanns inte en överviktig eller ens rund (i negativ mening) siames där, oavsett ålder och kastrat eller ej. Både honkastraten här och hanen är i bra hull, men jag skulle inte gråta om honan la på sig lite till. Sen, när de får börja g ut (om fegishanen nånsin vill det) så lär de ju göra av med ännu mer energi med, så jag är inte ett dugg oroad att de ska bli feta (möjligen hanen efter kastrering, beror ju på hur aktiv han är men det märker man ju då) utan det var mer mineraler och sånt jag var orolig för. Men eftersom dina verkar ha överlevt så känner jag mig lugnad ;)

Tack för svaret!
 
Jag tycker att du lugnt kan fortsätta med Kitten.
Jag frågade min veterinär med anledning av min tunnis och hon sa att det är som regel inget problem alls.

På en hankatt bör man dock hålla ett litet öga på njurarna, pga den höga mineralhalten.

Hoppas det fortsätter att fungera. :)
 

Liknande trådar

R
Katthälsa Jag har tankar på att adoptera en kompis till min katt. Hon äter dock allergifoder och funderar på hur man löser det på bästa sätt 🤔...
Svar
5
· Visningar
813
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 159
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej! Jag har två katthonor, okastrerade (hittills) på 7 månader samt 5 månader, innekatter. Den äldsta katten har blivit väldigt tjock...
Svar
8
· Visningar
1 237
Senast: Bison
·
Övr. Katt Nya kattungen kommer hem 6/9. Hon ska ju självklart äta kattungemat. Uppfödaren har sagt att hon mest äter blötmat. Jag är mest van med...
Svar
5
· Visningar
1 809
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp