Kattungens första tid i nya hemmet

A

Ammi_L

Jag tror jag vet vilket svar jag kommer få men vill ändå ta
Er till hjälp.

När man hämtar hem en katt, måste det första stället vara
hemmet där den ska bo resten av sitt liv? Eller kan man ta
med den till ett annat ställe och sen åka hem?

Jag och min sambo har pratat länge om att skaffa katt och
har letat ett tag, men då vi är rejält "kräsna" om hur hon
ska se ut har vi inte hittat henne än. Men så nu kanske vi
har det. Grejen är bara att hon finns låååångt ifrån där vi
bor. Enda sättet är att i sånt fall hämta henne på vägen
till vårat landställe.. För det är många timmars bilkörning
till henne... :(

Hjälp mig, kan man ta med henne till landstället först?
Eller kan det göra henne orolig?


/Ammi
 
Har visserligen aldrig haft kattungar, men: har svårt att tro att det blir särskilt problematiskt. Att lämna mamman är traumatiskt i sig - men att ungen får flytta en gång extra borde inte göra något, så länge ni, som snabbt blir välkända för ungen, är med. De är nog rätt anpassningsbara, de där små.

mandalaki
 
Jag har - oplanerat - behövt flytta en vecka efer kattunge kom hem.

Hämtade kattungen och tog hem den. Efter en vecka blev de tvungen att göra omfattande reparation i huset, så vi bodde i ett annat hus i en dryg månad (och kattungen med såklart), och sen kunde vi flytta tillbaka.

Blev således TRE flyttar för den arma kissen på lite drygt en månad. Från uppfödaren och till huset, sen efter en vecka till annat hus och efter en dryg månad tillbaka till hus 1 igen. Kattungen verkade inte ta någon skada, allt det 'välkända' var ju med (hans familj, hans låda och filtar och sånt) och han verkade mest tycka det var spännande med nytt ställe.
 
Ja, det är jag och min sambo som hon ska bo hos och det är
bara vi som kommer vara med hela tiden så hon kommer ha oss
hos henne hela tiden.

Nu ser jag ljuset i tunneln, var helt säker på att få annat
svar ;)
 
Oj, om din lilla misse klarade det så borde "vår" klara av
en flytt :)

Och jag och sambon är som sagt med hela tiden och filtar mm
kommer självklart vara med!

Tack tack :)
 
Egentligen tror jag faktiskt att en kattunge klarar flytt mycket bättre än en äldre katt, som är van vid hur omgivningen ska se ut. Mina katter är tre år och flyttar man en pall två meter så blir de superkonfunderade ;).

mandalaki
 
Jag tror att eftersom allt är nytt för småbebisar spelar det inte så stor roll om det blir mer eller mindre nytt. Det är ju därför man ska vänja dem vid allt "konstigt" när de är små; bad, borstning osv

Min är ju extremt flyttvan, och han har bara reagerat när han byter människor.
 
Jag tror inte att det är några problem...

Jag var själv iväg och lämnade min lille kämpe i sitt nya hem i fredags då han blivit 12 veckor och måste flytta hemifrån (jag kan ju inte ha 5 katter i en 3:a)

När vi öppnade buren i nya huset där han ska bo sdpatserade han rakt ut, kollade in potten, sen maten, nya mamma sen var det busdags....har har inte haft några problem alls att ställa om sig till det nya stället och han är jättekelig...
Sover i sängen med nya mamma och pappa, precis som han gjorde hos oss.

Så länge ni är med den lilla/lille tror jag inte det är några problem!!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: MissFideli
·
  • Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 285
Senast: Wille
·
Övr. Katt Som rubriken. Hur smart smart/ osmart är det att skaffa två nya kattungar när det finns två hankatter redan i hemmet? Två bröder som...
Svar
12
· Visningar
995
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Hej! Jo, det är så att jag och min familj nu har funderat på att skaffa en kattunge ett tag. Vi tänkte hämta den lilla kissen i början...
Svar
3
· Visningar
1 405
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp