KD - Kvinnofientligt på väg högerut med ny kvinna i spetsen

Tyvärr, så upplyst är inte all sjukvårdspersonal. På vissa ställen är det nämligen STOR skillnad på hur du blir behandlad om du kommer in för en senabort eller ett missfall. Vi kan ju säga att den det pysslas med och gullas med är missfallet... :meh:
Jo jag vet att det ser ut på det sättet i många fall. Och det är som jag skriver verkligen en skam, och inget som ska sanktioneras från statligt håll.
 
Så du säger att barnmorskan som vägrar utföra en abort ska sparkas då?
Även om det innebär en större risk för all kvinnor som kommer in för att föda, detta pga bristen på erfarna barnmorskor?
Jag försvarar inte ställningstagandet. Men alla har rätt din sin egen övertygelse och vägrar barnmorskan i fråga jobba med aborter så..

Ja faktiskt, trots bristen på bm. När du väljer att gå den utbildningen vet du att aborter kan ingå i dina arbetsuppgifter. Att sedan vära när du väl fått jobb är arbetsvägran och grund för uppsägning.

Personligen skulle jag aldrig gå till en bm som blivit arbetsbefriad av det skälet eftersom det är något som är så vansinnigt emot allt jag står för.

Har man en sådan stark övertygelse ska man inte bli barnmorska eller jobba som det, punkt slut.
 
Jo jag vet att det ser ut på det sättet i många fall. Och det är som jag skriver verkligen en skam, och inget som ska sanktioneras från statligt håll.

Hur skulle det ske? Tro mig, den mobbningen (som jag anser att det är) sker tämligen subtilt och inget som skulle hålla vid en anmälan. Att jag ens vet om det är för jag har nära släkt som jobbat på gyn (kan tillägga att min släkting inte stödjer sådant beteende och var fly förbannad de gånger denne märkte det hela).
 
Nu är det slut på det socialliberala KD som Hägglund arbetade med. Nu är partiet raskt på väg högerut där SD gladeligen står och väntar på stöd i antijämställdhetsarbetet, abortmotståndet och ultrakonservatismen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20690230.ab

Jag hoppas att det går raskt utför så att vi slipper skiten i riksdagen.

Ibland känns det som det är alldeles för långt till nästa val, men å andra sidan hinner KD då inte bara skjuta sig i foten utan begå fullständigt rituellt självmord.
 
Hur skulle det ske? Tro mig, den mobbningen (som jag anser att det är) sker tämligen subtilt och inget som skulle hålla vid en anmälan. Att jag ens vet om det är för jag har nära släkt som jobbat på gyn (kan tillägga att min släkting inte stödjer sådant beteende och var fly förbannad de gånger denne märkte det hela).
Hur skulle vadå ske? Förlåt, tror jag missar vad du syftar på. Jag menar alltså att det beteende (att skuldbelägga vid abort) du beskriver är något som absolut inte ska sanktioneras från statligt håll med någon slags samvetsklausul.
 
Ja faktiskt, trots bristen på bm. När du väljer att gå den utbildningen vet du att aborter kan ingå i dina arbetsuppgifter. Att sedan vära när du väl fått jobb är arbetsvägran och grund för uppsägning.

Personligen skulle jag aldrig gå till en bm som blivit arbetsbefriad av det skälet eftersom det är något som är så vansinnigt emot allt jag står för.

Har man en sådan stark övertygelse ska man inte bli barnmorska eller jobba som det, punkt slut.
Men situationen blir kanske att gå till en bm som vägrar befatta sig med icke sjukdomsrelaterade aborter eller att inte kunna gå till någon alls. Eftersom det verkar som vi har en skriande brist på BM.

Men det är ju upp till dig ;)
 
Ja den ene vägrar använda sin kropp till att utföra en abort den andre vi ha en utförd. Då ska ju individen ha rätt att bestämma över sin egen kropp eller hur ;)
Varför använder du en blinksmiley när du diskuterar såna här saker?

För att svara på din fråga(?): individen har inte tvingats till att utbilda sig till, och verka inom, ett yrke där det ingår att utföra/assistera vid aborter.
 
Varför använder du en blinksmiley när du diskuterar såna här saker?

För att svara på din fråga(?): individen har inte tvingats till att utbilda sig till, och verka inom, ett yrke där det ingår att utföra/assistera vid aborter.
Klargörande
A vägrar utföra aborter han/hon vill inte använda sina händer till det. Det är hans/hennes frihet och rätt!
B vill genomföra en abort. Det är hennes rätt. Inom de satta reglerna ska ingen hindra henne i det.

Båda två har rätt att välja och ingen ska tvinga dem att göra eller inte göra. Det är vad oinskränkt rätt betyder. både med och utan smily!

Frågan är istället, ska landstingen avskeda en i övrigt duktig BM?
Framförallt eftersom det är brist på dem?
 
Så du säger att barnmorskan som vägrar utföra en abort ska sparkas då?
Även om det innebär en större risk för all kvinnor som kommer in för att föda, detta pga bristen på erfarna barnmorskor?
Jag försvarar inte ställningstagandet. Men alla har rätt din sin egen övertygelse och vägrar barnmorskan i fråga jobba med aborter så..

Så det här handlar om så många barnmorskor som vill vägra abort att det blir ett problem för vården om de sägs upp? Har du koll på siffrorna eller hittar du på allt eftersom du skriver?
 
En person som vägrar utföra sina arbetsuppgifter, bl a abort, ska inte ha det som yrke och inte heller tillåtas ta utbildningsplatsen från någon annan. Väljer man att utbilda sig till barnmorska får man inte vägra utföra aborter. Vill man inte det får man ta sin kropp och utbilda den till något annat, svårare än så är det inte och borde inte heller behöva förklaras för en vuxen(?) person.
 
Klargörande
A vägrar utföra aborter han/hon vill inte använda sina händer till det. Det är hans/hennes frihet och rätt!
B vill genomföra en abort. Det är hennes rätt. Inom de satta reglerna ska ingen hindra henne i det.

Skillnaden är att A har utbildat sig under flera till ett yrke där abort är en del av arbetsuppgifterna. B har blivit icke önskvärt gravid vilket kan hända av många olika anledningar. B har definitivt inte valt att göra en abort för att det är hennes livskall. Rätt jla skitstor skillnad.
 
Klargörande
A vägrar utföra aborter han/hon vill inte använda sina händer till det. Det är hans/hennes frihet och rätt!
B vill genomföra en abort. Det är hennes rätt. Inom de satta reglerna ska ingen hindra henne i det.

Båda två har rätt att välja och ingen ska tvinga dem att göra eller inte göra. Det är vad oinskränkt rätt betyder. både med och utan smily!

Frågan är istället, ska landstingen avskeda en i övrigt duktig BM?
Framförallt eftersom det är brist på dem?

Skall inte klinikchefen hantera det här på bästa sätt utan inblandning av politik? Kanske kan en barnmorska med fel inställning ändå få jobba om det krävs för bemanningen. Åtminstone på kort sikt. Jag förstår bara inte varför politiker skall lägga sig i personalpolitik på detaljnivå.

Personalbrist inom vården löses på helt andra sätt. Genom lönepolitik tex.
 
Skillnaden är att A har utbildat sig under flera till ett yrke där abort är en del av arbetsuppgifterna. B har blivit icke önskvärt gravid vilket kan hända av många olika anledningar. B har definitivt inte valt att göra en abort för att det är hennes livskall. Rätt jla skitstor skillnad.
A kan ha ändrat livsåskådning efter sin examen, alltså fortfarande hans/hennes fulla rätt att avstå.
Då A;s utbildning och erfarenhet är attraktiv för landstinget så kan det vara ett misstag att kasta bort den och ge A sparken.
A kanske får jobb inom den privata sektorn istället.

B ;s orsaker till abort är hennes privata. Hon har rätt att välja, ja båda har rätt att välja.
Ingen kan ju med dagens lagstiftning tvinga vare sig A eller B
 
Skall inte klinikchefen hantera det här på bästa sätt utan inblandning av politik? Kanske kan en barnmorska med fel inställning ändå få jobba om det krävs för bemanningen. Åtminstone på kort sikt. Jag förstår bara inte varför politiker skall lägga sig i personalpolitik på detaljnivå.

Personalbrist inom vården löses på helt andra sätt. Genom lönepolitik tex.
som jag tidigare föreslagit här, löneavdrag för att kunna avstå vissa jobb, lönepåslag för dem som tar på sig jobben
en alltför enkel lösning
 
Och om vi med den bristen låter de anställda få vägra aborter kan man ju hamna i ett läge där vissa kliniker inte kan utföra aborter p.g.a. att alla barnmorskor där vägrar, Vad hände då med den fria aborten?
Då får man väl vända sig till en annan klinik., hur svårt kan det vara?
Alla typer av behandlingar kan väl redan idag inte utföras på alla kliniker.
 
Om man nu inte bor i ett område där kliniker finns runt varje hörn då? Man måste söka sig utanför egna landstinget. Man nedprioriteras och hamnar i kö. Aborter har ett bäst före-datum.
Så jo det kan vara jävligt svårt.
Hur många strålknivar finns det i landet?
Hur många med cancer måste flytta på sig ngr mil för att få en behandling gjord, kan väl inte vara mycket svårare för en aborts skull?
och cancer har även den ett bäst före datum...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp