Bukefalos 28 år!

KD - Kvinnofientligt på väg högerut med ny kvinna i spetsen

Men fortfarande:
Tycker du också att religionslärare, kirurger, tandläkare, (lägg till valfritt yrke) osv. har rätt att skippa vissa av sina arbetsuppgifter utan att riskera påföljder?

Kan en domare vid domstolen välja vilka straff hen vill dela ut? Jag tror inte på fängelse så jag undanber mig att döma ut det. Hela diskussionen är väldigt konstig.
 
Ja eller kanske måste abortkliniker öppnas till slut. Så kan vi ha som i USA där folk står och skriker "mördare" till de som vill genomgå en abort och de som arbetar med det får motta dödshot. Det vore väl härligt? Skambelägg gärna kvinnan ännu mer.

Det som är föreslaget är första steget på väg dit. Det är dit man vill komma som ett andra steg. Tredje steget är att helt avskaffa rätten till abort annat än i undantagsfall.

Nu är det som någon skrev; ett litet skitparti som dragit fram 1800-talsgarderoben. Så det är knappast någon risk att någon samvetsklausul finner sin väg framåt.
 
som jag tidigare föreslagit här, löneavdrag för att kunna avstå vissa jobb, lönepåslag för dem som tar på sig jobben
en alltför enkel lösning
Då åberopas olaglig lönediskriminering eftersom de vägrar utföra ingrepp som strider mot deras religion. Sen anmäls det till diskrimineringsombudsmannen som är livrädd att bli beskylld för rasist.... eller något annat. Så då blir det enklare och smidigare att införa någon lag som säger valfrihet är den rätta vägen.......så är saken biff!!
Ett sådant löneförslag som du föreslår skulle aldrig bli hållbart. (bara i diskussioner kring köksbordet där allt är så enkelt) Det slutar aldrig där det började!! En sån här viktig fråga gäller antingen ska man eller så ska man inte- basta!!
gulan
 
Om BM vill ha jobb, har denne råd att arbetsvägra då?
Kanske,Den aktuella BM kanske kan jobba på samma landsting, under egen regi, inhyrd för utvalda arbetsuppgifter

För grundproblemet är ju bristen på bm.

Annars vore det ju bara att låta personen i fråga gå.
Men det resulterar kanske i att avdelningen står utan en erfaren BM i en krissituation....
 
Men det resulterar kanske i att avdelningen står utan en erfaren BM i en krissituation....

I en krissituation vill man nog ha en BM som förstått sin roll, sätter patienten och uppdraget främst och inte sätter sin egen personliga uppfattning och person främst. Det är därför man får lön från landstinget och har fått den viktiga roll anställningen gett. Klarar man inte det; hej då.
 
Då åberopas olaglig lönediskriminering eftersom de vägrar utföra ingrepp som strider mot deras religion. Sen anmäls det till diskrimineringsombudsmannen som är livrädd att bli beskylld för rasist.... eller något annat. Så då blir det enklare och smidigare att införa någon lag som säger valfrihet är den rätta vägen.......så är saken biff!!
Ett sådant löneförslag som du föreslår skulle aldrig bli hållbart. (bara i diskussioner kring köksbordet där allt är så enkelt) Det slutar aldrig där det började!! En sån här viktig fråga gäller antingen ska man eller så ska man inte- basta!!
gulan
? När jag arbetade i en processindustri erhöll vi en grundlön då vi bemästrade en sektion i processen.
Sedan klassades man upp en löneklass för varr processteg kan lärt sig att bemästra eller ville utföra (visst höghöjdsarbete ingick) + vissa farliga arbeten där dödliga gaser var inblandade. En fullklassad erhöll nästan dubbla lönen jämfört med en förstaklassare. det funkade bra och facket hade inget att invända.
Och den högre lönen erhöll man oberoende om man den månaden hade suttit i kontrollrummet hela månaden eller högt uppe i ngt torn
 
Kanske,Den aktuella BM kanske kan jobba på samma landsting, under egen regi, inhyrd för utvalda arbetsuppgifter

För grundproblemet är ju bristen på bm.

Annars vore det ju bara att låta personen i fråga gå.
Men det resulterar kanske i att avdelningen står utan en erfaren BM i en krissituation....
Nej, grundproblemet är att de vill äta kakan och ha kvar den också. De vill jobba som BM men bara göra det som känns roligt. Det är problemet.
 
Javisst det är en lösning.
Nu har jag inget med bm att göra men jag har för mig att det råder en skriande brist på just BM
Har landstinget verkligen råd att vara "krackelmagad" då?
Att det är brist på bm för inte det mer befogat att börja släppa på antal arbetsuppgifter. Tvärtom! Kolla i tex läraryrket så krävs det att läraren tar på sig fler elever, fler klasser, fler ämnen etc.

En kvinna som behöver utföra en abort oavsett orsak och tillkomsten av den ska så lite som möjligt dömas av det när hon kliver in hos bm. För att detta ska ske krävs det ett tydligt direktiv vad hon ska möta, en barnmorska som fått välja bort abort, kommer få en alltmer negativ syn på dessa kvinnor och även samhället i sådant. Visa saker ska vara självklara, kvinnans rätt till abort är sådan.
 
? När jag arbetade i en processindustri erhöll vi en grundlön då vi bemästrade en sektion i processen.
Sedan klassades man upp en löneklass för varr processteg kan lärt sig att bemästra eller ville utföra (visst höghöjdsarbete ingick) + vissa farliga arbeten där dödliga gaser var inblandade. En fullklassad erhöll nästan dubbla lönen jämfört med en förstaklassare. det funkade bra och facket hade inget att invända.

Och de som behövde en handledare gåendes bredvid hela tiden fick ingenting utom studiebidrag. Det kan dessa BM också få. Så kan de studera vad anställning inom landstinget innebär. För det är det som är konsekvensen. Det behövs dubbel bemanning och då får de skippa det som kallas lön för den motsträvige.
 
Och de som behövde en handledare gåendes bredvid hela tiden fick ingenting utom studiebidrag. Det kan dessa BM också få. Så kan de studera vad anställning inom landstinget innebär. För det är det som är konsekvensen. Det behövs dubbel bemanning och då får de skippa det som kallas lön för den motsträvige.
Nej de som kom in och lärde sig fick 75% av klass ett lönenivå ;)
 
Att det är brist på bm för inte det mer befogat att börja släppa på antal arbetsuppgifter. Tvärtom! Kolla i tex läraryrket så krävs det att läraren tar på sig fler elever, fler klasser, fler ämnen etc.

En kvinna som behöver utföra en abort oavsett orsak och tillkomsten av den ska så lite som möjligt dömas av det när hon kliver in hos bm. För att detta ska ske krävs det ett tydligt direktiv vad hon ska möta, en barnmorska som fått välja bort abort, kommer få en alltmer negativ syn på dessa kvinnor och även samhället i sådant. Visa saker ska vara självklara, kvinnans rätt till abort är sådan.
Och även där kan läraren säga stopp och sluta. Vore det lite go i lärarfacket så....
 
? När jag arbetade i en processindustri erhöll vi en grundlön då vi bemästrade en sektion i processen.
Sedan klassades man upp en löneklass för varr processteg kan lärt sig att bemästra eller ville utföra (visst höghöjdsarbete ingick) + vissa farliga arbeten där dödliga gaser var inblandade. En fullklassad erhöll nästan dubbla lönen jämfört med en förstaklassare. det funkade bra och facket hade inget att invända.
Och den högre lönen erhöll man oberoende om man den månaden hade suttit i kontrollrummet hela månaden eller högt uppe i ngt torn
Vet inte om processindustrin har några arbetsmoment som direkt strider mot någon religion?
gulan
 
Så landstinget ska sparka henne då?
Och så börjar hon på ett företag som hyr ut läkare, bm och andra bristtjänster till landstingen
Och den som hyr henne betalar liiite mindre men med de förutsättningarna hon sätter.....
Ja helt befogat att avskeda för arbetsvägran.
Inhyrda är lätt att reglera i de avtal som skrivs om vilka arbetsuppgifter som denne alla utföra.
 
Så BM son vägrar aborter vägrar även de andra arbetsuppgifterna ?

Finns ju ingen anledning att begränsa möjligheterna till att välja arbetsuppgifter som är del av uppdraget. Så uppfattar jag din tanke.

I den här frågan är det dessutom viktigare än så. En patient ska inte, i ofta mycket jobbiga situationer, råka ut för ärkepuckon som inte förstått att de ska ge vård till patienter efter behov.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp