KD vill skärpa invandringsregler

@sjoberga

Jag håller med om att KD ofta visar syn på en rätt tveksam människosyn och inte heller jag skulle gråta om de fick mindre än 4%. Men jag tycker inte att det här förslaget är mer populistiskt än något annat pre-valrörelseförslag och framför allt så tycker jag inte att det ger uttryck för någon trist människosyn, eller att KD rör sig i särskilt grumliga vatten.

Jag tycker det är synd om man inte kan diskutera förslaget utan att spela SD-kortet. Det gör att alla integrationsfrågor blir politiska minfält, inte bara de som faktiskt handlar om främlingsfientlighet och att minska invandringen.
 
KD är ute och fiskar desperat som pytteparti i grumliga vatten. Jag håller med @BornAgain helt och hållet, det handlar bara om populism.

Däremot är det väl känt att KDs människosyn är ganska unken och att politiken i mångt och mycket klingar väl med ultrakonservativa SD. Det som har skilt dem åt är den vansinniga syn på invandring och människor födda utrikes som SD har.

Om det också närmar sig riskerar KD att helt uppgå i SD-sfären.

Jag är inte särskilt gladd åt att KD skulle "dra" röster från SD. Hade SD inte funnits hade partiet som fått min aktiva motröst varit KD. Jag har hoppats i många år att de ska ramla ur och försvinna från den politiska kartan.

Jag vet inte, men jag har sedan länge kontakter i alla de gamla etablerade partierna utom V och KD,
I alla förekommer idag diskussioner om dels hur man ska vrida invandrarverktyget ur SD;s händer samt hur man ska lösa problemet med integration och den kraftigt ökade asyl o anhöriginvandringen.

Att motrösta fungerar bara hemma hos dig. i den verkliga världen gäller det att vinna röster för att få makt.

Att riksdagens partier gör en kursändring i den här frågan är egentligen ganska naturligt. liknande kursändringar har skett i de flesta europeiska länder där SD: liknande partier vuxit sig stora. Så varför skulle vi utgöra ett undantag?
 
@sjoberga

Jag håller med om att KD ofta visar syn på en rätt tveksam människosyn och inte heller jag skulle gråta om de fick mindre än 4%. Men jag tycker inte att det här förslaget är mer populistiskt än något annat pre-valrörelseförslag och framför allt så tycker jag inte att det ger uttryck för någon trist människosyn, eller att KD rör sig i särskilt grumliga vatten.

Jag tycker det är synd om man inte kan diskutera förslaget utan att spela SD-kortet. Det gör att alla integrationsfrågor blir politiska minfält, inte bara de som faktiskt handlar om främlingsfientlighet och att minska invandringen.

Jag har tyckt sedan jag gick i gymnasiet att KD har en trist människosyn och jag ser det här utspelet - som kommer just nu - som ett väldigt populistiskt utspel. Det är nästan så att jag tycker att de uddlösa förslagen är att fiska i ännu grumligare vatten - eftersom man vill åt röster som egentligen vill något mycket mer radikalt. Det luktar desperation. Det vore bättre om man tog ett ordentligt omtag och bestämde sin politik än kommer med några lösryckta förslag som ska locka några väljare att kliva mot KD.

Fast vi behöver inte spela SD-kortet, vad det nu egentligen innebär?
 
Det innebär att man drar paralleller till SD utan att diskutera själva sakfrågan. :D Har inte skett så mycket här, däremot i andra diskussioner i media.

Då får jag hålla med till del. KD har inte "tagit" SDs politik och förslagen i sig är inte särskilt kontroversiella - på det sätt SDs politik är det, däremot försöker man hitta förslag som ska locka till sig väljare från det hållet.
 
Då får jag hålla med till del. KD har inte "tagit" SDs politik och förslagen i sig är inte särskilt kontroversiella - på det sätt SDs politik är det, däremot försöker man hitta förslag som ska locka till sig väljare från det hållet.
Det må vara krampaktigt från KD men jag tror att det är bra i det stora hela att sakfrågan lyfts. Tidigare i svensk politik var M de som stod för åtstramning och återhållsamhet, Ulf A på sin tid använde ord och uttryck som idag hade varit otänkbara. Nyligen har Reinfeldt pratat om att svenska folket ska "öppna sina hjärtan", från M har de flesta hämtats.

De som är kritiska och ifrågasättande till asylpolitiken och integrationen har inte haft något annat alternativ än SD, vilket är som att uppslukas av ett mörkt hål i universum när allt man vill är att få släcka lampan och vila en stund.
Konsekvensen har också blivit att ingen har pratat om integration eller hur man de facto ska göra. "Öppna era hjärtan" och målande beskrivningar av krigsoffer från Syrien är varken pragmatiskt eller fungerande om man vill sätta stopp för SD:s framfart. Lika lite som den polarisering som sker i sociala medier genom förlöjligande av den andra sidan (SD eller övriga) gör någon nytta mer än att folk får pysa ut sin frustration och vanmakt.
 
Oaktat orsakerna till KDs röstfiskande tror jag att de skjuter sig själva i foten. Sverige har i undersökning efter undersökning konstaterats vara världens mest sekulära land vilket innebär att ett politiskt parti som baserar sin ideologi på religiösa grunder alltid kommer att få svårt att hävda sig och kommer att förbli 4-5%. Om man är främlingsfientlig och sekulär finns redan SD som alternativ. I förra valet tog SD främst röster från socialdemokraterna och i nuvarande valet moderaterna. Relativt få röster kom från KD. Göran Hägglunds utspel riskerar att alienera de traditionella kristna väljarna - som många lyssnar på vad kyrkan har för ståndpunkt - som utgör KDs väljarkrets.

En problematik som KD har är att deras väljare åldras och påfyllningen från yngre väljare kan inte väga upp tappet. Sen naturligtvis var Alf Svensson allas mysfarbror och Göran Hägglund har inte samma utstrålning.

Vad som förvånar är att inte KD satsar mer på att öka sin profil bland nysvenskar som många delar KDs socialkonservativa åsikter, begränsning till abort, kärnfamiljen, etc. Om man tittar på antalet kyrkgående bland nysvenskar så är de mångdubbelt fler än i traditionellt svenska kyrkor och det är många yngre som går i kyrkan och öppet säger att de är kristna. Om jag var ansvarig valstrateg hos KD skulle jag välja in fler nysvenskar i partistyrelsen och vända mig specifikt till de grupperna och bygga upp en ny väljarbas. Särskilt som chanserna är små att SD och nu KD får igenom sin politik och begränsningen av invandring. Att öppet ta avstånd från den största växande gruppen kristna i Sverige är nog inte världen bästa strategi.
 
Jo det är väl alla vänstermänniskors största hopp att Alliansen/högerpartierna skulle ramla ur riksdagen.
Att ersättas med ytterligare vänsterparti a la Putin.

Nu är jag vare sig vänstermänniska eller någonsin varit vänsterväljare - dina analyser är lika skarpa som vanligt.
 
Det ska bli mycket spännande att hur politikerna skall hantera de nya kostnaderna i samhället vi ställs inför:
Invandring
Pensionsutgifter
Ett utökat försvar, vem vet vad galningen Putin ställer till med.

Vi har åtminstone två elefanter i rummet som ingen vill tala om. Deras kostnad kommer att belasta svenska ekonomin avsevärt närmsta tio åren.

Alla vill ha. Få vill tala om frågan, vad kostar detta? Vad måste dras in för att klara kostnaden? Hur mycket måste vi höja skatten? Hur mycket måste vi sänka pensionen för de äldre.

Hur ska politikerna få in deg till att betala kostnaderna. För de pengarna finns inte idag.
 
Hur ska politikerna få in deg till att betala kostnaderna. För de pengarna finns inte idag.
Suck.
Sverige är ett VÄLMÅENDE land med goda resurser. Det är inte så att vi saknar resurser.

Läs. Här t.ex.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/borgerliga-debattorer-har-fel-om-migration_4200823.svd

Skolan har mer resurser än någonsin, äldrevårdens bekymmer är i knäet på kommunpolitiker som inte sköter sig. Försvaret - ja nu är det dags att rusta upp igen. Innan har vi rustat ner. Ingen big deal.

Nya kostnader? Granskar man ordentligt så har "nya" kostnader uppträtt massor av gånger åren igenom. det är bara att lösa problemen. Och det är inte speciellt svårt. Man lägger en budget bara.

Svårt - det har man i länder som Grekland och Japan. Inte i Sverige
 
Du är lika skarp som @Oldie, helt fel. Jag har dessutom deklarerat i forumet exakt vad rösten föll på i valet, med motiveringar och allt men det verkar ni båda ha missat eftersom ni bara ser rött om någon inte håller med i era ofta skeva verklighetsbeskrivningar.
Nu gör du många miljöpartister besvikna...
;) de anser sig nog inte röda.
 
Suck.
Sverige är ett VÄLMÅENDE land med goda resurser. Det är inte så att vi saknar resurser.

Läs. Här t.ex.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/borgerliga-debattorer-har-fel-om-migration_4200823.svd

Skolan har mer resurser än någonsin, äldrevårdens bekymmer är i knäet på kommunpolitiker som inte sköter sig. Försvaret - ja nu är det dags att rusta upp igen. Innan har vi rustat ner. Ingen big deal.

Nya kostnader? Granskar man ordentligt så har "nya" kostnader uppträtt massor av gånger åren igenom. det är bara att lösa problemen. Och det är inte speciellt svårt. Man lägger en budget bara.

Svårt - det har man i länder som Grekland och Japan. Inte i Sverige
Problemet med just det här ämnet är väl att de kostnader vi tar på kommer att öka i många år framöver
Jag säger inte att vi inte ska ha en viss invandring baserad på rent humanitära skäl. Men att vi naturligtvis ska ha möjlighet att jämföra den humanitära insatsen mot andra humanitära insatser. och välja vad som är mest lämpligt enligt de ståndpunkter riksdagen har vid det aktuella tillfället.
Vill folkmajoriteten ha en i stort sett obegränsad invandring så ska vi ha det så.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer och är på väg att bli näst störrsta partiet i Sverige. I senaste Yougov tilldelas SD hela 19% och nu är det hausse på SD. Å det som är...
107 108 109
Svar
2 178
· Visningar
86 245
Senast: sjoberga
·
Äldre .....ju mer inser jag varför SD växer och växer. Men hur verklighetsförankrade är argumenten SD kör med egentligen? För många gånger...
54 55 56
Svar
1 114
· Visningar
78 239
Senast: No1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp