KD vill skärpa invandringsregler

I KDs desperata röstfiske försöker man nu sno väljare från SD. Genom skärpta regler för asylsökande vill man komma över riksdagsspärren. Det skriver Göran Hägglund idag på DN. http://www.dn.se/nyheter/politik/kd-vill-ge-asylsokande-lagre-bidrag/

  • Förslagen går bland annat ut på sänkta bidrag till nyanlända. Istället ska de få tjäna sina pengar skattefritt under fem års tid. (Max 500 000) Kanske lite märkligt då Hägglund själv har gnällt på att det tar extra lång tid för invandrare att ta sig in på arbetsmarknaden?

  • KD vill inte heller bevilja permanent uppehållstillstånd. Utan endast ett tillfälligt tillstånd på 3 år som sedan omprövas om behov at fortsatt skydd fortfarande finns.

  • Asylsökande som kommer från "säkra" länder ska få sina avslag snabbare så att köerna kortas och arbetet på Migrationsverket effektiviseras.

Det konstiga är att jag inte har hört eller läst en enda negativ kommentar eller politiskt utspel om detta. Och det beror ju bara på en enda sak: Det var inte ett SD-förslag. Och då är det ju inte längre lika förkastligt...
Andra partier kan tydligen driva SD-politik under ett annat namn utan att "folk" reagerar, men så fort man hör SD så är förslagen automatiskt dåliga bara pga partiet? Eller kan någon här peka på ett annat parti som är kritiska mot KD som tycker att KD springer SDs ärenden?

Ser nu fram emot när buke ska börja försvara KDs förslag! :D För det är ju faktiskt inte SD som det handlar om här...
alla riksdagspartier jobbar med frågan, alla utom möjligtvis v
så vänta och vart det barkar hän ;)
 
Bara ett populistiskt utspel. Ogenomtänkt och omänskligt

Vilka länder är säkra länder? Till andra Schengenländer kan man redan nu skicka folk direkt. Hur ska man snabbare än idag kunna avgöra varifrån folk kommer utan att riskera deras säkerhet?

Räknas ett skattefritt "asyljobb" som etablerat sig på arbetsmarknaden? Hur tänkte man göra med de som blir av med jobbet när de efter fem år plötsligt kostar full lön istf halv lön. Hur många tror att folk är beredda att betala för att få ett asyljobb under tre år om det garanterar att de får stanna? Det kan bli en rätt hyfsad business för skrupelfria svenska (och utländska) entreprenörer
Bättre att det är som nu, för nu mår ju ingen illa?
 
Jag tycker att det är bra att något parti - oavsett vilket - börjar ta initiativ och slutar diskutera SD och presenterar alternativ i stället. Nu väntar jag otåligt på politik som gäller jobb, skola och vård!
Allt sådant pågår. I högsta grad.
Men media är föga intresserade av att ha mer än en fråga på agendan. Man tror att den enfaldiga alllmänheten inte har någon simultanförmåga.
Luras inte att tro att det politiska livet bara är det som rapporteras i media.
 
Att ta bort det permanenta uppehållstillståndet är ok
Inför ettåriga tillstånd med automatisk förnyelse om situationen i hemlandet inte ändrar sig och personen i fråga inte dyker upp i brottsregistret

Det tillfälliga tillståndet ska övergå till ett permanent efter 5 år, under förutsättning att personen etablerat sig, har arbete och kan försörja sig o sin familj själv.

Fru/make o barn ska naturligtvis få komma, när personen i fråga etablerat sig. Tillstånden för dem ska naturligtvis ske under samma villkor som ovan. Undantag gäller bostad o arbete/studium före 20 års ålder.

Bidrag ska vara på samma villkor som för alla andra som lever på soc.
 
Men det räknas bara som att lyfta frågan om man vill begränsa invandringen, har du missat det?:banghead:
Eftersom vi befinner oss i en tid med knappare resurser så måste ju alla förslag ta hänsyn till det + att det handlar om politisk strategi, det gäller att ta så många röster som möjligt vid nästa val
 
Bättre att det är som nu, för nu mår ju ingen illa?
Så för att det är dåligt nu - så ska det vara OK att försämra? Redan är ju byråkratin långsam för att det är svårt att avgöra vart ifrån människor kommer, om de har asylskäl och om de har kommit via ett sk säkert land där frågan egentlige skulle ha utretts. Hur ska man göra för att göra den processen snabbare utan att den blir dyrare och mindre säker? Glöm inte att redan idag så får en person från ett sk säkert land inte asyl, det som utlovas nu är bara att det ska gå snabbare att skicka tillbaka dem och att de inte ska få stanna permanent (= större osäkerhet)
 
Så för att det är dåligt nu - så ska det vara OK att försämra? Redan är ju byråkratin långsam för att det är svårt att avgöra vart ifrån människor kommer, om de har asylskäl och om de har kommit via ett sk säkert land där frågan egentlige skulle ha utretts. Hur ska man göra för att göra den processen snabbare utan att den blir dyrare och mindre säker? Glöm inte att redan idag så får en person från ett sk säkert land inte asyl, det som utlovas nu är bara att det ska gå snabbare att skicka tillbaka dem och att de inte ska få stanna permanent (= större osäkerhet)

Försämra? I mina ögon är det förbättra. Inte bra, men bättre.
 
Försämra? I mina ögon är det förbättra. Inte bra, men bättre.
Vi har olika syn.

Jag ser inget värde i att skicka hem flyktingar. Jag anser att om det görs, så ska det vara säkerställt att personen inte råkar illa ut. Jag anser att problemen med språktesterna visar att processen inte är tillräckligt rättssäker i dagsläget, och att inget vinns på att underlätta avslag.

Jag anser att en person med asylskäl ska kunna känna tryggheten i att vara välkommen i ett nytt samhälle - det välkomnandet ska inte villkoras eller omprövas.
 
Vi har olika syn.

Jag ser inget värde i att skicka hem flyktingar. Jag anser att om det görs, så ska det vara säkerställt att personen inte råkar illa ut. Jag anser att problemen med språktesterna visar att processen inte är tillräckligt rättssäker i dagsläget, och att inget vinns på att underlätta avslag.

Jag anser att en person med asylskäl ska kunna känna tryggheten i att vara välkommen i ett nytt samhälle - det välkomnandet ska inte villkoras eller omprövas.


Det har vi.

Jag ser inget värde i att skicka hem flyktingar som är flyktingar. Jag anser att om det görs, så ska det vara säkerställt att personen inte råkar illa ut. Jag anser att man ska göra det så bra det bara går, och kanske till och med försöka få folk att behålla sina pass istället för att slänga dem. Kanske kan någon finurlig typ komma på hur, mer än genom rättvisa.

Jag anser att alla personer med asylskäl ska kunna känna tryggheten i att vara välkommen i ett nytt samhälle - det välkomnandet ska inte svärtas ner av de människor som gör att Sverige idag är så främlingsfientligt.



Jag tror inte att man föds rasist, lika lite som jag tror att man föds med negativa bieffekter av att tillhöra en viss religion etc.

Om man vill komma till ett nytt land där landet går runt på att man jobbar, då får man jobba. Om man vuxit upp i ett sådant land och känner sin missnöjd, får man flytta. Om man inte kan jobba och inte vill flytta får man försöka få hjälp med sina problem (det är ett ansvar alla har för alla). Om man är ärrad och inte känner att man kan jobba, då ska man inte behöva jobba, man ska få hjälp. Vill man bara snylta, då är jag inte nådig med vad jag tycker. Oavsett härkomst.

Som alltid med människor kommer Någon att snylta på Någon Annan. Någon Annan kommer i sin tur kommer skylla på en "egenskap"* Någon har. En annan (oskyldig) individ av Någons "typ" kommer råka illa ut, och så är bollen i rullning.


*egenskap är fel ord. Jag har svårt att få fram ord ibland.
 
Det där är en misstolkning. Jag jobbar med media och jag har aldrig hört någon webbredaktör ens antyda något sådant.
Nu var jag en smula raljant....

Men måste väl även du hålla med om att det sällan är så att mer än en fråga i taget klarar att hållas levande i debatten? Och nu avsåg jag inte i webmedia utan all media.
Det är många politiska sekreterare och partiledningar som slitit sitt hår för att pressmeddelanden och utspel inte fått gensvar.

Sådant är helt enkelt klimatet tror jag.
 
Nu var jag en smula raljant....

Men måste väl även du hålla med om att det sällan är så att mer än en fråga i taget klarar att hållas levande i debatten? Och nu avsåg jag inte i webmedia utan all media.
Det är många politiska sekreterare och partiledningar som slitit sitt hår för att pressmeddelanden och utspel inte fått gensvar.

Det är ju ett mer strukturellt fenomen. Numera är det ju dessutom så att de flesta redaktioner är nedbemannade till typ 1 reporter på varje skift, så det finns helt enkelt inte resurser att "jobba upp" fler frågor än en om dagen.
 
Jag har svårt att förstå hur man kan tycka att KD:s förslag är oanständigt och omänskligt, även om man tycker att det är dåligt och anser att det kan få negativa konsekvenser. Personligen tycker jag inte att reglerna för permanent uppehållstillstånd är omänskliga i våra grannländer rent generellt även om jag har kan ha på deras invandringspolitik i övrigt. Jag tycker absolut att man ska kunna åtminstone diskutera tillfälliga uppehållstillstånd för asylsökande utan att paralleller per automatik dras till SD:s politik.

Att sänka etableringsbidraget har jag svårt att se nyttan med men det handlar om en sänkning från 308 till ca 283 kr/dag om man deltar i en etableringsplan på heltid, så inte heller där kan jag se något omänskligt även om jag inte tycker att det är ett bra förslag.
 
Jag har svårt att förstå hur man kan tycka att KD:s förslag är oanständigt och omänskligt, även om man tycker att det är dåligt och anser att det kan få negativa konsekvenser. Personligen tycker jag inte att reglerna för permanent uppehållstillstånd är omänskliga i våra grannländer rent generellt även om jag har kan ha på deras invandringspolitik i övrigt. Jag tycker absolut att man ska kunna åtminstone diskutera tillfälliga uppehållstillstånd för asylsökande utan att paralleller per automatik dras till SD:s politik.

Att sänka etableringsbidraget har jag svårt att se nyttan med men det handlar om en sänkning från 308 till ca 283 kr/dag om man deltar i en etableringsplan på heltid, så inte heller där kan jag se något omänskligt även om jag inte tycker att det är ett bra förslag.
Det omänskliga ligger ffa i att göra det lättare att avvisa folk till sk säkra länder. Det är redan idag så lätt att det alltför ofta blir fel (gå till SVT och kolla programmet om språktesten)
 
Det omänskliga ligger ffa i att göra det lättare att avvisa folk till sk säkra länder. Det är redan idag så lätt att det alltför ofta blir fel (gå till SVT och kolla programmet om språktesten)

Jag har redan kollat det programmet och jodå, det var skrämmande. Men det borde man ju lösa genom bättre utredningar, inte PUT till alla som får beviljad asyl. Annars hamnar ju ändå de som INTE får asyl pga dåliga utredningar i kläm, precis som programmet visade.

Att man inte per automatik beviljar PUT gör ju inte att det blir lättare att avvisa folk, eller hur menar du?
 
Enligt förslaget är det alltså den här typen av ansökningar som snabbt ska behandlas för att korta köerna:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/manga-fran-balkan-luras-soka-asyl/

Direktavvisning till de länder som tagits upp på en lista är väl OK.
Då får man ju resurser att gå igenom de knivigare fallen bättre = större chans till en rättvis bedömning.
Permanent uppehållstillstånd bör överlag ersättas med tidsbegränsade sådana.
Ex 1 år därefter automatisk förnyelse såvida inte situationen förändrats i hemlandet eller individen dyker upp i brottsregistret.
Efter 3 eller 5 år växlas det tidsbegränsade över till ett permanent om individen har jobb o eget boende. på samma vilkor som tidigare.
 
KD är ute och fiskar desperat som pytteparti i grumliga vatten. Jag håller med @BornAgain helt och hållet, det handlar bara om populism.

Däremot är det väl känt att KDs människosyn är ganska unken och att politiken i mångt och mycket klingar väl med ultrakonservativa SD. Det som har skilt dem åt är den vansinniga syn på invandring och människor födda utrikes som SD har.

Om det också närmar sig riskerar KD att helt uppgå i SD-sfären.

Jag är inte särskilt gladd åt att KD skulle "dra" röster från SD. Hade SD inte funnits hade partiet som fått min aktiva motröst varit KD. Jag har hoppats i många år att de ska ramla ur och försvinna från den politiska kartan.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer och är på väg att bli näst störrsta partiet i Sverige. I senaste Yougov tilldelas SD hela 19% och nu är det hausse på SD. Å det som är...
107 108 109
Svar
2 178
· Visningar
86 245
Senast: sjoberga
·
Äldre .....ju mer inser jag varför SD växer och växer. Men hur verklighetsförankrade är argumenten SD kör med egentligen? För många gånger...
54 55 56
Svar
1 114
· Visningar
78 239
Senast: No1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp