Kissande hingst?!

R

RebeckaKihlberg

Har märkt att min lille hingst småskvätter en del när han står i boxen..precis som om han "märker revir", har haft hand om en del hingstar innan,men har inget minne av att dom gjort så.



Är det "hingst" betéende eller kan han ha urinvägsinfektion eller något? :confused:

//Orolig ponny"mamma" :(
 
Jada, han har tillräkligt med strö, skulle jag ha mer så skulle han drunkna. :D
 
karnsje är en ovana?
men det låter mest som att han inte vill ha stänk på bena,oansätt hur mycke strö han har så är det karnsje just det han äör rädd för
 
Hmm, klart....kisset lukar normalt & han kissar inte ovanligt mycket...men oftast när han kommer in så kissar han "normalt"...sen typ innan han ska få mat eller om han väntar på att komma ut å så!!!
 
Min ponny, som är ett sto. Hon brukar kissa när hon är rädd eller när hon är skitsur. Då kissar hon bara lite. Inte som normalt.

Hlsn Elisabet
 
Jag har ju en shettishingst i samma ålder som din, han kissar inte som du beskriver men det behöver ju inte vara nåt. Kissar han mkt "sammanlagt"? Vi hade en ponny med problem, han småkissade jämt, ingen visste varför, inte ens veterinären kunde hitta nåt.
 
Han kissar ju "normalt" när han kommer in & så,men sen små skvätter han lite i mellan åt..mest när han ska få mat el. komma ut eller så...jag tror inte att det är någon större fara,men dom jag delar stall med började dra upp en massa saker som gjorde mig osäker.
 
Är färgen ¨på kisset normalt? Kan kanske vara svårt att se men det får inte vara rostbrunt, eller ha blod. Har ingen bra förklaring om kisset är normalt.
Märker revir brukar de ju göra genom at bajsa inte kissa. ((vad jag har märkt)
 
Det både ser & luktar normalt....& han ser inte ut att må dåligt eller så.
Han drickaer som vanligt & när man mockar är det normalt mycket kiss.

Får väl ta ut vet. om det blir värre
 
Jag har oxå en hingst som småskvätter... funderar som bara den på varför... har oxå mycke strö så de borde inte vara för att han e rädd att de ska skvätta på benen, å annars e kisset normalt å så... hmm :confused:
 
Jag har en valack som kan börja skvätta när han blir kall. Det enda som hjälpte mot det var nämligen att se till att han blev varm.

För ett par år sen började han skvätta, ibland var strålen som en sytråd och det kom inte mycket. Ibland kom inget alls (inte ont i magen). Behandlade mot urinvägsinfektion utan effekt och då sa vet att jag skulle låta honom stå inne i ett par dagar med täcke så han fick upp värmen ordentligt. Det gjorde susen!!

På tidiga våren sen när täckena började åka av så började han igen men då åkte täcket på direkt över natten eller dagen och det försvann. Nu är jag noga med att han inte ska bli kall.

Annars står han ibland och "klämmer" ut lite på gången för att han vill in i boxen :crazy: Om han är kissnödig på riktigt har han inget emot att kissa på gången för han kissar så försiktigt att det inte skvätter men det kommer mycket iaf. I boxen kissar han normalt.

Iaf så kan det kanske vara samma med era hästar, att de blivit kalla på något sätt.

M.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 741
Senast: YlvaG
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 193
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 101
Senast: Inte_Ung
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 674
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Svarstid kvarka?
  • Ridskoleryttare
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp