Bukefalos 28 år!

kissar inne. vad göra?

C

caliba

jag har en snart 8 månaders valp som har varit rumsren i flera månader. Nu har han börjat att kissa inne igen trots att vi nyss varit uch han har kissat jätte mycket. Idag var vi ute i ett par timmar och han kissa mycket men sen när vi kommer hem så kissar han inne ett par gånger i alla fall.
Vad ska jag göra?
Vad kan det vara för fel?

HJÄLP!
 
Sv: kissar inne. vad göra?

nej inte annars. är ute ca 4 gånger per dag. Men han kissar du kanske var 5 meter. när han kommer ur kan han stå ca 1 minut känns det som. Han håller sig ca 12 timmar under natten.
 
Sv: kissar inne. vad göra?

Kan också bero på könsmognad, men kan ju vara värt att kolla upp ev. uvi.
 
Sv: kissar inne. vad göra?

nej inte annars. är ute ca 4 gånger per dag. Men han kissar du kanske var 5 meter. när han kommer ur kan han stå ca 1 minut känns det som. Han håller sig ca 12 timmar under natten.

Hur mycket vatten dricker han?

Men håller med övriga, kolla hos veterinären om han har en urinvägsinfektion/liknande.
 
Sv: kissar inne. vad göra?

Väldigt lite. Äter snö som fastnar i pälsen istället så jag vet int hur mycket vätska han får i sig.
Dessutom äter han inte torrfoder utan burkmat.
 
Sv: kissar inne. vad göra?

Tänkte mer om han börjat dricka mer, eller drack ovanligt mycket.

Du skrev ni går ut 4 ggr/dag, är det mer promenader, eller rastas han bara 4 ggr/dag? Det är iofs var 3:e timme om han håller sig 12 h över natten, och 3 h i stöten borde han kunna hålla sig, spec som han varit rumsren tidigare.

Min fick någon form av urinvägstrassel i ungefär samma ålder, han pinkade kopiöst, men han drack mycket med. Men även han var rumsren innan, men började sen pinka inne, hela sjöar. Så, vet är en bra ide. Vill du vara lite förberedd så mät det vatten han dricker ur skålen/dygn, veterinären kommer fråga dig hur mycket han dricker nämligen, och då är det praktiskt om man mätt några dygn redan innan, så det kan du ju göra i helgen =)
 
Sv: kissar inne. vad göra?

Ring vet, ta med dig urinprov och berätta att din hund börjat kissa mer och helt plötsligt inomhus trots att han varit rumsren.
Veterinären kan då analysera och titta på urinen under mikroskop och se om där finns några bakterier, kristaller eller andra celler som visar på problem med urinvägarna och/eller njurarna.

Jag skulle ringt ganska omgående efterosm det finns en större risk att detta blir till något kroniskt samt att hunden ofta tycker att det gör ont om det nu skulle handla om en inflammation i blåsan eller en UVI etc.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
824
L
Hundhälsa Dethär kanske är en lite konstig fråga! Men jag har en hund som är nästan ett år. Han är världens gladaste och snällaste hund och...
Svar
4
· Visningar
700
Senast: LiviaFilippa
·
Hundhälsa Vet inte om detta är en löjlig fråga, men min tikvalp på 4 månader har börjat kissa onormalt mycket, både ute och inne. Det kan va att...
Svar
3
· Visningar
613
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat...
2
Svar
25
· Visningar
1 765
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp