Bukefalos 28 år!

Kissing spines

HEXE

Trådstartare
Om jag har förstått saken rätt så är Kissing spines och överliggande tornutskott samma sak, och jag undrar om en sådan häst med överliggande tornutskott kan ridas som vanligt eller om man bör låta hästen stå.
Har fått rådet att jag kan rida henne lång och låg så att inte kotorna skall riskera att komma i kläm, är det kanske någon som har erfarenhet av detta?
Hur är det med ev ärftlighet? :confused:
 
Det finns nog lika många uppfattningar som det finns veterinärer. Själv tycker jag att det verkar råda både begreppsförvirring och behandlingsförvirring.

Första gången jag träffade på en häst med överridande tornutskott var ca. 15 år sedan. Diagnosen ställdes på Helsingborgs djursjukhus och det var precis när de börjat operera vid ställd diagnos. Uppfattningen DÅ var att man endast opererade om det var max 4-5 tornutskott som var "sammanväxta" för att få en bra behandling. Därefter naturligtvis vila och sedan ev. igångsättning. Jag tror inte att behandligen var särskilt framgångsrik - de hästar med kraftig broskbrygga hade haft mycket ont och fortsatte av vana att reagera som om de hade ont även efter slutförd behandling.

NU tror jag att synen är annorlunda. Man opererar nog inte i samma utsträckning utan man verkar rekommendera att man arbetar sådana hästar i relativt lång, välvd, form. Hästar med kraftigare sammanväxning tror jag slås ut i större utsträckning om de inte sätts in i avel (här är det ju viktigt att veta om det är ärftligt).

Sedan, jag kan ha fel, men jag undrar om man inte egentligen gör en distinktion mellan "kissing spines" och överridande tornutskott där det förstnämnda är där tornutskotten ligger mycket nära varandra och "skaver", vilket då gör att hästen befrämjas av den lite längre välvda formen, medans det överridande tornutskott är när det de facto har bildats en broskbrygga på tornutskotten, vilket gör att hästen måste opereras för att bli fri från smärta (om det nu då hjälper).

Ärftligheten? Vad gäller kissing spines (om det nu skall skiljas från överridande tornutskott) kan det nog hävdas att hästar med sk. karprygg verkar drabbas i större utsträckning än andra. Därmed är det inte sagt att de med nödvändighet har större benägenhet att få en kraftig broskbrygga än mer korrekta hästar. I övrigt har jag sett flera helt korrekta hästar med överridande tornutskott. Jag antar att ärftligheten är något som det fortfarande forskas på.

Jag föreslår dock att du ringer till något större djursjukhus som är duktiga i ämnet och fråga vad de tycker att du skall göra med din häst. Välj gärna något där de är bevisat duktiga på rygg. Beroende på hur röntgenplåtarna ser ut rekommenderar dom nog olika behandling.

Hm, nu kom jag att tänka på att du måste ju redan fått diagnosen ställd och därför redan träffat veterinär: Vad har de sagt om behandling och rehablitering egentligen? Hur såg det ut på plåtarna Är det veterinär som sagt att du skall rida hästen lång och låg?

Nåja - Lycka till!
 
Min häst fick diagnosen KS i somras, lindrig.
Ks-hästar blir lätt muskelömma i ryggen så det är viktigt att hålla ryggen varm, täcka ordentligt. Jag masserar hennes rygg ordentligt med Arnika 2 ggr/vecka, och masserar in lite lätt varje dag.
En Ks-häst ska inte ha för mkt vila, min ska helst vara igång 7 dagar/vecka. Och max en veckas vila i stöten, bättre att sprida ut viloveckorna än att ha en längre viloperiod alltså.
Ridning i lång och låg form, klättring UPPFÖR(dock ej nedför), löshoppning, cavaletti, rygga ett steg och fram direkt, galoppfattningar ,alltid i form givetvis, är bra. Liksom tömköring.
Jag har inte märkt av min hästs ks sedan vi fick diagnosen, hon har varit sjuk och inte varit ridbar, men hela hösten och vintern har jag tömkört, promenerat och klättrat med henne, och nu har jag börjat rida lite försiktigt varvat med tömköring. Och enl. min vet. så kommer det inte att vara några problem så länge jag sköter om hennes rygg på rätt sätt.

Det finns hästar som tävlas på hög nivå trots att de har ks, men en del funkar tyvärr inte alls för ridning.

Lycka till med din häst! :)
 
Tack för ett bra och lätt begripligt svar! :)
Mitt sto har som du skrev ÖVERRIDANDE tornutskott och man har gjort utredning 1990 på Hbg kliniken.
Efter detta har hästen sålts i flera led och ingen talade om att hästen var sjuk utan hon räknades som en helt galen problem häst som stegrar riktigt otäckt lite då och då.
Jag fick ta över henne som avels sto och betäckte henne, efter det pratade jag med en gammal ägare som kunde berätta vad hon visste om hästen.
Nu har jag låtit Dennis Hallberg behandla henne med Acupressur mot låsningar som sitter i hals och manke men tänker även ta henne till vet när fölet är lite större, men jag funderar mycket över hur hennes framtid kommer att te sig.
Vilket djursjukhus skulle du rekomendera för hennes del, vettigt transport avstånd från Göteborg?
Tacksam för alla förslag.
 
Det beror helt på hur tonutskottena sitter och hur hästen reagerar. Det går ju numera bra att operara bort det. En i stallet fick ta bort sin häst p.g.a tornutskottena, och det var ca 3 år sen och veterinären på ultuna sa att det inte var nån bra ide.
 
Känner igen "problemhästsyndromet" (stegrar, slår över, skenar helt "oprovocerat"...)! En häst som jag red mycket var inne på H-borg för utredning -89 eller -90 (efter att ha betett sig på ovannämnda vis) och fick diagnosen "överridande tornutskott". Hon opererades dock inte eftersom hon fortfarande reagerade som om hon hade ont när de bedövat ryggen - utan fick bli avelssto. Men hade det varit upp till mig hade hon fått opereras...

Du frågade du om vad för klinik som kan rekommenderas. Jag skulle föreslå Ängelholm eller Helsingborg, särskilt de förstnämnda, de är mycket duktiga.

Lycka till!
 
Min tanke är att ett sto med överridande tornutskott kanske inte borde gå in i avel helt "sådär" eftersom jag inte har fått några säkra svar på om det är ärftligt.
Nu hann jag betäcka mitt sto innan jag fick reda på att hon hade dom här problemen, detta fölet skall stanna hos mig i framtiden men den stora frågan för mig nu är om jag skall behålla stoet i fortsatt avel?
Hon har en mycket bra stam på både hingst och sto sidan men det hjälper ju inte om inte avkommorna håller för prestation.
 
Felvinklade tornutskott, är det en form av KS???? :confused:
Enligt klinik så skulle detta ha uppkommit i samband med att hon växte för fort som föl, är idag cirka 175 mkh.
Det upptäcktes i samband med en försäljning och vet.besiktning men tydligen ska hästen inte ha ont och kan ridas normalt, motionsridning ej träning/tävling då det KANSKE kan ge symptom från ryggen :cry:
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 351
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej alla! Ska försöka förklara så tydligt jag kan! x) Jag har en 15 årig häst som för ett par veckor sedan fick konstaterat att han...
Svar
0
· Visningar
719
Senast: Hästanna
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 451
Senast: Linda_A
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 997
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp