Kläder på begravning

_Charlotte_

Trådstartare
Jag ska inom några veckor gå på en begravning för en avliden släkting. I och med det inser jag plötsligt att jag inte har några kläder alls som passar på en begravning...
Jag har aldrig haft jobb som kräver proper klädsel, har endast jobbat inom telemarketing och som hästskötare. Min garderob är full av ridkläder, praktiska kläder för hundträning i skogen, mjukiskläder och i övrigt bara kortkort och/eller tight. Eller fel färger.
Jag har en mörkgrå kjol som slutar strax ovanför knät, men den är möjligen för liten. En svart klänning som också slutar strax över knät, men den är tight runt brösten och har djup urringning och bara tunna axelband. Annars har jag bara tighta mörka jeans, mörka leggings, mörka korta shorts eller korta klänningar. Förutom den grå kjolen har jag en vit kjol som är relativt lång (nästan hellång i bak, knälång i fram) men den är som sagt vit och har ganska mycket vidd.
Enkla t-shirtar och linnen har jag, men då det förmodligen är kyligt i kyrkan vill jag ha långärmat. Då är mina enda något så när lämpliga alternativ en svart öppen cardigan, eller en mörkgrå med knappar fram som också har ganska djup urringning.

Det enklaste vore förstås att gå och köpa en vettig klänning eller kjol + kofta som passar begravningar, jag har sett flera fina på HM som jag tror skulle fungera, men tyvärr tillåter inte min budget det den här månaden.

Har ni några förslag? Kanske om det går att få ihop något av det jag har, eller vad som är okej och inte... Alla tips som kan vara till nytta är välkomna.

Jag vet att kjol/klänning bör vara knälång. Gäller det även shorts? "Får" man ha kortare om man bär heltäckande svarta strumpbyxor, till exempel, eller är det fortfarande ett no-no?
 
Har du ingen fin tröja som du kan ha över den svarta klänningen? Som räcker axlar och urringning?
Eller någon av tröjorna till den grå kjolen?

Jag är inte så van vid begravningar men tänker att det kanske inte är överdrivet noga med längden på kjol sålänge det inte är kortkort?
 
Mörka jeans + mörkgrå cardigan med ett linne under? Du kan alltid göra det mer elegant med en håruppsättning och kombinera med något smakfullt smycke för att göra det hela mer uppklätt.

Shorts tycker jag inte passar alls, men det är nog mest en personlig åsikt. Väljer du kjol tycker jag att du definitivt ska ha mörka strumpbyxor till.
 
Jag har några finstickade tröjor, men de flesta är för färgstarka eller sitter för tight. Eventuellt har jag en marinblå, kan man ha det över en svart klänning?

Jag letade längre in i garderoben och hittade även en gråmelerad klänning som slutar strax ovan knät, och en ljust kakigrön i samma längd. Den grå har en volangkant längst ner och båda är kortärmade/urringade. Är de för ljusa för att kunna ha med en tröja över?

Det är också en bit att åka så jag vill helst ha ganska bekväma kläder. Kom även på det här med skor, vad har man för skor? de svarta vår/sommarskor som inte har öppen tå jag har är ett par converse och ett par blanka ballerinaskor. Kan man ha något av det?
 
Jag har fått för mig att jeans inte passar så bra på begravning, men det kanske inte är så petigt med det längre? Å andra sidan vet jag inte om några av de mörka jeansen jag har fungerar, då de mest är väldigt tight skinny fit på dem.

Men mörka strumpbyxor under kjol/klänning kommer jag absolut att ha.
 
Jag ska inom några veckor gå på en begravning för en avliden släkting. I och med det inser jag plötsligt att jag inte har några kläder alls som passar på en begravning...
Jag har aldrig haft jobb som kräver proper klädsel, har endast jobbat inom telemarketing och som hästskötare. Min garderob är full av ridkläder, praktiska kläder för hundträning i skogen, mjukiskläder och i övrigt bara kortkort och/eller tight. Eller fel färger.
Jag har en mörkgrå kjol som slutar strax ovanför knät, men den är möjligen för liten. En svart klänning som också slutar strax över knät, men den är tight runt brösten och har djup urringning och bara tunna axelband. Annars har jag bara tighta mörka jeans, mörka leggings, mörka korta shorts eller korta klänningar. Förutom den grå kjolen har jag en vit kjol som är relativt lång (nästan hellång i bak, knälång i fram) men den är som sagt vit och har ganska mycket vidd.
Enkla t-shirtar och linnen har jag, men då det förmodligen är kyligt i kyrkan vill jag ha långärmat. Då är mina enda något så när lämpliga alternativ en svart öppen cardigan, eller en mörkgrå med knappar fram som också har ganska djup urringning.

Det enklaste vore förstås att gå och köpa en vettig klänning eller kjol + kofta som passar begravningar, jag har sett flera fina på HM som jag tror skulle fungera, men tyvärr tillåter inte min budget det den här månaden.

Har ni några förslag? Kanske om det går att få ihop något av det jag har, eller vad som är okej och inte... Alla tips som kan vara till nytta är välkomna.

Jag vet att kjol/klänning bör vara knälång. Gäller det även shorts? "Får" man ha kortare om man bär heltäckande svarta strumpbyxor, till exempel, eller är det fortfarande ett no-no?


När jag var på begravning hade jag en blå klänning (den här) på mig som slutade vid knäna, svart kofta över, svarta strumpbyxor och vita converse :D
 
Till att börja med kanske du ska se till den avlidna släktingen och övrig familj, är det viktigt för dem med en konservativ klädsel tror du?

Jag hade valt mörka jeans, cardigan och en svart enkel tröja som inte är urringad.

När min mamma dog så hade jag på mig svarta tighta jeans, en sammetsliknande kavaj som var den jackan jag använde överlag den hösten och på fötterna kommer jag inte ihåg, men förmodligen just svarta converse eller lackskor, om de nu var ballerina eller med klack. Jag har varit på en del begravningar, och har sett folk ha på sig blåjeans, blå dunjacka och kängor exempelvis. Ingen tittade snett på den personen. Överlag tycker jag inte att det inte är så strikt klädsel längre. :) Men om man vet med sig att det rör konservativa personer tycker jag att man får tänka till lite extra.
 
Hur väl känner du den avlidnes familj? Kan du fråga om klädsel?
I regel har man ju svart men vet också personer som inte har hållit så hårt på etiketten och där folk har kommit i tex blåjeans. Ibland har man tom tänkt att blåjeans passar bättre då den avlidne trivdes bättre i det än att klä upp sig etc.
 
Det är en äldre släkting som jag inte kände så väl men som var "nära släkt" så att säga. Jag tror inte att övrig släkt/familj är supernoga med klädseln, så jag tror inte att det absolut är 100 % helt strikt och enbart svart så att säga, men jag vet inte vilka färger som är tillräckligt dämpade. Framförallt för min egen skull, då jag verkligen inte vill sticka ut och dra åt mig uppmärksamhet.

Om jag får gissa tror jag att jag skulle sticka ut om jag var "för propert" klädd också. Jag tror att en relativt enkel klädsel passar bäst, men jag får ändå inte ihop det med mina kläder... Urringning t.ex. känns ju fel oavsett hur avslappnad släkten är.
 
Jag ska inom några veckor gå på en begravning för en avliden släkting. I och med det inser jag plötsligt att jag inte har några kläder alls som passar på en begravning...
Jag har aldrig haft jobb som kräver proper klädsel, har endast jobbat inom telemarketing och som hästskötare. Min garderob är full av ridkläder, praktiska kläder för hundträning i skogen, mjukiskläder och i övrigt bara kortkort och/eller tight. Eller fel färger.
Jag har en mörkgrå kjol som slutar strax ovanför knät, men den är möjligen för liten. En svart klänning som också slutar strax över knät, men den är tight runt brösten och har djup urringning och bara tunna axelband. Annars har jag bara tighta mörka jeans, mörka leggings, mörka korta shorts eller korta klänningar. Förutom den grå kjolen har jag en vit kjol som är relativt lång (nästan hellång i bak, knälång i fram) men den är som sagt vit och har ganska mycket vidd.
Enkla t-shirtar och linnen har jag, men då det förmodligen är kyligt i kyrkan vill jag ha långärmat. Då är mina enda något så när lämpliga alternativ en svart öppen cardigan, eller en mörkgrå med knappar fram som också har ganska djup urringning.

Det enklaste vore förstås att gå och köpa en vettig klänning eller kjol + kofta som passar begravningar, jag har sett flera fina på HM som jag tror skulle fungera, men tyvärr tillåter inte min budget det den här månaden.

Har ni några förslag? Kanske om det går att få ihop något av det jag har, eller vad som är okej och inte... Alla tips som kan vara till nytta är välkomna.

Jag vet att kjol/klänning bör vara knälång. Gäller det även shorts? "Får" man ha kortare om man bär heltäckande svarta strumpbyxor, till exempel, eller är det fortfarande ett no-no?

Kan du ha den grå kjolen, svarta leggins under och kanske någon t-shirt + cardigan? Alternativt klänningen med cardigan och leggins. Som "regel" skulle jag kunna säga att det är mer "öppet" när det gäller klädkod på exempelvis bröllop och dop än begravningar när det gäller att visa axlarna. Har du kort kjol eller korta shorts skulle jag nog rekommendera ett par tights under så att det inte blir så "obvious" att du har kläder som slutar ovanför knäna.
Kläderna behöver inte alls vara svarta, men de bör vara mörka, typ mörkblå. Du behöver inte heller vara "uppklädd" och du ska absolut inte ha på dig kläder du inte själv trivs i :)
När jag jobbar på begravningar så är min standard-"outfit" svarta "finskor" (typ läder) utan klack, svarta leggins, en grå stickad klänning som slutar strax ovan knät samt en svart knäppt cardigan.
 
Det är också en bit att åka så jag vill helst ha ganska bekväma kläder. Kom även på det här med skor, vad har man för skor? de svarta vår/sommarskor som inte har öppen tå jag har är ett par converse och ett par blanka ballerinaskor. Kan man ha något av det?
Jag skulle nog ha valt ballerinaskorna om de passade till resten av kläderna, men ett par svarta (eller mörka) converse hade också funkat.
 
Jag har fått för mig att jeans inte passar så bra på begravning, men det kanske inte är så petigt med det längre? Å andra sidan vet jag inte om några av de mörka jeansen jag har fungerar, då de mest är väldigt tight skinny fit på dem.

Men mörka strumpbyxor under kjol/klänning kommer jag absolut att ha.
Du kan absolut ha både "vanliga" jeans och jeans med skinny fit.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har varit på en handfull begravningar, men blir ändå osäker på vad som "är rätt". För det första, hur gör man med hår och smink...
2
Svar
37
· Visningar
11 380
Äldre En av mina vänner gick bort under tragiska omständigheter strax innan jul, bara 27 år gammal. Nu börjar det dra ihop sig till begravning...
Svar
19
· Visningar
3 792
Senast: Rialavargen
·
Äldre Jag har inte varit på speciellt många begravningar i mitt liv, och det var länge sen sist. Nu är det dags igen, och jag tror att det är...
2
Svar
36
· Visningar
8 463

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Omplacera problemhund?
  • Tråden för spår
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp