Bukefalos 28 år!

Kläder till 1 åring

Saile

Trådstartare
ja, nu var det ju det här med kläder igen.
Ni som är erfarna inom ämnet, vad ska man ha till dom små liven?
Jag har kollat mycket på lager på lager (ull, fleece och skal) men till vintern när snön kommer krävs ju en tjock och varm overall. Skidoverall, heter en del. Är det tjocka overaller? Har kollat lite på name it's overaller, någon som har erfarenhet av dom?

Just nu har vi en fleecefodrad regnoverall och den är lagom nu när det blåser halvt storm och temperaturen ligger på 10 grader.
Skor är på väg hem från barnfota. Han går inte än så tycker det borde räcka med dom ett tag iaf.
Ja, tipsa på!
 
Jag har ull inifrån och ut och det blir inte tjockt och klumpigt som en tjock overall. Smidigt och varmt samtidigt som det andas.
 
Jag hade en overall från name it till min ettåring. Den har alla mina tre barn haft och den såg fortfarande ny ut. Varm, rymlig och vattentålig.
 
Jag har under hela min uppväxt också haft bävernylonoveraller, som @Linda8142 nämner. Tror det också var ett eget "märke", då iaf mina hade en fyrkantig tyglapp på insidan i ryggen med en bäver broderad och text "bävernylon" i en båge ovanför.
Vet dock inte om dessa finns kvar idag, mina jag hade var från 1997-2003 ca.
 
Det finns massor av bra overaller och det görs test varje år av Testfakta mm. Jag har ingen erf av Name it, men den är säkert bra då ju @vindvissla var så nöjd!
Vi har haft Reima till våra när de var så små, himla lätta och smidiga men ändå varma. Sedan är ju polarn, didrikson, Gneis och Molo märken folk verkar mkt nöjda med (jag tycker polarns är för klumpig dock) och i så små storlekar (antar 80 el 86) finns det massor av fint begagnat på Blocket o Tradera.
 
Ja jag har faktiskt inte haft nån name it igen, har haft polarn, didrikson, kaxs och diverse andra sen. När de är 1 kanske de åker i vagn också så då har jag haft en gosig Manchesteroverall eller liknande att ha där.
 
Till mina 1 åringar har jag en från name it, faktiskt samma overall eftersom den inte slits när de bara sitter i vagnen eller pulkan. På fötterna hade äldsta sonen skor eftersom han gick väldigt stadigt redan då, mellanpojken hade vintertossor vilket även minstingen kommer ha i vinter. Vid blåst och dylikt så har de även varit nedbäddade i filtar och lammfäll eller åkpåse. Sen gillar jag lager på lager- effekten under overallen samt ordentliga vantar.

Det svåra tycker jag inte är köp av overall i denna ålder eftersom man kan komplettera vagnen utan mössa. Där har jag problem varje vinter, med alla barnen eftersom jag vill att mössan ska täcka även en bit av nacken samt kinder. Vilken mössa jag än hittar så glipar den antingen vid kinderna, i nacken eller pannan.
 
Till mina 1 åringar har jag en från name it, faktiskt samma overall eftersom den inte slits när de bara sitter i vagnen eller pulkan. På fötterna hade äldsta sonen skor eftersom han gick väldigt stadigt redan då, mellanpojken hade vintertossor vilket även minstingen kommer ha i vinter. Vid blåst och dylikt så har de även varit nedbäddade i filtar och lammfäll eller åkpåse. Sen gillar jag lager på lager- effekten under overallen samt ordentliga vantar.

Det svåra tycker jag inte är köp av overall i denna ålder eftersom man kan komplettera vagnen utan mössa. Där har jag problem varje vinter, med alla barnen eftersom jag vill att mössan ska täcka även en bit av nacken samt kinder. Vilken mössa jag än hittar så glipar den antingen vid kinderna, i nacken eller pannan.
Jag har köpt en rånarluva från Reima åt min ettåring. Vindtät,lagom smal så den täcker kinder och går ner en bra bit som ett nackskydd. I vinter kompletterar jag den med en passlig mössa. Har flera begagnade.
 
Jag har köpt en rånarluva från Reima åt min ettåring. Vindtät,lagom smal så den täcker kinder och går ner en bra bit som ett nackskydd. I vinter kompletterar jag den med en passlig mössa. Har flera begagnade.

Ja dom är toppen men vad jag provat hittills så blir barnen för varma med både den och en mössa. Hur har du löst det?
 
Vår son börjar på dagis i januari, då är han 15 mån. Att ha underställ inne hela dagarna på dagis känns inte så skönt, ull och fleece blir varmt och lite bränningt mot plastgolv. Antar att det blir vanliga kläder sen nån fleecejacka ev och så overall över.

Isbjörns ska tydligen vara bäst men hysteriskt dyr.
 
Vår son börjar på dagis i januari, då är han 15 mån. Att ha underställ inne hela dagarna på dagis känns inte så skönt, ull och fleece blir varmt och lite bränningt mot plastgolv. Antar att det blir vanliga kläder sen nån fleecejacka ev och så overall över.

Isbjörns ska tydligen vara bäst men hysteriskt dyr.
Vi har inte haft problem med värme när tösen har haft tunna underställ i ull men det har kombinerats med vanliga byxor och ett rejälare lager tillgängligt på hyllan som kan användas vid behov. Ull är ju behagligt som underställ iom att det håller nere temperaturen när man är inne och ändå värmer ute.
 

Liknande trådar

Äldre Ja, när man kör fast på en tom landsväg och man inte vet exakt vart man är och det inte räcker med att berätta närmsta ort eller vad...
Svar
17
· Visningar
3 649
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp