Bukefalos 28 år!

Klädkod kavaj, kvinnans klädsel

Mascara och kanske ett läppbalsam med färg låter som något jag skulle ta om jag inte var van med att sminka mig till vardags.

Personligen tycker jag egentligen att ögonbrynen är det viktigaste att reda ut i ansiktet, men det är främst för att mina är så otroligt bleka att de försvinner om jag inte fyller i dem. Är man dock inte van med att göra sina ögonbryn så är det verkligen inte det lättaste ;)

Jag skulle inte heller kunna vara utan en liten väska. Ett litet betalkort kan ju kännas tryggt att ha med sig - i fall att. Sedan är det smidigt för ha med sig läppbalsam/läppglans/läppwhatever för att smeta på när det börjat försvinna.

Smycken är ju väldigt personligt. Själv gillar jag att fokusera på kläder/väska/skor och att ta det lugnt med smycken. Ett snyggt armband kan dock förändra väldigt mycket för en festlig klädsel. Halsband blir väldigt ofta -fel- enligt mig.

Har jobbat som personal shopper för lyxmärken (Miu Miu/Prada) så jag är något färgad i mina åsikter :angel:

Vad skulle inte jag ge för en personal shopper just nu!

Supertack för tips! Mina ögonbryn är helt ok tycker jag. Det verkar som att flera av er är överens om mascara och något litet på läpparna. Kanske ska gå på det, samt kika på en liten väska.
 
Det finns ju nättare handväskor med axelrem, vill du köpa en väska hade jag kollat på någon i den stilen.

Jag känner igen ditt initiala motstånd ;) :D men som sagt, de verkar ju ha ordnat för en jätterolig kväll :)

Jag undrar uppriktigt om någon gillar såna här tillställningar? Vill inte alla hänga hemma i soffan en fredagkväll? :p Ena kvällen är det mingelmiddag, ingen klädkod då, så det känns bättre ur den synvinkeln. Då är det bara det där med minglet :D
 
Det finns inget i klädkoden "kavaj" som säger att kvinnor måste vara sminkade eller ha väska. Så om du, TS, inte vill sminka dig och klarar dig utan väska är det bara att köra så. Jag har svårt att tro att övriga festdeltagare tänker "Oj vad konstig hon ser ut utan smink och väska."

Själv har jag varit på många fester utan väska. Sen vet jag inte, klädkod "kavaj" uppfattar inte jag som så himla uppklätt? Kostym är inte ett måste för män till exempel.
 
Jag klär väldigt sällan upp mig och har väldigt sällan smink till vardags.
Jag var på en tillställning med jobbet liknande den du beskriver för några veckor sedan, då hade jag på mascara och ögonskugga samt att jag fixade frisyren lite. OJ vad fina komplimanger jag fick! Fördelen med att inte klä upp sig så ofta är att folk märker den lilla skillnaden ;)
Se till att att du känner dig bekväm när du är färdig bara, det är lättare att njuta av stunden då.

Jag har nästan aldrig heller handväska och mitt tips är faktiskt att skippa det om du känner att det räcker med nyckelkortet i BHn. Behöver du ha med dig plånbok och mobil tex så gillade jag tipset om att låna en väska, kanske till och med av en arbetskamrat?
Jag skulle dock rekommendera en väska med axelband. Jag som inte använder väska så ofta är inte så duktig på att hålla reda på den så det är bra om den bara hänger med.

Jag gillar för övrigt jobbtillställningar med mitt jobb och jag tror du kommer få superkul!
 
Jag undrar uppriktigt om någon gillar såna här tillställningar? Vill inte alla hänga hemma i soffan en fredagkväll? :p Ena kvällen är det mingelmiddag, ingen klädkod då, så det känns bättre ur den synvinkeln. Då är det bara det där med minglet :D

Personligen tycker jag det är roligt att ibland ta på sig kläder som inte är camo och täckta av jord ;) :D Mina arbetskläder är enormt bekväma men kanske inte direkt stylish :rofl:
 
Jag har inga problem med att sminka mig, däremot tycker jag alltid att det är svårt att få till håret på passande sätt. Hur har du tänkt där?
För övrigt så skulle jag gärna gå på finfest, synd att mitt jobb inte gör sådana arrangemang.
 
Jag undrar uppriktigt om någon gillar såna här tillställningar? Vill inte alla hänga hemma i soffan en fredagkväll? :p Ena kvällen är det mingelmiddag, ingen klädkod då, så det känns bättre ur den synvinkeln. Då är det bara det där med minglet :D
Smink, väska och smycken har ingenting med klädkoden att göra. Klädkod kavaj är inte så värst uppklätt.

För mig personligen signalerar koden framförallt "könsroll gäller". Att vara fin enligt klädkoden är i mitt fall att ta tag i min könsroll och skjuta den i feminin riktning. :p
 
Det finns inget i klädkoden "kavaj" som säger att kvinnor måste vara sminkade eller ha väska. Så om du, TS, inte vill sminka dig och klarar dig utan väska är det bara att köra så. Jag har svårt att tro att övriga festdeltagare tänker "Oj vad konstig hon ser ut utan smink och väska."

Själv har jag varit på många fester utan väska. Sen vet jag inte, klädkod "kavaj" uppfattar inte jag som så himla uppklätt? Kostym är inte ett måste för män till exempel.

Kavaj kanske inte är så uppklätt som jag fick för mig när jag googlade runt. Magdalena Ribbing säger så här:

Han: Lite mindre formellt högtidligt än "mörk kostym", men fortfarande en hel kostym, lite ljusare om det passar tillfället. Om det är tydligt informellt: elegant blazer och snyggaste udda byxa, inte jeans. Ljus skjorta, slips, eller fluga. Vit skjorta höjer finhetsnivån.

Hur ska man veta om det är tydligt informellt? Nu är det ju tjänstemän, teknikkonsulter, som ska deltaga så alla män kanske har kostym.

Jag tror nog ingen tycker jag ser konstig ut, att jag frågar handlar mest om att jag inte är van med klädkod på det här sättet och stissade upp mig lite. Det handlar inte om "vill inte" utan att jag inte är van. Vi har regelbundet fester på jobbet, men jag har aldrig sett klädkod kavaj förut.
 
Jag har inga problem med att sminka mig, däremot tycker jag alltid att det är svårt att få till håret på passande sätt. Hur har du tänkt där?
För övrigt så skulle jag gärna gå på finfest, synd att mitt jobb inte gör sådana arrangemang.

Jag har superkort hår à la Judi Dench, så det är inte mycket fixande. (Eller en annan, yngre skådespelerska som min frisör brukar nämna, men som jag inte minns namnet på :p)
 
Smink, väska och smycken har ingenting med klädkoden att göra. Klädkod kavaj är inte så värst uppklätt.

För mig personligen signalerar koden framförallt "könsroll gäller". Att vara fin enligt klädkoden är i mitt fall att ta tag i min könsroll och skjuta den i feminin riktning. :p

Skönt att höra att kavaj inte är så uppklätt. Och jag fattar att smycken och väska inte hör till klädkoden på det viset, men som sagt, jag undrar hur "folk" gör. Är ovan. Har varit borta från arrangemang på det här viset ett tag. Har inte orkat.

Hur brukar du göra för att "skjuta könsrollen i feminin riktning"? Är det andra kläder än du brukar ha i vardagen, tex klänning, och smink?
 
Kavaj kanske inte är så uppklätt som jag fick för mig när jag googlade runt. Magdalena Ribbing säger så här:

Han: Lite mindre formellt högtidligt än "mörk kostym", men fortfarande en hel kostym, lite ljusare om det passar tillfället. Om det är tydligt informellt: elegant blazer och snyggaste udda byxa, inte jeans. Ljus skjorta, slips, eller fluga. Vit skjorta höjer finhetsnivån.

Hur ska man veta om det är tydligt informellt? Nu är det ju tjänstemän, teknikkonsulter, som ska deltaga så alla män kanske har kostym.

Jag tror nog ingen tycker jag ser konstig ut, att jag frågar handlar mest om att jag inte är van med klädkod på det här sättet och stissade upp mig lite. Det handlar inte om "vill inte" utan att jag inte är van. Vi har regelbundet fester på jobbet, men jag har aldrig sett klädkod kavaj förut.
Kavaj är den lägsta koden. Sen är klädkoder alltså inte ett krav på gästerna, utan en hjälp. Syftet är att inte riskera att du klär dig enklare än alla andra och känner dig underklädd, samt att du slipper obehaget av att vara överklädd av misstag. Plus att andra kan känna sig underklädda om du är överklädd, och det är ju inte så artigt att utsätta dem för.

Det betyder att lite underklädd inte är oartigt mot någon.

För mig är det underligt att middagen är utan klädkod, då det i formella sammanhang betyder frack.

Av detta drar jag slutsatsen att festen är rätt informell och du kan göra som du tycker. Min man - som har adlig bakgrund - skulle ha gått i ljusa byxor och linnekavaj i det sammanhanget. Dvs som "tydligt informellt" enligt Ribbing.
 
Jag klär väldigt sällan upp mig och har väldigt sällan smink till vardags.
Jag var på en tillställning med jobbet liknande den du beskriver för några veckor sedan, då hade jag på mascara och ögonskugga samt att jag fixade frisyren lite. OJ vad fina komplimanger jag fick! Fördelen med att inte klä upp sig så ofta är att folk märker den lilla skillnaden ;)
Se till att att du känner dig bekväm när du är färdig bara, det är lättare att njuta av stunden då.

Jag har nästan aldrig heller handväska och mitt tips är faktiskt att skippa det om du känner att det räcker med nyckelkortet i BHn. Behöver du ha med dig plånbok och mobil tex så gillade jag tipset om att låna en väska, kanske till och med av en arbetskamrat?
Jag skulle dock rekommendera en väska med axelband. Jag som inte använder väska så ofta är inte så duktig på att hålla reda på den så det är bra om den bara hänger med.

Jag gillar för övrigt jobbtillställningar med mitt jobb och jag tror du kommer få superkul!

Supertack för pepp! Jag provade läppstift på stan nyss, och gick sedan omkring med det. Kändes bra, faktiskt! Sen kom jag på att jag har en liten, svart väska där det precis får plats en mobil och ett kort. En helsvart i läder med en tunn axelrem, också i svart läder. Är inte så mycket för blingbling och detaljer. Så den tar jag!

Vad roligt att du kände dig fin på festen! Jag ska verkligen se till att jag känner mig bekväm. Klänning har jag varje dag i stort sett, så det är inga konstigheter. Det är sminkningen jag måste tänka till om.
 
Många (cis-kvinnor ffa) väljer nog att sminka sig på en sådan tillställning. Vill du testa så kan det säkert vara kul! Och vill du inte så är ju det som sagt helt okej.

Är du helt eller ganska ovan med sminkning skulle jag nog försökt hålla det på en lätt nivå, det är SVÅRT med smink! Eller kan vara iallafall. Kanske mascara (jag gillar Maybelline, de har många olika som har lite olika utseende på fransarna), ev. fixa till ögonbrynen (NYX är ett bra billigt märke för ögonbrynsprodukter, finns på vissa H&M tror jag) och kanske lite färg på läpparna, typ ett ganska neutralt läppstift eller ett färgat läppbalsam. Det ser alltid fräscht ut på alla som vill prova lite smink!
 
Skönt att höra att kavaj inte är så uppklätt. Och jag fattar att smycken och väska inte hör till klädkoden på det viset, men som sagt, jag undrar hur "folk" gör. Är ovan. Har varit borta från arrangemang på det här viset ett tag. Har inte orkat.

Hur brukar du göra för att "skjuta könsrollen i feminin riktning"? Är det andra kläder än du brukar ha i vardagen, tex klänning, och smink?
Nu klär jag mig väldigt enkelt till vardags och mycket kommer från herravdelningen.

Jag vägrar klänning, men jag skulle gå i tydligt feminina kläder. Feminina eller lätt androgyna boots, inte högklackade men feminina, "dambyxor" och någon tydligt feminint skuren blus. Möjligen en lätt skinnjacka eller damkavaj om det kan bli kyligt. Alltså egentligen kläder som båda könen kan ha, men feminint skurna, inte raka. Gäller det en fest med jobbet tycker jag att även en dam kan tillåta sig att bära kavaj som väl kan ses som ett typiskt jobbplagg (jag bär det dock sällan på jobbet).

(Inget smink, utslaget långt hår, gärna ganska nyklippt.)
 
Kavaj är den lägsta koden. Sen är klädkoder alltså inte ett krav på gästerna, utan en hjälp. Syftet är att inte riskera att du klär dig enklare än alla andra och känner dig underklädd, samt att du slipper obehaget av att vara överklädd av misstag. Plus att andra kan känna sig underklädda om du är överklädd, och det är ju inte så artigt att utsätta dem för.

Det betyder att lite underklädd inte är oartigt mot någon.

För mig är det underligt att middagen är utan klädkod, då det i formella sammanhang betyder frack.

Av detta drar jag slutsatsen att festen är rätt informell och du kan göra som du tycker. Min man - som har adlig bakgrund - skulle ha gått i ljusa byxor och linnekavaj i det sammanhanget. Dvs som "tydligt informellt" enligt Ribbing.

MEN vad jag har hetsat upp mig i onödan! Med andra ord är klädkod kavaj nästan som ingen klädkod alls. Att det är en finmiddag kan ingen missa, med det arrangemanget runt i kring, och då har jag svårt att se annat än just kavaj. Kostym är ju något helt annat.
 
@Sissa
Smink är ju rätt dyrt om du vill se snygg ut hela kvällen. Har du ändå inte tänkt att använda grejerna mer än en gång (de har bäst före datum) så kan det kanske fungera lika bra att betala för en sminkning?
Då blir det passande färger och proffsigt gjort.
 
@Sissa
Smink är ju rätt dyrt om du vill se snygg ut hela kvällen. Har du ändå inte tänkt att använda grejerna mer än en gång (de har bäst före datum) så kan det kanske fungera lika bra att betala för en sminkning?
Då blir det passande färger och proffsigt gjort.

Nu har jag köpt en mascara från Lancome, efter tips från dotter. Den var dyr, men jag tänkte att hon får den sen om det visar sig att det inte är min grej. Det finns inte tid för sminkning, det är konferens hela dagen och sen (den mycket informella :p ) festen på kvällen.
 
Jag måste leva i någon slags förnekelse, det kan inte vara 10-15 år sen jag sminkade mig. Hittade precis tre fina läppstift i en badrumslåda, med tillhörande konturpennor. Det kan inte vara alltför länge sen jag använde dem, och tydligen fick de vara kvar i den allmänna rensningen jag gjorde i höstas.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Oseriös avel 2023
  • Matskålar utan nickel

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp