Bukefalos 28 år!

Klädkod kavaj, kvinnans klädsel

Sissa

Trådstartare
Jag ska på en tillställning med jobbet där det står klädkod kavaj. Det är en stor baluns med hela bolaget, folk reser från hela landet och vi blir flera hundra.

Jag har så gott som bestämt mig för en svart klänning med trekvartsärm, omlott i livet, lite utställd. Den är från Stockholms Klänningsfabrik. Kan det funka? Skor har jag. Men smink och väska! Jag sminkar mig aldrig, men inser att det säkert ser naket ut utan. Hur ska jag göra med det? Jag tycker själv jag har fin hy och inte behöver sminka mig till vardags, men på en sån här fest går det väl inte att vara utan? Vad är minimum om jag nu ska skaffa något.

Väska då. Vi bor på hotell och har festen i närheten, så i princip behöver jag bara nyckelkortet vilket går att stoppa i bh'n. Kan man gå utan väska eller fattas det något i outfiten då? Jag har väskor så det räcker och blir över, men ingen passar till det här tillfället, de skulle se för grova ut.

Smycken orkar jag inte ens tänka på...

Hjälp mig med lite tips och råd kring det här. Att det ska vara så jobbigt med sociala tillställningar! Föresten tycker jag synd om männen som ska ha kostym, om det stämmer det jag läst mig till om klädkoder. Vem har det, liksom?

Mvh, kusinen från landet
 
Varför sminka dig om du inte gör det annars?

Egentligen är det väl @tornblomma som skulle svara.... men jag tror att du visst kan komma utan större mängder smycken eller ens väska?

Anledningen till smink skulle vara just som jag skrev, att det ser naket ut utan och att som något fattas. Smycken har jag små diskreta saker, men inte särskilt festliga.
 
Kanske mascara och ögonskugga räcker om du vill sminka dig? Det blir lite mindre naket om du är orolig för det.

Angående väska så skulle jag köpa nån kuvertväska; snygga, smidiga och det finns många billiga. Jag tänker att du behöver ha mobil och plånbok någonstans?
 
@Sissa: Om du inte sminkar dig till vardags skulle jag hållit sminket på en minimal nivå, kanske lite mascara och färg på läpparna. Det kräver övning att få till övrigt smink bra och det är inget jag hade ställt mig och meckat med inför en sådan här tillställning.

Smycken kvittar verkligen men jag hade försökt fixa någon väska för just mobil och kort iaf. Det behöver ju inte vara någon svindyr. Gillar du dina diskreta smycken och vill ha dem ska du ha dem. Det finns ingen klädkod för vare sig smycken eller smink.

Det låter som en spännande tillställning och jag hoppas du får roligt! :)
 
Kanske mascara och ögonskugga räcker om du vill sminka dig? Det blir lite mindre naket om du är orolig för det.

Angående väska så skulle jag köpa nån kuvertväska; snygga, smidiga och det finns många billiga. Jag tänker att du behöver ha mobil och plånbok någonstans?

Hehe. Har ingen aning om hur jag skulle lägga på en ögonskugga.

Ska kolla in kuvertväska. Det värsta är att jag kanske känner mig fånig med en sån. Jag har rejäla axelremsväskor till vardags. Tro jag klarar mig utan mobil och plånbok, allt är betalt. Frågan är bara om det ser tomt ut utan. Ja, herregud vilket i-landsproblem!
 
@Sissa Lite mascara och kanske läppstift kan nog räcka då, om du vill sminka dig till festen :)

Kan man ha läppstift om man inte har foundation eller vad det heter? För kanske tio-femton år sedan använde jag ofta läppstift, och det i starka färger. Nu skulle det få vara ett diskret i så fall.

Har du bra tips på mascara som inte kostar skjortan?
 
@Sissa Om du klarar dig utan en väska, skippa det, då behöver du inte hålla koll på den! Jag skulle aldrig klara mig utan väska, har alltid med mig läppsyl, mobil, kreditkort och nagelfil typ.:p

Det räcker med mascara i så fall!
 
Kan man ha läppstift om man inte har foundation eller vad det heter? För kanske tio-femton år sedan använde jag ofta läppstift, och det i starka färger. Nu skulle det få vara ett diskret i så fall.

Har du bra tips på mascara som inte kostar skjortan?

Man behöver verkligen inte gå all in, "bara" mascara och läppstift/läppglans går alldeles utmärkt. Jag gillar Cliniques produkter, de har bla Chubby Sticks för läpparna som är ett mellanting mellan läppstift och läppglans. De är väldigt trevliga och finns i en diskretare variant och en med starkare färg, Intense.

Maybelline har bra mascaror till vettigt pris.
 
@Sissa: Om du inte sminkar dig till vardags skulle jag hållit sminket på en minimal nivå, kanske lite mascara och färg på läpparna. Det kräver övning att få till övrigt smink bra och det är inget jag hade ställt mig och meckat med inför en sådan här tillställning.

Smycken kvittar verkligen men jag hade försökt fixa någon väska för just mobil och kort iaf. Det behöver ju inte vara någon svindyr. Gillar du dina diskreta smycken och vill ha dem ska du ha dem. Det finns ingen klädkod för vare sig smycken eller smink.

Det låter som en spännande tillställning och jag hoppas du får roligt! :)

Har du tips på väska? Måste det vara en kuvertväska?

Tack, troligen blir det kul. Arrangörerna har ansträngt sig med underhållning osv, och det är säkert god mat. Men jag undrar vad jag ska där och göra? Måste ha lidit av en tillfällig sinnesförvirring som anmälde mig. Kände mig halvt om halvt tvungen, det är en bolagsträff som hålls en gång om året, vilken man bör gå på. Egentligen brukar jag inte orka gå på sådana här saker, men jag kände mig nog lite bättre när jag anmälde mig. Av erfarenhet vet jag att det blir bra när jag väl är där. Det är initialt det känns jobbigt.
 
@Sissa Om du klarar dig utan en väska, skippa det, då behöver du inte hålla koll på den! Jag skulle aldrig klara mig utan väska, har alltid med mig läppsyl, mobil, kreditkort och nagelfil typ.:p

Det räcker med mascara i så fall!

Jag går heller aldrig någonstans utan väska :p Det var nu jag tänkte att jag skulle rationalisera bort den eftersom jag inte har någon finväska.
 
Man behöver verkligen inte gå all in, "bara" mascara och läppstift/läppglans går alldeles utmärkt. Jag gillar Cliniques produkter, de har bla Chubby Sticks för läpparna som är ett mellanting mellan läppstift och läppglans. De är väldigt trevliga och finns i en diskretare variant och en med starkare färg, Intense.

Maybelline har bra mascaror till vettigt pris.

Tack för tips!
 
Kan man ha läppstift om man inte har foundation eller vad det heter? För kanske tio-femton år sedan använde jag ofta läppstift, och det i starka färger. Nu skulle det få vara ett diskret i så fall.

Har du bra tips på mascara som inte kostar skjortan?

Jag har aldrig foundation och har både läppstift, maskara och fyller i ögonbrynen när jag har lust. Du skriver själv att du har fin hy, varför kleta på med foundation då? :)
 
Jag har aldrig foundation och har både läppstift, maskara och fyller i ögonbrynen när jag har lust. Du skriver själv att du har fin hy, varför kleta på med foundation då? :)

Fint att du säger det. Jag fick för mig att det hörde till en fin fest :)
 
Har du tips på väska? Måste det vara en kuvertväska?

Tack, troligen blir det kul. Arrangörerna har ansträngt sig med underhållning osv, och det är säkert god mat. Men jag undrar vad jag ska där och göra? Måste ha lidit av en tillfällig sinnesförvirring som anmälde mig. Kände mig halvt om halvt tvungen, det är en bolagsträff som hålls en gång om året, vilken man bör gå på. Egentligen brukar jag inte orka gå på sådana här saker, men jag kände mig nog lite bättre när jag anmälde mig. Av erfarenhet vet jag att det blir bra när jag väl är där. Det är initialt det känns jobbigt.

Det finns ju nättare handväskor med axelrem, vill du köpa en väska hade jag kollat på någon i den stilen.

Jag känner igen ditt initiala motstånd ;) :D men som sagt, de verkar ju ha ordnat för en jätterolig kväll :)
 
Mascara och kanske ett läppbalsam med färg låter som något jag skulle ta om jag inte var van med att sminka mig till vardags.

Personligen tycker jag egentligen att ögonbrynen är det viktigaste att reda ut i ansiktet, men det är främst för att mina är så otroligt bleka att de försvinner om jag inte fyller i dem. Är man dock inte van med att göra sina ögonbryn så är det verkligen inte det lättaste ;)

Jag skulle inte heller kunna vara utan en liten väska. Ett litet betalkort kan ju kännas tryggt att ha med sig - i fall att. Sedan är det smidigt för ha med sig läppbalsam/läppglans/läppwhatever för att smeta på när det börjat försvinna.

Smycken är ju väldigt personligt. Själv gillar jag att fokusera på kläder/väska/skor och att ta det lugnt med smycken. Ett snyggt armband kan dock förändra väldigt mycket för en festlig klädsel. Halsband blir väldigt ofta -fel- enligt mig.

Har jobbat som personal shopper för lyxmärken (Miu Miu/Prada) så jag är något färgad i mina åsikter :angel:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp