Bukefalos 28 år!

Klättring vid hand

Z

Zannaah

Är det lönt att klättra med hästen vid hand? Alltså att jag bara slänger på en grimma, så promenera jag och hästen tillsammans lite ute i skogens backar. Det är muskler över ryggen och baken på hästen jag är ute efter (samt lite träning för mig själv :angel:). Men frågan är: Kommer det hjälpa något?

Självklart kommer jag kombinera med lite ridning i backarna då och då, men just nu är hon inte i full gång så det känns lite orättvist mot henne att belasta henne med mig, och så tycker jag dessutom om att bara få vara lite med hästen utan att rida.
 
Sv: Klättring vid hand

Klart det hjälper :). Jag brukade ofta klättra min vid hand där vi stod förut, kommer säkert göra det i detta stallet också när jag kan klättervägarna lite bättre. Som sagt är det ju superbra träning för en själv också :D
 
Sv: Klättring vid hand

Detta säger i princip alla & jag håller med till 110% - Ju mer backar & lyft med framförallt bakben (bommar osv) är HUR BRA som helst för hästen. Och det är dessutom hundra gånger bättre att göra detta utan belastning på ryggen. Detta ger ju en rörelsefrihet till hundra procent, hästen rör sig rätt = musklar sig rätt. Plus, se tillbaka på hästen när den kom till från första början, den "gjordes" inte för att ha människor på ryggen, utan i egen kropp för egen del. Alltså är det inte ens bra som vissa gör, sitta på hästen & nöta 6 dagar i veckan jämt jämt. Inte alls bra, ju mer träning utan belastining desto bättre är det! Så upp i backarna & gå själv & du ger din häst det bästa!
 
Sv: Klättring vid hand

Okej, då vet jag. Tack så mycket för alla bra svar! Då vet jag vad som väntar mig och hästen nu ett tag då. Jag antar att det är bäst med varannan eller vad tredje dag för bästa resultat då också?

En fråga till: Hur länge ta det för att se märkbara resultat? Om vi säger att vi klättra i skogen i 20min och succesivt dra upp de så det tillslut blir 40min exl. uppvärmning och nedvarvning (skritt i ca 10min vadera). För inte dra jag väll på för hårt med 20min?
 

Liknande trådar

Träning Jag har en föredetta varmblodstravare som är 7 år och vinglar lite fram och tillbaka i skritten och tar inte emot kontakt via handen...
Svar
2
· Visningar
570
Senast: Blyger
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 219
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
424
Senast: slant98
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 287
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp