Kliande hårbotten, hjälp?

Detta har jag haft i flera år nu men inte tagit mig till läkaren. Så fort jag ha semester försvinner det så jag antar att det har med stress att göra. Men för att lindra såren har jag testat på balsammetoden, tycker att det kliar och retar mindre. Om jag väl har produkter i håret som hårspray använder jag mig av barnschampo som jag tycker är lindrigare för hårbotten än vanligt schampo.
 
Tjärtvål och surskölj på äppelcidervinäger är verkligen en vinnande kombination på mitt hår och hårbotten :love: (gärna med en klick vattenbaserat glidmedel i efteråt för återfuktning). Misstänker seborre men har inte brytt mig om att gå till läkare för att kolla upp det.
 
När jag duschade igår så dränkte jag hårbotten med äcv, lät det sitta och svida en stund, duschade som vanligt och sköljde med iskallt vatten, det hjälper faktiskt lite.

Har läst alla tips och tror jag ska skriva ut allt på papper och prova eftersom!

Har faktiskt Aloe Vera gel, men räknade med att det skulle bli kladdigt, ska prova det också. Köpte den till min häst som hade mjäll i pannluggen och det fungerade klockrent på henne.. :p
 
Jag har samma problem.
Klarar mig med att tvätta med shampoo med olja, gärna även balsam med olja.
Torkar alltid håret torrt med hårtork och smörjer åtminstone någon gång i veckan med hår olja.
 
Jag har någon form av stressrelaterad exem i hårbotten, kliar nåt extremt, flagnar och jävlas. Har provat ungefär allt som finns från fungoral, återfuktande grejer från Apoteket till diverse huskurer. Det enda som fungerar är stark kortisonlösning som jag får på recept.
 
I grunden har jag Seborroiskt eksem , mjällexem. Även i ansiktet, men jag kan hantera det med Aloe vera- hudkräm.

Men åter till hårbotten, om det går typ 3 dagar mellan jag tvättar håret, så börjar det klia. Om jag somnar med blött hår så kliar det dagen efter. Hanterbart.

Men dom sista månaderna så kliar det konstant i hårbotten i nacken, känns som att jag har en del skorpor där. Tyvärr har jag gett upp VC , vi har 15 mil till hud och jag orkar inte åka dit igen.

Jag använder mig av ett frisörschampo för känslig hårbotten, har använt fungoral och en till sort från apoteket, fungerar bättre än vanliga schampon, men inte tillräckligt.

Jag har inte mjäll, och typ 75% av hårbotten känns normal.

Husmorstips mot exem? Något som går att ha i håret alltså, skadar ju inte om det går att ha i ansiktet, där jag har väldigt känslig hud. Jag är överlag en torris :D dock med akne..O_o

Jag provade äppelcidervinäger härom dagen, har dock bara gjort det en gång, så vågar inte säga något om det.

Och just det, det blir bättre om jag inte äter kolhydrater, men just nu orkar jag inte nolla det.. :crazy:
Lush Soak and float kanske.
 
När jag duschade igår så dränkte jag hårbotten med äcv, lät det sitta och svida en stund, duschade som vanligt och sköljde med iskallt vatten, det hjälper faktiskt lite.

Har läst alla tips och tror jag ska skriva ut allt på papper och prova eftersom!

Har faktiskt Aloe Vera gel, men räknade med att det skulle bli kladdigt, ska prova det också. Köpte den till min häst som hade mjäll i pannluggen och det fungerade klockrent på henne.. :p
Ren äcv eller spär du ut den lite? Jag blandar en del äcv med nio delar kallt vatten och häller över håret och mig sist av allt. Sen får det torka. Sköljer alltså inte av det alls. Det luktar inte när det torkat om det är det som oroar ;)
 
I grunden har jag Seborroiskt eksem , mjällexem. Även i ansiktet, men jag kan hantera det med Aloe vera- hudkräm.

Men åter till hårbotten, om det går typ 3 dagar mellan jag tvättar håret, så börjar det klia. Om jag somnar med blött hår så kliar det dagen efter. Hanterbart.

Men dom sista månaderna så kliar det konstant i hårbotten i nacken, känns som att jag har en del skorpor där. Tyvärr har jag gett upp VC , vi har 15 mil till hud och jag orkar inte åka dit igen.

Jag använder mig av ett frisörschampo för känslig hårbotten, har använt fungoral och en till sort från apoteket, fungerar bättre än vanliga schampon, men inte tillräckligt.

Jag har inte mjäll, och typ 75% av hårbotten känns normal.

Husmorstips mot exem? Något som går att ha i håret alltså, skadar ju inte om det går att ha i ansiktet, där jag har väldigt känslig hud. Jag är överlag en torris :D dock med akne..O_o

Jag provade äppelcidervinäger härom dagen, har dock bara gjort det en gång, så vågar inte säga något om det.

Och just det, det blir bättre om jag inte äter kolhydrater, men just nu orkar jag inte nolla det.. :crazy:

Min mamma, som har liknande eksem gav upp frisörschampo, och använder nu ett av apotekets egna, ser ut som en stor tub typ. Tror det finns grön tub för normalt hår och lila för volym. Funkar iaf för henne! :)
 
Ren äcv eller spär du ut den lite? Jag blandar en del äcv med nio delar kallt vatten och häller över håret och mig sist av allt. Sen får det torka. Sköljer alltså inte av det alls. Det luktar inte när det torkat om det är det som oroar ;)
Jag slabbade på ren och lät det sitta när jag städade duschen, sen duschade jag som vanligt.

Svar till er andra, jag är egentligen nöjd med mitt schampo, tycker det fungerar bäst av vad jag hittills har provat, men jag tror min hårbotten behöver en kur eller något, så det får läka ihop.
 
Hjälpte mig när det var gamla receptet med mer tjära. Nya är totalt meningslös.
Ok jag är så långsam på att använda dem så jag har kvar en gammal schampobit. Jag har köpt en ny också men inte testat den i skarpt läge. Himla synd om det är så för iofs luktade de rejält, men det hjälpte verkligen väldigt många med kliig hårbotten enligt recensionerna på Amazon hur många som helst. Lite fegt att göra om någonting som fungerar när folk som gnäller på lukten faktiskt kan köpa en annan sort då de har säkert tio olika sorter. :(
 
Ren äcv eller spär du ut den lite? Jag blandar en del äcv med nio delar kallt vatten och häller över håret och mig sist av allt. Sen får det torka. Sköljer alltså inte av det alls. Det luktar inte när det torkat om det är det som oroar ;)
Jag spär också ut när jag använder det, en msk till fem dl vatten. Har inte testat det mot kli, vi har så kalkigt vatten att jag mer avkalkar håret med det :D och det blir glansigt och halkigt som av balsam.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ja som topic lyder. Jag har haft det här problemet länge och tänkte be om tips för vilka schampon som funkar för just er (kanske något...
2
Svar
32
· Visningar
4 985
Senast: a1agnlju
·
Kropp & Själ Senaste året har jag fått galna mängder mjäll. Jag har känslig hårbotten och får stora sår av alla vanliga schampon jag hittar i...
Svar
5
· Visningar
834
Senast: Jozze
·
Kropp & Själ Är det någon som vad kan det bero på? Jag vet att man ska tappa 100 hårstrån om dagen men om jag drar med handen genom håret följer det...
Svar
15
· Visningar
13 254
Senast: lil-sis
·
Kropp & Själ Jaa, jag vet att det är skitsvårt för er att säga över ett forum. Men jag har verkligen inte råd att gå till nån hudterapeut nu, och de...
Svar
14
· Visningar
2 325
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp