Kliar sig bakom örat

Mariaauto

Trådstartare
Har en långhårig icke raskatt som för ett tag sen började klia sig bakom öronen, speciellt det ena. Så fort jag såg detta så behandlade jag honom med frontline, gjorde även rent örat invändigt med vanlig tops.

Efter ett par dagar kliade han upp sår. Vi har sen tidigare krage hemma så satte på honom de. Efter två veckor var såret nästan läkt, han får av sig tratten å inom nån timme har han kliat upp sår igen.

Jag börjar tänka att de är nåt lurt, att han ska fortsätta å klia så, så att jag tvättar honom med lusschampo samt tar en till omgång med frontline.

Tills idag har såret nästan läkt, han lyckades få av sig tratten, å inom mkt kort stund, har han nu ett sår större än nånsin! Total yta av ungefär en femkrona, som dessutom blöder mer än tidigare gånger.

Har hela tiden behandlat såret med zinksalva, å de har verkligen hjälpt.

Inser nu att ett veterinärbesök ligger väldigt nära, vill inte min katt ska lida. Han stör sig inte så på tratten, accepterar den bra, dessutom har jag klippt av den längs efter öronen så han kan leva ett helt normalt liv med den på.

Kan de vara nån annan bakterie, parasit? eler är det att det nästan har läkt som gör att de kliar så? Nu har vi haft de såhär i en månad.. å nu när såret är större än nånsin känns de som att de kommer att ta minst en månad till.. Å så fort den ryker av lär han klia upp ett nytt sår :(

Ni som varit med om detta, hur gick ni tillväga? Och hur behandlade ni?
 
Sv: Kliar sig bakom örat

Förstår inte varför du behandlar själv i blindo och inte söker veterinär tidigare när din katt har sån väldig klåda. Sök nu åtminstone! Ingen på ett forum kan ställa diagnos.
 
Sv: Kliar sig bakom örat

Han äter hills foder, har käkat samma i 4 år då han hela tiden gått på light. Såren sitter bakom örat på "knölen" där örat liksom börjar.

Till föregående talare?

Behandlar i blindo? Läs på om frontline, inte utan att man använt de på katter som haft löss innan... Lusschampo måste också vara väldigt skadligt mot katter, speciellt mot dem som gillar å bli badade ;)
 
Sv: Kliar sig bakom örat

Öronskabb, öroninflammation aw annan anledning, atopi, foderallergi, loppallergi, ringorm, bakteriell infektion ... osw i all ewighet.

Jag tycker att du ska beställa besök hos weterinär omedelbart. Frontline och lusschampo har samma effekt och har du inte fått resultat aw det första är det ingen idé att prowa nästa. Nackdelen med att wänta med ett wetbesök är att en ewentuell infektion hinner skada mer, sekundärinfektioner tillstöter och katten får lida alldeles i onödan.

Jag tror mest på öronskabb el e tern otit utifrån sårens placering. Brukar hamna där när kissen krafsar på öronen. Eosinofila ulcera sitter snarare framför öronen, äwen om de förstås kan dyka upp warsomhelst! Men om jag nu ska gissa, alltså!
 
Sv: Kliar sig bakom örat

Min första tanke var foderallergi, min mammas katt har det och det yttrar sig genom kliande sår på huvudet och runt hals och nacke.
 
Sv: Kliar sig bakom örat

Min första tanke var foderallergi, min mammas katt har det och det yttrar sig genom kliande sår på huvudet och runt hals och nacke.

mjo, men han har ätit exakt samma mat i 4 års tid. Däremot har han inte bott här uppe i sthml så länge, kanske kan vara de som gör nåt
 
Sv: Kliar sig bakom örat

Behandlar i blindo? Läs på om frontline, inte utan att man använt de på katter som haft löss innan... Lusschampo måste också vara väldigt skadligt mot katter, speciellt mot dem som gillar å bli badade ;)

Jag vet mycket väl vad frontline tar. Det jag menar med att behandla i blindo är att du faktiskt inte vet om det är parasiter som din katt drabbats av. Och om nu frontline inte botade klådan, varför då gå på med lusschampo? Låter lite mer som att det är du som ska läsa på om Frontline och hur det fungerar...
 
Senast ändrad:
Sv: Kliar sig bakom örat

mjo, men han har ätit exakt samma mat i 4 års tid. Däremot har han inte bott här uppe i sthml så länge, kanske kan vara de som gör nåt

Beträffande foderallergi: Inte alls ovanligt att reaktion på ett välkänt ämne uppstår, kan mycket väl bli allergi mot något i ett foder som katten ätit hela livet.
 
Sv: Kliar sig bakom örat

Jag vet mycket väl vad frontline tar. Det jag menar med att behandla i blindo är att du faktiskt inte vet om det är parasiter som din katt drabbats av. Och om nu frontline inte botade klådan, varför då gå på med lusschampo? Låter lite mer som att det är du som ska läsa på om Frontline och hur det fungerar...

Vi bor på ett ställe med massa fästingar å sånt, så han skulle ändå få frontline, vår andra katt har fått de med..

Å att schamponera gjorde jag mest för att kunna tvätta han bra, då han med krage själv har svårigheter med det. Att jag har ett milt schampo som tar bort "skit" i pälsen kan knappast vara skadligt. Däremot har jag en katt som verkligen njöt av en dusch o som nu är ren å fin i pälsen :)

Får se imorgon va vet säger vad de är som stör honom.
 
Sv: Kliar sig bakom örat

Baileys hade skabb och öroninflammation. Tydligen hjälper inte frontline mot skabb om man inte trycker ut produkten i örat... Där ser man, vi som har fått de förr mot det.
 
Sv: Kliar sig bakom örat

Tydligen hjälper inte frontline mot skabb om man inte trycker ut produkten i örat... Där ser man, vi som har fått de förr mot det.

Så ska man alltså trycka ut lite i örat på dem också eller vad menar du?

Mest nyfiken för jag ska göra mina katter nästa vecka och undrar om man ska sätta en lite droppe i vart öra med för att vara på säkra sidan... De är utekatter allihopa så skulle nog kunna dra på sig skabb ganksa lätt.
 
Sv: Kliar sig bakom örat

Så ska man alltså trycka ut lite i örat på dem också eller vad menar du?

Mest nyfiken för jag ska göra mina katter nästa vecka och undrar om man ska sätta en lite droppe i vart öra med för att vara på säkra sidan... De är utekatter allihopa så skulle nog kunna dra på sig skabb ganksa lätt.

Hon sa inget om dosering, men kan tro att de kan vara bra med en droppe i varje å resten i nacken? ingen aning faktiskt. Kanske räcker med nacken om de ska vara som förebyggande.
 
Sv: Kliar sig bakom örat

Så ska man alltså trycka ut lite i örat på dem också eller vad menar du?

Man bör inte dosera Frontline direkt i hörselgången, i synnerhet inte om man inte först undersökt örat och wet att trumhinnan är intakt. Det finns rapporterat biwerkningar i form aw döwhet och i wissa fall neurologiska symptom.

Frontline som spot on har inte någon effekt mot öronskabb. Will man testa på egen hand är faktiskt matolja i hörselgången bättre, det dränker de små äcklen. Å andra sidan är det betydligt bättre för katten om den kommer till weterinär som kan kontrollera om det werkligen är öronskabb - det finns ju faktiskt andra orsaker till klåda i öronen - och behandla med receptbelagda preparat med god effekt. Stronghold, Adwocate m fl anwänds framgångsrikt, äwen dessa prep är spot on (och ska sättas i nacken, ej i örat).
 
Sv: Kliar sig bakom örat

Vi bor på ett ställe med massa fästingar å sånt, så han skulle ändå få frontline, vår andra katt har fått de med..

Å att schamponera gjorde jag mest för att kunna tvätta han bra, då han med krage själv har svårigheter med det. Att jag har ett milt schampo som tar bort "skit" i pälsen kan knappast vara skadligt. Däremot har jag en katt som verkligen njöt av en dusch o som nu är ren å fin i pälsen :)

Får se imorgon va vet säger vad de är som stör honom.

Nåt bad i milt schampo har du inte tidigare nämnt, det var ett med lusschampo du skrev om och vad jag reagerade på. Det du skriver i ovan citerade stycke är bara en efterkonstruktion.

Bra ändå att du gick till veterinär och fick behandling som kommer hjälpa din katt. Synd att du inte gick tidigare, då hade katten sluppit klia upp sår.
 
Sv: Kliar sig bakom örat

ja, det från catnåt som är ett milt schampo som hjälper mot löss å sånt. Varför är du så "påig"? måste jag förklara allt för dig? Är du en människa som gillar å klanka ner på andra? Du får väl åka till en icaaffär eller vart man nu köper det schampot å läsa dig till att ja inte är nån djurplågare... Hallå eller liksom.. Kan berätta för just dig, att när jag å min katt bodde i lägenhet så brukade han bada efter mig, när jag tömde ut mitt vatten fick jag tappa upp halva badkaret så att han fick bada en stund, att han gillar vatten är alltså ingen underdrift. Behöver inte ens hålla i honom när jag duschar han!

Blir så sur på såna som dig, man ber om råd, å de enda du bidrar med är snikna kommentarer. Bättre du ger fan i å svara i trådar om du inte känner dig på bra humör.
 
Sv: Kliar sig bakom örat

jag tänkte också på det, att om katten redan har lite småsår å dylikt i öronen kan de knappast bli bättre med ett så start preparat som Frontline.

Du som verkar ha koll på läget... Fick även örondroppar, Surolan, vet sa att jag kan de första dagarna stryka det lite tunt över såret då de innehåller kortison och nåt mer som hjälper att hålla såret rent. Stämmer det eller blir de bara värre?

Hursom, katten har sovit i typ 5-6 timmar sen vi kom hem, verkar mycket nöjd, och han har inte kliat ett skit :)

Han var väldigt duktig hos vet, de enda som var lite obehagligt var när de skulle ta tempen, då intog han formen som ekorre ;)

Han charmade alla praktikanter å djurskötare, tom den lite bitska veterinären lyckades han med å få fram ett leende från.

Jag riktigt ser på honom nu att han är så nöjd å glad :) Min kloka katt, haha när jag ställde fram buren tittade han på den, å några minuter innan vi skulle åka gick han in i den å la sig å väntade :love: Bara å stänga luckan å åka :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa I torsdags hämtade vi äntligen hem Nora som varit hos kenneln i tio veckor i samband med valpning. Men jag undrar ärligt talat vad det...
Svar
13
· Visningar
3 698
Senast: Bapelsin
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 451
Senast: Dino
·
Hundhälsa Min hund har fått ett sår precis där huvud/käke går över till hals bredvid luftstrupen. Jag vet inte alls vad han har gjort. Han kliade...
2
Svar
22
· Visningar
3 839
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa För snart två år sedan fick Ivan ett irriterad öga med svullet ögonlock. Han hade ett litet, litet sår på ögonlocket, men blev...
Svar
18
· Visningar
6 994

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp