Bukefalos 28 år!

Klickerträna hästen - Vilken grej!

Cado

Trådstartare
Jag blev väldigt inspirerad av en tidigare tråd och har satt igång med min unghäst! Det går jättebra! Hän är så lyhörd och älskar att "klickertränas"! Vi har kommit till stadiet att han rusar runt i stallgången för att hitta "hans plastkon" vilken han prompt ger mig... Med tanke på att det är en 500kg Tinker så förstår ni vilken rolig och härlig syn det är!!!! :love:

Vad ska jag nu göra? Funderar på att lära honom buga lite tjusigt... ;) Om han inte vore så stor så skulle jag kunna be honom ställa upp frambena på en tunna, men jag har ingen som håller.... :crazy:

Någon som har några roliga tips? Jag vill fortsätta med "skojiga saker", för de allvarliga sakerna (longera, tömköra, mm) de finns också!!!!! Jag vet att vi kan använda klickern även där, men jag vill inte förstöra hans "lekstund" ännu! Tids nog...
 
jag började klicka in pållen i höstas men sen kom det av sig, använder det till hunden. Mitt problem är bara att pållen är så godistokig så har man väl gett honom en godis så vänder han på huvudet så fort man stannat... 8just nu arbetar jag honom från marken)

tycker att det verkar lite joxigt att använda när man arbetar för då måste man ju ge godis så fort man klickat och det blir ju ett väldigt matande i så fall.

Har inte funderat igenom det riktigt än, kanske ändå skulle testa. tex gå undan för tryck och sånt borde ju gå in ganska fort.

Här är en länk, minns inte riktigt hur mycket där står men jag tror där fanns lite i allafall(hinner inte kolla nu)

http://theclickercenter.com/guide/index.html

//Hanna
 
Jag tror att man ska börja med roliga saker i stallgången! Stäng all dörrar så det inte finns något kul att pyssla med förutom Matte! Börje med roliga saker som häster fattar!

Det är egentligen jättelätt! Principen är densamma som när man tränar hundar, alltså när hästen utför önskat "beteende" så klickar man och ger den en godbit direkt.

Till slut lär sig hästen att "klicket" betyder godis på väg! Så själva iden är att man ska kunna berömma hästen precis när hästen gör rätt, inte efteråt. Sedan kan man lära hästen alla möjliga grejer, både användbara saker som att backa på ett visst kommando, eller rena cirkuskonster (apportera saker, buga, bocka, mm). Det är roligt både för människa och häst.

Du kan beställa boken och en "klicker" på www.backetomta.se det kostar inte mycket och de är jättesnabba på att skicka! Jag fick den 2 dgr efter beställningen!
 
Jag var jätteinspirerad när vi höll på med tråden, men kom av mig när hästen blev ordinerad boxvila. Egentligen är det väl perfekt att stimulera hästen med såna saker under boxvilan, men han blev alldeles FÖR jobbig... Nu har svullnaden i benet gått ner och veterinären kommer på återbesök imorgon. Så fort han blir "normal" ska jag börja igen.

Jag provade iaf några gånger. Han lärde sig att puffa på en burk, men det hade han gjort med 200% säkerhet ändå (extremt nyfiken häst...), utan klick och godis, så jag vet inte om han förstod vad det egentligen handlade om.
 
Jag har funderat på klicker till min, för att lära sig saker utantill och cirkusdressyr är något som hon formligen ÄLSKAR, enkla uppgifter att få beröm för.

Men i början så ska man ju helst klicka med godis som förstärkning och då blir min så fixerad vid godiset (som jag) att hon glömmer allt utom att tigga.

Ska försöka arbeta mig runt det för klicker verkar kul :D
 
WOW..... :bump:va häftigt...har nu beställt ett pkt med bok,video och klicker...Har lydnadstränat honom innan med att ge belöning RÄTT har varit svårt, men nu...kan knappt vänta tills paketet kommer hem och jag kan börja träna..
Vilken rolig ide...nu har man nått att göra de dagar man inte kan rida och ändå stimulera honom och mig samt göra nått kul ihop...
TACK :bow: FÖR IDÉN! :idea::bow:
 
O vad roligt det låter för er.
Jag har funderat en längre tid om jag inte ska börja klicka min lilla (vet vilka positiva effetkter det har när man tränar med hundar). Har läst en massa om det o har till o med en klicker hemma......
en fråga bara : finns det nån generell ålder då man kan börja??? Jag har en liten kille som bara är 10 månader...

/Dilemma
 
Ja det här med godiset gjorde mig oxå tveksam till en början. Och tiggandet blev hiskeligt, har varit mkt restriktiv med godis innan. Så det vart väl rena drömmen när matte började producera hejdlöst med morötter :d
Men nu har det faktiskt minskat rejält, blir förvånad
själv. Verkar som om han fattat att man måste göra nåt först. Så ofta fåt jag hela registret nu i stället för buffandet. (putta på svamp, lyfta hö fram, backa, vända bort huvudet dvs saker som vi tränat på)Så nu börjar jag bli nogrannare med att saker och ting ska ske på kommando.
Måste säga att jag tycker det är väldigt kul! Och det gör pållen med, märker att jag får mer och mer uppmärksamhet av honom.
Jag har dragit ner på godiset, och använder mer och mer muntligt beröm i stället. Verkar som det funkar bra. Det var nog egentligen lite fokusering och konsekvens som matte behövde. :angel: Inte klickern i sig.

tina
 
Det jag läst på Alexandra Kurlands klickerträningssite är att man gärna kan börja hur tidigt som helst - men för små föl är det oftast bättre att använda smekningar än godis, av uppenbara skäl.
 
Varför inte lära hästen saker som du har nytta av :idea:

T.ex. ställa upp vid pall för uppsittning. Lyfta hovarna, flytta i sidled, gå fram i olika gångarter på ljudsignal, halt m.m.! Det är ju toppen att hästen tycker träningen är kul, använd det till saker som du ändå måste lära honom.

Mvh/Marie
 
"Backa" och "framåt" har jag kört. Det är praktiskt att kunna schasa undan hästen innan han får peta på saker nästa gång. Han ser ut som om han förstår skillnaden mellan "bollen" och "svampen", även om han gärna petar på båda två efter varann. (Men jag försöker belöna bara när han petar på rätt sak först, så han ska få skillnaden klar för sig.) Och igår började jag lära honom böja sig åt vänster (hållet valt för att han ofta är stel åt vänster när jag rider).

Utomhus över jag "gå fot" (nåja, "då går vi" brukar jag säga) med "stanna" och "backa". Han följer med snällt, även när jag gör rätt tvära vänstersvängar, vilket jag för all del övat öven utan klicker, men jag har börjat använda klickern för att förstärka att gå med huvudet vid min armbåge (istället för att halka efter).

Dessutom har mitt uppsittningsövande definitivt gett framgång. Han kan iofs backa innan jag ska sitta upp fortfarande, men han har inte på länge gått iväg innan jag kommit upp i sadeln, och det är väldigt skönt.

Vad gäller tiggande så tycker jag inte egentligen han är tiggigare än innan. Men jag är noga med att inte ge honom godis annat än efter att jag har klickat, och jag klickar bara när jag bett honom om något.

En övning ur häftet som jag haft lite svårt med är "sänka huvudet". Jag har övat den mest eftersom de sa att man skulle, men det ledde till en häst som buffade mig i knävecken, och som insåg att det finns halmstrån och annat mumsigt på golvet. Så det har jag inte gjort på ganska länge.

Idag fick jag dessutom min engelska "Clicker training for your horse" på 176 sidor. Och nästa vecka har jag semester. Här ska klickas! :)
 
Du "Gnapp", den boken låter toppen.... Den svenska boken jag köpte läste jag på någon timma! Behöver liksom lite mer "att bita i"!!! :d
Tack för tipset, ska kolla www.amazon.com bums! :bow:
 
Boken finns även i Sverige; jag handlade på www.internetbokhandeln.se. Återkommer med recension när jag läst den, men den verkar skoj, det lilla jag hunnit bläddra i den.

Idag började jag använda klickern under den långa promenaden från ridhuset - där jag leder hästen när det är mörkt, eftersom det är längs trafikerade vägar. Hans min första gången jag klickade, var fantastisk. :D "Oj, kan det klicka här också?!?" ungefär. Men jag fick honom att gå lite fortare och framför allt längre fram under den promenaden. Det är värt att fortsätta på.

Däremot svor jag ve och förbannelse över honom när jag skulle sitta upp idag. Jag tänkte vara snäll och använda pall, men hästskrället bara backar och backar. Han gick snällt framåt ett par steg när jag bad honom, men sen backade han igen. Nå; han står åtminstone blick still när jag väl är på väg upp numera, så det är ett framsteg, det är ett framsteg... :crazy:
 
Rätt inställning! Även små framsteg ÄR framsteg! (Trots att det inte känns så ibland!)

Tränade på apportering idag och det sitter som berg! Fortsatte sedan med "backa" och det tog 2 klick och 2 morötter så var det uppfattat.... Han visste inte HUR fort han skulle backa! :love:

Jag tror att jag ska börja med lite cirkuskonster i stallgången härnäst. Jag vet att det är jättebra att använda klicker vid markarbete, men det är så isigt och halt på ridbanan och min lilla älskling är barfota - vill INTE riskera något! :(
 
Har testat klicker på min ponny. Han som jag alltid ansett som ganska smart, fick ändra uppfattning. :angel:

Han hörde inte klickern och han brydde sig inte. Jag har ju klickat in mina hundar, så jag vet hur man gör men men....

Kan man använda sig av en stor plåthink och slå en påk istället för klicker. Så han hör och framförallt reagerar?? :confused: :confused: :D :angel:
 
Precis så! Det är mer fascinerande att jag så snabbt har fått ett helt ändrat beteende, än att det just nu ger mig mer problem än tidigare. Kunde så mycket ändras så snabbt så kan resten ändras också, och förhoppningsvis lika snabbt.

Händelsevis skippade jag ridturen idag, och övade istället "gå fot", "stå stilla" och annat, dels ute i skogen och dels på ridbanan. Han kan ju egentligen stå stilla medan jag pysslar med honom, så det gick snabbt att påminna honom om det. Men samtidigt har jag ju nu tränat en del med att han själv ska få prova sig fram till nya beteenden, och att då få honom att förstå att det den här gången är göra ingenting man får beröm för är inte helt trivialt. Det gick dessutom ganska bra att låta honom stå kvar när jag gick iväg en bit, men det var enklare om jag gick bakom honom och runt, än om jag gick iväg långt framför. Återigen har jag nytta av min hundträning, som säger att man bara ska låta honom stanna kvar så länge som han klarar av - inte gå längre bort än att han faktiskt lyckas nästan jämt, så blir det bättre.

Imorron ska jag öva att sitta upp igen. Först "stå stilla" så han kommer ihåg det, och sen resten av uppsittningen.

Och jo, visst är det skoj! :love: De är så duktiga, de små liven.
 
hej jag klickertränar oxå, och försöker få honom att aportera, men han vill aldrig bita i den (satans) konen som jag använder, har ni något tipps på vad jag kan göra för att få en totalt obitig häst att bita tag? Funderar på att smörja in den i betfor för att han åtmnstonde ska öppna munnen.
 
Du kan få låna min häst. :D Han biter i allt! :rofl: Därför ska jag INTE lära honom att apportera...
 
är det inte det man ska använda sig av.. lära hästen komando på sina olater,, så att de slutar med det.. :confused: Flumm :confused:
 
Kan man använda sig av en stor plåthink och slå en påk istället för klicker. Så han hör och framförallt reagerar??
Du har räddat denna kväll för mig (ursäkta.. INTE ironi!) :rofl:
Jag SKA lära mig OCH hästarna detta med klickern.. hoppas jag :o!!!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 460
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Har spenderat en bra tid med att gå igenom trickträningstrådar här med förtjusning. :D Saknar däremot en aktiv tråd nu.:) Jag söker...
2
Svar
25
· Visningar
12 198
Senast: Krans
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp