Bukefalos 28 år!

Klickerträna hästen - Vilken grej!

Ta det lite grann i taget. Puffar han på konen? Klick och godis. Fortsätt ett antal ggr tills han är solklar med vad han ska göra.

Sedan när han puffar till den, klicka INTE, utan peka bara på konen igen. Ingen reaktion? Lyft upp konen och ställ ner den och vänta. En puff, klick o godis. Nästa gång han puffar till den INGEN klick. Snart börjar han fundera vad mer det är du är ute efter. Kanske ett litet naft? Även om det bara är med läpparna, klick o godis direkt! Igen, ett litet nafs... KLick o godis!

Fortsätt så tills du fått ett definitivt nafs. Sluta för dagen. Fortsätt aldrig så länge så att det blir tråkigt! Sluta på en positiv not.

Nästa dag, repetera och lägg till lite mer. Inte bara nafsa, utan även lyfta. KLick o godis. Osv, osv....

Det krävs lugn och harmoni, men det är VERKLIGEN värt det!!!! :love: :love: :love:

PS: Ta alltid god tid på dig och ge hästen chansen att tänka själv. Ge honom/henne chansen att ta en "timeout", vandra runt i stallgången lite och komma tillbaka till konen!
 
Jag skojade... Jag menar bara att hästar kan vara så olika...
 
Är nyfiken på om någon av er tränat med en lite äldre häst eller har ni unghästar? Jag tycker det låter jätteintressant, men hästen min är 15 år och har varit tämligen ointresserad av de konster jag försökt lära henne :smirk: I ärligthetens namn ska jag dock erkänna att jag inte satsat alltför mycket på att lära henne "konster", det enda hon kan är att stå still på kommando.
Men det vore ju kul att ha något att träna på mörka och regniga kvällar när man helst vill stanna kvar i stallet!
 
hej ! jag tänkte testa det här med klicker ;) eftersom min lilla ponny bara älskar att göra tricka, särskilt mot belöning ;D jag har lärt henne några men det går segt.. så det verkade kul med klick! undrar nu bara hur mkt frakten kostar om man beställer från http://www.backetomta.se/ ? vore jättesnällt om ngn skunde skicka lite info om det hela eftersom jag inte vet så mkt om det . /sandra
 
Han puffar på konen och allt annat jag ställer fram,, el ja!! jag har prövat med en hink oxå och det begrap han på en gång.

JAG har börjat med att inte klicka varje gång han puffar, och då prövar han många gånger, och ibland puffar han mera, han bökar lite med mulen men han öppnar aldrig läpparna el använder tänderna så att jag kan se det (sucka).... men jag ska fortsätta så får vi se hur lång tid det tar innan jag har förvandlat Thurs till en Fido...
 
Jag beställde två böcker och två klickrar. Det satt 4 frimärken på kuvertet, så mer än 22 kr borde det inte kosta för dig.
 
Ja, det är ju inte skrivet i sten att ALLA hästar kan förvandlas till en apporterande Fido! ;)

Kanske du ska prova på lite andra roliga saker istället... Men han har tydligen fattat ideen iaf! :idea:
 
Min häst blir nio i år, så unghäst är han knappast. Däremot är han hungrig, och det gär alltid saken lättare. :D
 
Nu har jag läst ganska mycket i "Clicker Training for your Horse", och tycker att det är en skoj bok. Den är betydligt pratigare och betydligt vimsigare än "Delfinträning för din häst" - den senare är ju väldigt koncentrerad, och visar på ett spår att gå. Den stora boken är inte på samma sätt upplagd enligt ett givet träningsschema, utan mer som ett smörgåsbord, där man kan läsa lite här och lite där. Det står ganska mycket om att träna föl och unghästar, särskilda kapitel om sådant som leda hästen, lastning, klippning, etc, ett kapitel som berättar om träningen av en aggressiv problemhäst, och mycket annat. Man får välja vilken väg man vill gå på ett helt annat sätt än i det korta häftet. Det är dessutom inte lika mycket "gör så här", utan många metoder beskrivs, och så får man välja vad som passar en bäst.

Men, som hon säger, all träning är egentligen till nytta för all annan träning. När man tränar att leda en häst lägger man grunden till lastning, till att gå förbi troll utan att bli rädd, och även till ridning. Var man vill börja är så beroende av en själv.

Betyg: 4 glada hästar av 5.

(Numera står min häst förresten stilla när jag sitter upp, utan särskilt mycket krusiduller. Både när jag samlar ihop mig för att sätta foten i stigbygeln, och när jag är på väg upp i sadeln. Klicker har fungerat i det fallet! :)
 
Om hunger är en fördel så är det garanterat något som passar min häst. Hon är ständigt utsvulten :p
Kanske skulle lägga till klicker + bok på hästens önskelista då!
 
Idag använde vi klickern till något "nyttigt", inte bara kul!

När min unghäst kom hit i höstas hade denna hel-coola grabb bara en sak som skrämde livet ur honom: allt blött som sprejades i hans riktning! Han fick total panik av flugspray och vattenslangen.... När jag säger total, menar jag helt sjövild!!!!

Under vintern så har jag inte tänkt så mycket på det, men nu när det är lerigt och geggigt blev jag rejält påmind! Jag hade bundit Bläsen utanför stallet i solen och skulle rykta honom innan lite lätt arbete. Hans hovskägg såg så fruktansvärda ut så jag tog fram slangen. Strålen han inte ens komma i närheten av honom innan han kastades sig hejdlöst bakåt, med vitögat synligt!

Efter att ha hämtat ny grimma och grimskaft började jag fundera på hur jag skulle lösa problemet smärtfritt - för både honom och mig, utan att någon skadades. Klickern såklart! (Ligger alltid i fickan)

Jag höll grimskaftet och klickern i ena handen och slangen i den andra. (Slangen har en pistol i änden, så man kan trycka på och av från pistolen utan att behöva stänga av från kranen.) När jag sprutate lite vatten långt ifrån honom började han dansa runt mig. Direkt när han stannade klickade jag men slutade inte spruta vatten. Vilken reaktion! Öronen fram och nyfiken. Jag hade inget godis, men det gjorde inget. Han var helt koncentrarad på att han hade gjort rätt! Jag stängde av vattnet och klappade om honom. Satte på vattnet igen och dansen började, men inte lika hetsigt. Han stannade, klick och klapp. Det tog ungefär 15 minuter, sedan kunde jag försiktigt stå och spola vatten - först på hoven och sedan även på hovskägget och längre upp på benen, både fram och bak.

Idag tog det oss "bara" 5-10 minuter att tvätta alla ben! Jag är så stolt över honom. Jag tycker det var en jättebra kombination av NH och Klickerträning inrullade i ett paket!
 
Visst är det härligt,, har precis börjat att klickerträna Thurs och han tycker det är tokigt roligt,, han går lungt i från sin hö hög i hagen om jag kommer med en kon.. och om jag klickertränar de andra hästarna så står han inanför staketet och ser supersugen ut.. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 460
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Har spenderat en bra tid med att gå igenom trickträningstrådar här med förtjusning. :D Saknar däremot en aktiv tråd nu.:) Jag söker...
2
Svar
25
· Visningar
12 198
Senast: Krans
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp