Klippa en fällande häst?

H

HillsDouble

Det är så här att jag hade tänkt klippa min häst en gång till. Skulle iväg på skidsemster en vecka över jul och ansåg det onödigt att klippa henne innan jag åkte eftersom hon inte skulle bli riden så mkt då. Så kommer man hem efter skidsemestern (28/12) och upptäcker att hästkraken har börjat fälla. Inte mkt men lite, känns som lite tidigt? Tänkte att jag väntar ett tag och ser om hon slutar fälla, men inte. Hon fäller som sagt inte mkt men lite och jag har lärt mig att man klipper aldrig en häst som har börjat fälla. Är det sant eller hur ligger det till? Skulle ju gärna vilja klippa henne en gång till (hon ser ut som ett murmeldjur & svettas en del vid ridning) vad säger ni kloka bukemännsikor? Ska jag låta bli eller inte?


Mvh Isa
 
Lite tidigt att fälla nu tycker jag med,,,skall själv klippa mina nu i helgen men ingen av dem har börjat fälla..
Jag anser nog att man helst skall låta bli när de väl börjat fälla men är det nödvändigt så...måste man ju.
Lycka till med beslutet.
 
Jag skulle klippa. Har klippt under fällning tidigare, och har inte haft några problem pga det. Och han fäller ju bara lite. Jag tror inte det kommer växa ojamnt ut, men OM det gör det, så får du väl klippa en gång till, så allt blir samma längd.
 
klipp INTE en fällande häst!!! det blir svin fult när den sätter på sig sommar dräkten igen!! stubbigt... usch..
 
Anledningen till att man inte ska klippa en fällande häst är väl just därför att man rubbar hela pälssättningscykeln. Vill inte ha en häst med skum sommarpäls.
Har funderat över detta med att hon fäller så tidigt (det är ett sto till i stallet som fäller ungefär som min). Bor i mitten av Småland och vi har haft en väldigt varm höst. Kylan kom först i förra veckan men nu är det + grader igen. Så jag tänkte att det kan bero på att det har varit så varmt att hon redan har börjat fälla. Men jag vet inte, bara en tanke.
Ska klura vidare på om jag ska klippa eller ej.

Tack för era svar fortsätt skriv om era erfarenheter.
 
Sitter i samma sits som du och jag tänker inte klippa trots att jag skulle vilja av estetiska själ (prova själva att helklippa med 4 cm skär... :crazy:)
 
Min har inte fått et iaf, även om han har fällt när jag klippt.... :smirk: Sommerpälsen har varit helt normal, inte alls stubbig.
 
Klipp du! bara för att hästen har börjat lossa lite grann vinterpäls betyder inte det att sommarpälsen är på väg. Och även om några få strån sommarpäls har börjat leta sig upp så kommer det miljoner till senare under våren, så det är ingen katastrof om du råkar klippa av dem, det kommer inte att synas.
 

Liknande trådar

Utrustning Min shettis har märkbart varit störd av sin tjocka päls (väldigt kliig, vill rulla sig när hon rör sig etc), men hon har inte kommit...
Svar
16
· Visningar
1 092
Senast: Ise
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 546
Senast: Smulu
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 363
Senast: Linda_A
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 012
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp