Klippa klorna på kanin (som inte vill)

R

rosapantern

Min kanin vägrar å låta mig klippa klorna på honom :mad:...efter mycket "bråkande å bökande" så kan ja få klippa klorna på framtassarna men det tar säkert 30 minuter å klara av det :crazy:.. men baktassarna får ja inte ens hålla i..
hur gör ni när ni klipepr klorna???
har kläst i olika böcker men inget av det fungerar..
att ta med honom till en veterinär ä ja lite skeptisk mot då ja inte har så stort förtroende av ställena här omkring nämligen..
nån som har tips eller råd :confused:
 
Jag hade kaniner för länge sen, då brukade jag ta hjälp av någon som fich hålla den i knät, och sen klippte jag bara. Hade b.la en skygg och rädd kanin, men det fungerade bra iallafall.
 
har du forsökt lägga den i knät antingen på rygg eller mage,
få nån till å hjälpa dig,
du måste også känna dig lugn,annara går det inte.
täck över huvudet med något mörkt,som andas bra.
det skall funka på oroliga kaniner
 
Nu vet jag inte exakt hur din kanin reagerar eller varför den inte vill men på alla kaniner jag har haft har jag märkt ett intressant fenomen. När jag satt klosaxen för långt in på klon, bara så att säga lagt den emot har kaninerna ryckt och sparkat sig loss. Sätter jag den däremot längre ut, utanför pulpan har de varit blickstilla.

Men vad gäller tips så är väl det första att någon annan håller kaninen om du inte redan gör så.

/Jane
 
ja sitter på golvet å har kaninen i knät..han ligger på magen (tycker det ä obehaglit på ryggen å vänder sig direkt då)..vi tar det alltid lungt men mycket klapp så gos å sånt..klippningen får aldrig förknippas med stress å så..det enda han gör ä att dra tillbax tassen där ja försiktit tar i den för å klippa klorna..drar tillbax den å "gömmer" alla tassarna under sig men ligger kvar för man ska klappa mera ..han ä en riktig kelkanin å så..
har även försökt å vara lite mer "bestämd" å hållit ganska hårt i tassen när han försöker dra tillbax den..dock aldrig på något sett så han skulle kunna skada sig men han drar bara mera tills han får låss tassen å sen ligger han i knät som en ängel igen...
men hur ska ja göra för å få honom att låta mig hålla i tassarna så ja kan klippa??????
 
jag skulle rekomendera att du har någon som hjälper dig...
jag har min sambo som mer eller mindre motvilligt får ställa upp och hålla...
honan e inga större problem, henne vänder vi halvvägs på rygg och klipper..
hade en annan tidigare som var ett monster JÄMT förutom vid kloklippning...
nu e d snart dags för min hane och d kan nog bli tuffare...
han e väldigt gosig, men när jag under gos håller lätt i tassarna så protesterar han med en gång...
så d blir nog spännande när d blir dags första ggn..

Men ta hjälp och ta det lugnt...ta en tass, ta en paus och ta nästa...och ha någon som kan hjälpa dig..
 
det absolut bästa man kan göra för att underlätta kloklippning är att börja i tid.
alla kaninungar 'klipps' flera gånger i månaden när de är små, bara för att de ska vänja sig att någon håller i deras fötter.
här är det också viktigt att träna kaninen att vända den på rygg.

kaniner är flockdjur, liksom hästar, och är helt beroende av sina starka ben för att kunna fly.
överlåter de ett av sina ben till dig är det likamed att de ger upp möjligheten att kunna fly - och detta är en stor uppoffring även om vi inte kan se det ur vårt perspektiv!

att klippa klorna på en ovan kanin behöver inte handla så mycket om tålamod - jag upplever att kaninen blir mer stressad ju längre tiden går.
man ska inte göra något 'stort av det hela', låtsas som om det regnar och prata gärna med någon under tiden.

klipp framklorna när kaninen sitter ner, be någon hålla emot vid rumpan som stöd, en del kaniner vill gärna dra bakåt.
assistenten håller sedan kaninen upprätt, kaninens hela rygg ska vila mot bröstet, stötta under rumpan men håll inte fast bakbenen . frambenen fixerar du genom att hålla höger hand strax bakom frambenen och sätta höger pekfinger mellan frambenen - det greppet kan ingen kanin ta sig ur och du skadar inte heller känsliga organ om kaninen skulle börja sprattla.
det är viktigt att man håller kaninen i ett bra grepp och att aldrig sätta ner kaninen om den skulle börja sprattla - då använder kaninen det som vapen sedan.

den som klipper klorna håller bakbenet i ett löst grepp med hela handen runt foten, särar på tårna med tummen och pekfingret och klipper med andra handen.
det är viktigt att inte hålla fast kaninens bakben om den rycker det åt sig, följ istället med i rörelsen men släpp inte benet.


använd en bra tång, gärna av giljotinmodell och var alltid två när du klipper. klipp aldrig ensam - om du klipper med kaninen i knät klipper du ovanifrån och kan inte klippa en bra vinkel på klon.
 

Liknande trådar

C
Övr. Djur Först måste jag berätta den glada biten: (OM DU INTE ORKAR LÄSA, MEN VILL HJÄLPA MIG MED PROBLEMET, RULLA NER!!) Min lille...
Svar
1
· Visningar
2 388
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp