Klippkort på kliniken... Ideer någon? (långt)

K

Kira2002

Har ett 6-årigt arabsto som i maj drabbades av fång till följd av alltför gott bete. Distriktsveterinären var ute och behandlade henne dagen efter att hon visade symtom och bedömde fånganfallet som lindrigt. Hon fick butta ett antal dagar och gick i sjukhage på sand under en tid. Hovis kortade tårna och satte på classic roller-skor.
Hästen blev snabbt pigg och glad igen efter behandling men vilade förstås i sin hage ändå.

Två månader efter anfallet släpptes hon i en nerbetad vinterhage och slussades timme för timme sen ut i en skogshage. Tre månader efter anfallet gick hon i en nerbetad beteshage (ogödslad med "dåligt" gräs) igen. Stödfodrades med hö och har hela tiden fått jäst och annat för att hjälpa magen. Inga problem med magen alls.

I slutet av augusti tyckte hovslagaren att jag kunde skritta igång henne lite lätt då hovarna såg fina ut och hästen blivit allt mer rastlös av att bara gå... Gjorde detta men tyckte att hon ändå gick konstigt. Inte halt, men "skum".
Tid bokades på klinik 2 september.

Hästen röntgades och man konstaterade att förändringarna i hovarna var lindriga/mycket lindriga. Dock var hon ordentligt halt på böjprov (bedövade dessutom leder för att hitta var hältan fanns) på båda fram och kotledsinflammation konstaterades. Behandling i leden med tuppkam o kortison samt Finadyne 10 dagar. Sjukhage och promenader för hand första två veckorna, sedan kunde jag prova uppsuttet lite försiktigt.
Hästen stallades upp i samband med detta och övergick på bara hö att äta.

Återbesök tre veckor senare, 26 september. Hästen kändes då fräsch att skritta uppsuttet (10 min på mjukt underlag på lång tygel...) och var pigg och glad. Böjprovet var i stort sett rent, liten markering bara men den markeringen blev hälta på höger fram vid longeringen. Ombehandling av kotan och samma restriktioner som ovan.

Tillbaka på kliniken igår. Hästen har känts seg, ovillig och allmänt trög det sista. Travade utan hälta på asfalt, böjprov utan reaktion både högt och lågt runt om. Longering på mjukt och hårt underlag utan märkvärdig hälta. MEN hästen går ovilligt, trögt och "med handbromsen dragen" hela tiden.
Surar när man driver på henne lite och rör sig inte snabbare än hon måste, oavsett underlag. Bromsar hela tiden. Har problem med nerförsbackar och blir även trög när det är uppför.
Första tanken var fång men hon vänder utan bekymmer, hon har ingen puls och ingen värme. Hon har ätit precis samma foder i 1½ månad nu - inget frostbitet gräs. Hon är nerbantad så hon är ordentligt slimmad nu.

Veterinären kliar sig i huvudet. VARFÖR så ovillig plötsligt? Kotorna är färdigbehandlade enligt veterinären... Det sitter nån annan stans och har förvärrats det sista.

Hästen ska tillbaka nästa fredag då vi även har tid till röntgen och klinikens hovslagare som ska göra en bedömning. Tills dess går hästen utan åtgärd men ska bara gå korta promenader.
Veterinären pratar om mer bedövning nästa gång samt eventuell kontroll av fästingsjukdomar men är bekymrad över att hästen upplevs sämre. Hon har egentligen ingen teori om vad som är fel men vill kika extra på hovarna.
Hästen har nu vilat 5 månader sedan fånganfallet som bedömdes som lindrigt men är sämre sista tiden än vad hon varit på länge.

Någon som har ideer? Tankar? Erfarenheter?
Hästen är 6 år och har tidigare inte varit sjuk en dag i sitt liv....
 
Sv: Klippkort på kliniken... Ideer någon? (långt)

kortison kan ge fång. behöver ju inte bero på det, men väldigt obetänksamt att använda det på en häst som precis haft fång tycker jag.

hur ser hovarna ut? blåmärken eller blödningar? kanske är hon hovöm?
 
Sv: Klippkort på kliniken... Ideer någon? (långt)

Tack för svar! Hästen är ganska ömfotad i vanliga fall, men går skodd just därför även under normala omständigheter.
Enligt ordinarie vet är hovarna fina... Inga "blåmärken" eller konstigheter. Det var en liten blödning i ena hoven som verkades bort ca två månader efter fånganfallet men har inte varit något sedan dess.
Veterinären och jag har inte ens diskuterat om det kan vara att hon är öm... Men hon går illa även på mjukt underlag som sand... Det har hon inte gjort förr. Sand gick hon bra på även under den akuta fasen av fången, faktiskt...

Vad gäller cortisonet så ha jag hört om sambandet cortison-fång. Men symtomen denna gången är ju inte typiska för fång....

Fler tankar...?
 
Sv: Klippkort på kliniken... Ideer någon? (långt)

Kotledsinflammationerna var väl bara sekundära och det finns något annat i kroppen som stör. Kanske ryggen eftersom hon har blivit sämre och sämre nu när hon inte varit igång så mycket?

Eller så är inte hovarna helt ok efter fånganfallet helt enkelt. Röntga om henne låter som en väldigt bra idé. Och att börja leta i hovarna med tanke på att det ändå inte har gått så lång tid efter hennes fånganfall.

/Maria - som spekulerar hejvilt :o
 
Sv: Klippkort på kliniken... Ideer någon? (långt)

Tack för dina tankar! :)

Veterinären ansåg från början att kotledsinflammationerna var sekundära problem till fången. Hästen har spänt sig och felbelastat då hon varit rädd att få ont var hennes teori.
Visst har det inte gått lång tid efter fånganfallet så sett, men förändringarna på röntgen tagna för ca 1 månad sedan var mycket små och ingenting som oroade veterinären då.

Vet är själv lite skeptisk till att det är fång nu men jobbar efter att smärtan sitter i hovarna - som den tycks göra.

Även jag har funderat på ryggen... Ingen reaktion då man klämmer och känner, men det kanske kan göra ont ändå förstås... Veterinären har känt över ryggen rent allmänt, men inte fokuserat närmre på den delen av hästen.

Tacksam för mer funderingar om sånna finns!
 
Sv: Klippkort på kliniken... Ideer någon? (långt)

efter vad jag förstått av veterinärer så ger inte kortisonet man ledsprutar med fång utan det är den typ av kortiontabletter som ges i lång kur mot tex. luftvägsproblem som kan utlösa fång (vår fick fång av sådan kortison kur, dubbel, förra året)

för övrigt har jag inga direkta ideer. ingen reaktion från bakknäna ?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Klippkort på kliniken... Ideer någon? (långt)

Vad skönt att höra att det inte borde vara kortisonet som är boven i dramat i alla fall... Man tycker ju att en klinikveterinär borde ha med sånt i beräkningarna och det tycks hon ju ha haft också....!

Hästen är böjd både högt och lågt på alla fyra benen, ingen reaktion på bakknäna heller.
Veterinärer har dock vid tidigare besiktningar skrivit med att hon rör sig med lite korta steg ffa med bak, men hon har aldrig haft bekymmer och har alltid gått igenom böjprov tidigare. Veterinärerna har aldrig velat göra något åt det utan har sagt att det säkert är normalt för individen.
Nu är det värre än normalt, dock.
 
Sv: Klippkort på kliniken... Ideer någon? (långt)

tveksam.. även ögondroppar med kortison kan ge fång så nog borde det finnas en risk med att spruta? även om risken kanske är mindre eftersom det bara görs en gång.

hur som helst, det är ju redan gjord. hur ser senorna ut? när hon är lika dålig på mjukt underlag så låter det ju inte som hovömhet.
fästingprover låter som en bra ide!
 
Sv: Klippkort på kliniken... Ideer någon? (långt)

jag har ALDRIG hört en häst som fått fång av kortison sprutad led eller av ögondroppar, aldrig heller hört en veterinär påtala risken.

när kurer med kortisontabletter (oralt) ges så är det första veterinären påtalar att risk för fång finns, så man ska vara extra observant på ev. symtom..
 
Sv: Klippkort på kliniken... Ideer någon? (långt)

tveksam.. även ögondroppar med kortison kan ge fång så nog borde det finnas en risk med att spruta? även om risken kanske är mindre eftersom det bara görs en gång.

Men kan kortison som ges som ögondroppar, verkligen påverka hela hästen? Man ska väl inte dra paralleler med människor och människomedicin, men när jag hade fruktansvärd allergi och fick ögondroppar med kortison var det inget som ansågs påverka hela min kropp så som kortisontabletter som man äter gör. Fast, som sagt, man kan kanske inte överföra detta på häst och hästmedicin?
 
Sv: Klippkort på kliniken... Ideer någon? (långt)

Även jag har funderat på ryggen... Ingen reaktion då man klämmer och känner, men det kanske kan göra ont ändå förstås... Veterinären har känt över ryggen rent allmänt, men inte fokuserat närmre på den delen av hästen.

Kan sitta i ryggen fast det inte finns några yttre tecken tyvärr.

Har själv hållit på och utreda diffus hälta på ett sto. Där vi efter mycket om och men fick vet till att röntga ryggen även om hon inte hade några yttre tecken på problem. Visade sig vid röntgen se så illa ut i ryggen att hon blev utdömd på plats.
Det stoet fick mig att inse hur smärttåliga hästar faktiskt kan vara. Hon borde ALDRIG accepterat att någon satt på hennes rygg så som den såg ut, måste gjort enormt ont. Tre av hennes ryggkotor var helt låsta, och den som satt precis framför hade fått nött ett ca centimeter djupt jack av den första låsta kotan. Ända hon någon gång visade var återkommande små hältor, men allt lika positiv och jobbade med spetsade öron, och verkade tycka det var skitskoj.
Har träffat många hästar genom åren men detta är den som sitter allra djupast i hjärtat. Hon hade gått genom både eld och vatten utan att tveka om jag bett henne.

/Camilla
 
Sv: Klippkort på kliniken... Ideer någon? (långt)

ja enligt veterinär. även ögondroppar tas ju upp av kroppen och på en fångkänslig häst kan det räcka.
 
Sv: Klippkort på kliniken... Ideer någon? (långt)

ja enligt veterinär. även ögondroppar tas ju upp av kroppen och på en fångkänslig häst kan det räcka.

Det var en tråd om korison och fång för ett tag sedan. Jag blev i stort sett övertygad om att det inte är så farligt som jag har trott. Så ögondroppar verkar ganska ofarligt.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=919043&highlight=kortison+f%E5ng

Jag skulle nästan våga ge det till min fånghäst och jag är ganska hysteriskt orolig för henne om det inte har märkts tidigare,
 
Sv: Klippkort på kliniken... Ideer någon? (långt)

Usch vad ledsamt att höra hur det var med din häst....
Jag ska definitivt fråga veterinären nästa vecka vad hon tror om ryggen på min häst om vi inte hittar någon annan orsak. Det är ju en mardrömstanke att hästen går omkring och har jätteont utan att man märker det...
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
412
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
922
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
3 767
Senast: Ida94
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 430
Senast: Fiorano
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp