Kliva av och leda...

V

victoriaolsson

Jag har en fråga som jag går och grubblar på:
Har en ridtravartjej som är väldigt stressad. Hon är (oftast :p) lugnet själv i paddocken, men så fort vi kommer ut i skogen så ska det trippas och studsas och fjantas. Det är inte nödvändigtvis så att hon är rädd för saker och allmänt tittig, utan hon blir väldigt het och springig, och kan bli nästan okontrollerbar. Hon kastar sig t.ex. ut i vägen framför bilar, vägrar stå stilla i en sekund (börjar hoppa, nästan stegra och trampar runt eller slänger sig). Det är tendenser jag inte ser någon annan stans än när vi rider ut (det sker inte alltid då heller, men någon gång ibland). Till historien hör att jag håller på att grundjobba henne och därmed bara skrittar och högst joggar i LUGNT tempo, så det kan mycket väl vara överskottsenergi som vill ut :bump:

Men nu till min fråga:
Hur ställer ni er till att, i ett sådant fall där hästen blir oregerlig och trippig/kastar sig, kliva av och leda hästen en bit tills den lugnat sig?
Vi har jobbat mycket med ledarskapsträning från marken och hon vet mycket väl vem som är ledaren där, men från hästryggen är det inte lika tydligt :smirk:
Så, kan man hoppa av och leda, eller är det något negativt? Har man låtit hästen "vinna" då?
 
Sv: Kliva av och leda...

Jag skrev en liknande tråd för ett tag sen. Svaren blev väldigt olika. Vissa tyckte att man kunde göra så, vissa tyckte inte.
 
Sv: Kliva av och leda...

Jag tror inte hästar tänker i termer som vunnit. Så jag tycker man kan kliva av och gå en bit om man själv vill det. Har jag gjort massor av gånger på min ridtravare.
 
Sv: Kliva av och leda...

Jag skrev en liknande tråd för ett tag sen. Svaren blev väldigt olika. Vissa tyckte att man kunde göra så, vissa tyckte inte.

Har du länken till den tråden? Lite svårt att söka efter ord som "kliva", "av" och "leda" :p
 
Sv: Kliva av och leda...

När du rider ut, har du med nån av "hästkompisarna" då, annars kanske hon känner sig "ensam"

Anledningen till att jag frågar är att mitt sto blir som personlighetsförändrad när man går ifrån hagkompisen jämfört med när man jobbar henne i hagen brevid.
 
Sv: Kliva av och leda...

Min blir mycket lugnare då jag är ute med henne ensam, konstigt nog.
Jag har hoppat av många gånger, men det kanske inte alltid är så bra. Man har ju bara ett liv...
 
Sv: Kliva av och leda...

Min är tvärtom, rena "katastrofen". Fast jag har inte vågat rida henne ensam ännu, går däremot på promenader.
 
Sv: Kliva av och leda...

Om hon kastar sig ut framför bilar, så är det ju en stor risk, hjälper det då att leda så ser jag ingen anledning till varför du inte skulle göra det.
 
Sv: Kliva av och leda...

Jag tycker inte att det är fel att kliva av och gå en bit med hästen tills den lugnat sig lite.

min är förövrigt en sådan som sköter sig bra mkt bättre utan sällskap av andra hästar.
 
Sv: Kliva av och leda...

Eftersom jag har en ryggmärgsskada, har jag svårt att komma upp på hästen igen mitt uppe i skogen. Så jag har fått gå både 1, 2 och tre km, för att komma hem igen...

Men jag HAR gjort så. Men då har jag INTE ställt in hästen i stallet eller ute i hagen hos kompisarna som hon vill. Utan då har jag bundit henne en stund i vår uppbindningsstolpe på baksidan och fixat en kopp kaffe och tagit en paus. Sedan har jag hoppat upp igen och ridit till paddocken, för att jobba en stund, eller ridit en annan kortare sväng.

Har jag gått hem och ställt in henne i stallet, har hon vägrat gå mer än fem meter från stallet, dagen därpå. Så min häst, tänker i alla fall i de termerna att "Igår funkade det, då funkar det säkert idag med" :devil:.

Men har jag gjort som ovan och gått iväg en sväng till, så har det gått bättre o bättre att gå den "jobbiga vägen" i skogen.
 
Sv: Kliva av och leda...

Ja, det där gjorde jag också senast det var litet busigt ute, i st f att binda upp o ge hink etc, så gick vi in på vår hagebana och gjorde ett pass där. Gissa om hästarna var förvånade, men det funkade bra!
 
Sv: Kliva av och leda...

*kl*

Jag rider alltid ut själv, rider tidigt på förmiddagen när alla andra jobbar (jag jobbar kvällar, när alla andra rider :smirk:), så därför är jag tvungen att rida själv.
Det jag brukar göra när hon dummar sig är att när jag kommer tillbaka till stallet efter ridturen så rider jag in i paddocken och börjar jobba där i stället. Hon blir väldigt paff av detta :cool:
Har aldrig provat att sitta av och leda, men jag ska nog faktiskt testa det nästa gång och se om det gör någon skillnad.

Annars är IngelaH´s idé om att binda upp hästen en stund, en bra idé. Ska prova det.

Tack för svar och råd!
 
Sv: Kliva av och leda...

Min personliga åsikt är ju att det är bättre att hoppa av än att sitta kvar på hästryggen och känna att man ger sej in på något man inte klarar av. Då är det MYCKET bättre att hoppa av. Men att hoppa av i tid och otid för småsaker tror jag inte funkar så bra därimot.
 
Sv: Kliva av och leda...

min häst hörde en gren knäckas i skogen (eventuellt något mer som mina öron inte uppfattade), han stod och skakade, sen satte han sig på arslet och tvärvände och drog iväg i galopp med bockningar rakt mot en väg.
jag fick stopp på honom tillräckligt länge för att hoppa av, sen ledde jag honom den rundan istället.
är för rädd om mig själv för att utsätta mig för onödiga avramlingar (har en ryggskada sen tidigare)
 
Sv: Kliva av och leda...

Du har fått en hel del svar, Det finns massor av sådana här trådar. En del tycker att man absolut inte ska hoppa av hästen andra tycker det är helt OK. Jag har inte haft så många egna hästar som jag då har ridit ut ensam på så jag vet kanske inte egentligen.
Men så här gör jag med min häst.
Det är en ponny (om det nu spelar ngn roll). Jag köpte henne som tvååring. Första året gick jag mkt promenader med henne i skogen. När jag sedan skulle rida in henne gjorde jag det i skogen (av flera olika anledningar , en av dem att vi inte har ngn ridbana hemma). jag ledde ut henne en bit och red dvs åkte hem. Sedan fortsatte jag så. Efter ett tag kunde jag rida från början. Men ibland blev hon osäker på ngt som hände runt henne och då hoppade jag av, gick en bit och satt sedan upp igen. Jag har aldrig märkt att det har varit negativt på ngt sätt. det har aldrig blivit så att hon inte har gått av sig själv. Hon är nu sju år och jag rider henne varje dag på vintern alltid i skogen. Det kan hända ngn enstaka gång att hon stannar och inte vill fortsätta. jag gör inte ngn grej av det utan hoppar av gå¨r en bit och fortsätter sedan. För oss har det fungerat bra. Jag rider ofta ensam. det bästa är naturligtvis om man har en häst som inte går fram att man rider med ngn som går före. Men det är inte ngt alternativ för mig.
 
Sv: Kliva av och leda...

Hej! Kort svar; jag hoppar aldrig av för jag är rädd att hon stimmar för mkt. Min är 160 och jag bara nån cm längre och när hon sträcker på sig...jisses:angel: sen kan det blil knepigt att komma upp igen. Hon står ju inte still precis.
Har du provat bomull i öronen? Rider jag ut utan det blir min mycket tittigare och mer sressad. Bomull och mössa är det som gäller. Tydligen hade de alltid detta på travet sa de när jag köpte henne!

Lätt att testa!
 
Sv: Kliva av och leda...

Stoet jag hade (också travare) var lite likadan.
Inte het på något sätt men ville inte lämna stallplanen, kunde resa sig, tvärvända och springa hem osv.
Det jag gjorde var att rida en bit sedan vända och rida hem innan
hon hann börja trilskas. Sedan vända igen och rida en bit till osv.

Så fick jag hålla på ett tag men det hjälpte.
Till slut kunde vi rida ut utan problem.

Hoppa av gjorde jag dock aldrig.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Min valack som jag ägt i fem år nu har plötsligt blivit jätterädd för allt när jag är ute med honom När jag leder honom så kastar...
Svar
13
· Visningar
1 680
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 199
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 262
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag är nybliven hästägare sedan 2 månader sedan. Jag köpte en lugn och snäll kille som skulle endast användas till lätt ridning och...
2
Svar
28
· Visningar
7 163

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp