Bukefalos 28 år!

Kloavlossning SLO

M

morris50

Har hund som drabbats av detta:(, nu i kronisk stadie på 2 tassar men blommar upp nu i de 2 andra.
Läste nån lite notis nånstans om att man kunde använda homeopatika som behandling, men det stod inte vilket preparat?
Nån annan som provat, är inte så förtjust att behöva köra kortison.:crazy: igen.

Hoppas hoppas att det finns nån här som kan lite mer om homeopatiska preparat som kan hjälpa. Fettsyror omega 6 och 6 ska jag prova.

Nån som vet?
 
Sv: Kloavlossning SLO

Rent amatörmässigt skulle jag prova med silicea D30 , det är för hår, hud o naglar generellt.
Memn du borde prata isåfall med en utbildad homeopat, finns såna här på buke.
 
Sv: Kloavlossning SLO

:) Åh, tack, vet du vem jag kan ta kontakt med?
 
Sv: Kloavlossning SLO

Jag kan inget om homepatmojs...kom inte på vad det hette :D

Min gamla hund hade detta problemet för ca 6 år sedan. Var ett himla jobb med alla prover och allt man skulle testa.
Vad har du hittills fått testa?
 
Sv: Kloavlossning SLO

vi har provat med att ta bakterieprover, biopsi. Bytte foder för cirka 6 mån sedan, börjar misstänka detta. En annan av hundarna luktar illa och är dålig i magen emellanåt. Blir bra av att äta hästskit...vilket han dyker efter då han varit dålig i magen.
Skall åka nu och handla nytt foder innan detta tar slut, så får vi se.
Vill gärna testa homeopatica till hunden med kloavlossning istället för kortison som vet. vill ge.
 
Sv: Kloavlossning SLO

Hej!
Det är bara att beklaga... Min hund är också drabbad och för femdagarsedan drog vetrinären alla de sista klorna (11 st) så nu har hon bara en kvar. Det är fruktansvärt! Vi har satt in behandling med höga doser omega 3 och omega 6 fettsyror vilket tydligen många hundar svara på (tyvärr dock inte alla) Jag ger min hund kapslar som jag köpt hos vetrinären som heter Efavet 660 som min vetrinär har behandlat med tidigare med bra resultat. Mitt tips är att söka upp en vetrinär med erfarenhet av sjukdomen och sätta in behandlingen så snart som möjligt. Fördelen med fettsyrorna är att det inte ger några biverkningar. Det jobbiga är bara att man först kan se om behandlingen fungerar när de nya klorna växer ut och det tar ju lite tid. Läs dessa artiklar om du inte redan har gjort det.
Lycka till!
http://minx.se/delta/slo.html
http://minx.se/delta/slohuvudsida.html
 
Sv: Kloavlossning SLO

Jag får verkligen beklaga, SLO är en helvetessjukdom...:cry:

Jag och min gordonsetter kämpade med detta i 3,5 år. Han fungerade hjälpligt med hjälp av 1)fettsyror och omega 3, jag köpte Viacutan hos vet 2)Rimadyl smärtstillande 3) Vetbesök med dragning av drabbade klor ca var tredje månad, viktigt att dra klon direkt man ser att den splittrar sig för då hinner det inte bli infektioner eller mera ont.

Kolla dessutom sköldkörtelnivåerna, min hund hade låga sådana och fick Levaxin för detta.

Låt hunden vara på mjukt underlag, asfaltspromenader och långa cykelturer är förbi.

Bandagera inte tassarna efter klodragning, det läker mycket fortare utan, och hunden har mindre ont då han kan sätta ner tassen som han vill. Att det blöder till och från ett bra tag efter får man bara ta.

SLO är hemskt, jobbigt, dyrt, och smärtsamt för hunden och smärtsamt mentalt för ägaren. Aldrig att jag går igenom detta igen!

SLO är ju ofta knutet till vissa raser. Vilken ras har din hund?

Förlåt om jag låter hemskt negativ, jag hoppas ju naturligtvis att du/ni reder upp detta och att hunden blir så bra det går. Du får gärna PM:a om du vill.

Mvh Milene
 
Senast ändrad:
Sv: Kloavlossning SLO

Hej Milene!
Min hund är av rasen Riesenschnauzer. Hur har det gått för din hund? Det låter som den inte är i livet längre. Menar du att den alltid gick/går på remadyl?
 
Sv: Kloavlossning SLO

Hej! Nej, min hund är inte kvar...:cry:
Men det var inte enbart pga SLO:n, han var dessutom nästan tolv år och hade börjat få andra problem, och då tyckte jag att "Nu får det räcka!"
Ja, efter en tid fick han Rimadyl regelbundet. Finns ingen anledning att en hund ska behöva ha ont om den kan slippa, och Rimadylen funkade bra. Jag skulle dock aldirg göra den här "resan" igen, får min nästa hund kronisk SLO så får den "tassa vidare".
Jag tror riesen också har SLO som rasbunden sjukdom?
Milene
 
Sv: Kloavlossning SLO

Jo, visst är det jättejobbigt men om du skulle drabbas av detta igen och din hund är ung så tror jag att du skulle testa allt du kan innan du tar bort hunden. Det är inte bara att ta bort en hund som älskar livet trots att klorna är dåliga.
Antar att det finns andra än jag som desperat letar efter behandlingar och svar på frågor som läser detta forum. Det sista man vill höra är att det är kört för sin hund! Trots alla risker som finns att hunden inte blir bra så finns det trots allt stora chanser att hunden kan bli smärtfri med en ganska simpel behandling. Individer svarar olika på olika behandling och trots att jag är mot att en hund skall leva av egoistiska skäl så har en hund många år kvar kan det vara värt att genomlida en viss smärta en period för att återigen kunna njuta av livet till fullo.
 
Sv: Kloavlossning SLO

Jo, du har rätt i allt du säger. Och jag tror att alla vill göra vad de kan för sina hundar (jag också!!!). Det var därför jag sa att "JAG skulle aldrig göra den resan igen".
Har nu valt en annan ras - och den har säkert också sina egna rasbundna sjukdomar... Och det får jag väl ta itu med om/när den dagen kommer... Men jag hoppas åtminstone slippa just SLO igen...
Jag ångrar inte att jag gjorde vad jag kunde för min gamla hund, i flera år, men nånstans måste man väl sätta gränsen..?

Mvh Milene
 
Sv: Kloavlossning SLO

Du får dessutom ursäkta, men ditt citat "trots att klorna är dåliga" är att bagatellisera det hela... Lite mer än bara "dåliga klor" är det väl om ens hund drabbas av rejäl SLO med akuta och kroniska faser..?
 
Sv: Kloavlossning SLO

Nu har vi kört igång med Omega 3 kapslar, zink, Silicea D30, samt penslar/baddar med jodlösning, smörjer in med salva. Omega 6 vågade jag inte ta för att det skall man ju tydligen vara försiktig med. Bytt foder.
Homeopatmedel som alternativ istället för kortison har jag inte fått något svar på än, så vi får se.
Klokapslarna har vi inte dragit än, vi skulle avvakta med detta efter rådfrågan med vet. Nu är det sommar och värme, vilket gör att det lättare blir bakteriehärder i sår, så viss tvekan finns till att göra ingrepp just nu i alla fall.
Hur kan man se om det kan vara foderrelaterat och inte genetiskt, vad finns det för prover att ta? DNA test? Det finns många frågor men inte många att fråga. Har mailat till Norge, den vet. som forskar i detta med Gordonsetter, så får vi se om man får ett svar på mina frågor.
Det är ledsamt med alla sorts sjukdomar som hundar, människor drabbas av, och allra helst de med oviss framtid. Mycket känslor som blossar upp, från dag till dag.
Vi får bara hoppas att det blir åt rätt håll, visserligen är hon 7 år, men har flera år kvar och leva.
Men om och men, så tvekar jag inte en sekund att ta bort henne för att hon inte skall få lida. Med djur har man den möjligheten, tack och lov.
 
Sv: Kloavlossning SLO

Du var inte dålig på att märka ord! Jag lever mitt upp i sjukdomen och det jag gör misst av allt är att bagatelliserar. Jag vill bara att andra som läser detta skall se det possitiva i att hunden faktiskt kan bli bra..
 
Sv: Kloavlossning SLO

Hej! Är helt ny här på forumet och hamnade här för att jag sökte på SLO. Vår vovve har också drabbats (troligtvis, vi får besked om 2 veckor) och går med båda frambenen bandagerade och det är fler klon som är på väg att dela sig enligt vetr. Dett började i december för vår del och sista veckan har vi behövt åka in akut två gånger redan. Är helt förtvivlad då han ju är frisk för övrigt och glad som vanligt men han kan ju knappt gå som det är nu.
Hur har det gått med din vovve? Hoppas verkligen det gått bra....
 
Sv: Kloavlossning SLO

*kl*

Jag har en vovve med SLO. Ingen bekräftad diagnos då vi inte vill göra biopsi på en klo men allt annat är uteslutet.

Vi ger honom Beviplex Forte 8 st/dag + 4 kapslar 70 % Omega 3. Och orijens hundmat (innan fick han Eukanuba). Och nu snart 2 år efter första klolossningen och snart 1 år efter senaste börjar hans klor faktiskt se ganska bra ut. Får se hur det blir i sommar. Det är då han brukar tappa dom.
 
Sv: Kloavlossning SLO

Hej!
Jag har en rhodesian ridgeback som har diagnostiserad SLO (efter biopsi). I nuläget har han endast 1 klo kvar, en sporre. Det typiska i denna sjukdom är att hunden tappar alla klor inom loppet av 2 månader.

Min älskade Caesar mår toppenbra! Han är pigg, glad och älskar livet. Jag har inte sett honom så här framåt på länge, och då menar jag även före sjukdomen bröt ut. Underbart att se! Att han saknar i stort sätt alla klokapslar är inget som stoppar honom. Så här bra har det inte varit hela tiden. Vi har haft en svår period under aug och sept i år. Under loppet av 26 dagar förlorade han 13 klor. Vi lever i nuet och just nu mår han toppenbra! Näste viltspårschampion?

Jag uppdaterar bloggen nästan dagligen:
http://djungelkattenskeaton.wordpress.com

Kram,
Linda, Caesar & Keaton
 
Sv: Kloavlossning SLO

Hej!
Jag har en rhodesian ridgeback som har diagnostiserad SLO (efter biopsi). I nuläget har han endast 1 klo kvar, en sporre. Det typiska i denna sjukdom är att hunden tappar alla klor inom loppet av 2 månader.

Min älskade Caesar mår toppenbra! Han är pigg, glad och älskar livet. Jag har inte sett honom så här framåt på länge, och då menar jag även före sjukdomen bröt ut. Underbart att se! Att han saknar i stort sätt alla klokapslar är inget som stoppar honom. Så här bra har det inte varit hela tiden. Vi har haft en svår period under aug och sept i år. Under loppet av 26 dagar förlorade han 13 klor. Vi lever i nuet och just nu mår han toppenbra! Näste viltspårschampion?

Jag uppdaterar bloggen nästan dagligen:
http://djungelkattenskeaton.wordpress.com

Kram,
Linda, Caesar & Keaton

Hejhej!
En god vän har en RR-hane som också fått SLO. RR är inte någon typisk ras för denna sjukdom, men jag förstod det på honom som att de på SLU lagt till honom i "rasbanken" för fortsatta studier nu.
Kanske du också kunde anmäla din hund dit?
Tjing!
Ewa
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 591
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 217
Senast: mackan
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 667
Senast: AlmostEasy
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
21 156
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp