Bukefalos 28 år!

"Klonk" vid sväng och gupp - mest troligt fel?

bettysmatte

Trådstartare
När jag svängde tvärt igår, samt när jag körde över ett gupp nu på morgonen, så hörde jag ett "klonk" från framvagnen... :( Vad är det mest troliga felet?
 
På besiktningen häromåret fick jag höra att jag minsann ljög, jag hade visst hört klonkandet från den glappa styrleden, så det så! :rage: :banghead:

Så jag säger glapp styrled. :up:

(Nä, jag hade inte hört det. Jag hörde det inte när han körde omkring mig för att demonstrera det heller. Men jag är rätt säker på att gubbjäveln helt skulle missa saker som jag tycker är helt uppenbara inom mina kompetensfält också. :cautious:)
 
Det kan vara en dålig fjäder som hamnat i felläge. Eller dålig packning som flyttat på sig. jag har samma på min och där är det packningarna (tror jag det hette) som ska bytas.
Mina styrleder är det inget fel på.
 
Prova köra sakta med max rattutslag åt bägge hållen och lyssna efter om det låter likadant åt bägge hållen. Om det är ett knackande ljud åt ena hållet kan det vara en drivknut som är sliten.
Enstaka "klonk" kan bero på allt möjligt! ;)
(Har också en CR-V -01, har sagt att jag ska behålla den tills den består av ståltråd och silvertejp.
I min ägo sedan 2008, har gått 24 500 mil och det enda jag bytt är kopplingen, två krängningshämmare och en styrled.)
 
Kan också vara krängningshämmarna som behöver bytas.
Hoppsan, jag var lite otydlig där, jag har bara bytt krängningshämmarna bak, fram har det ännu aldrig varit någon anmärkning på. Bytte efter att ha fått "bra att veta" på dem efter besiktning för ett par år sedan.
 
Hoppsan, jag var lite otydlig där, jag har bara bytt krängningshämmarna bak, fram har det ännu aldrig varit någon anmärkning på. Bytte efter att ha fått "bra att veta" på dem efter besiktning för ett par år sedan.
Jag har bytt runt om, och det "klonkade" när de var slitna.
 
Slutsatsen efter den här tråden: hör man ett klonkande så ska man inte påstå att bilen funkar perfekt och den behöver inte alls någon hjälp när någon (typ din fru/sambo/vän) säger att "bilen klonkar, det är nog något fel, vi kanske borde klura ut var det är" .

Chansen är hög att bromsar/krängningshämmare/drivknut/fjäderben/styrled är trasigt, eller så kör du in till bilprovningen får 14 miljoner tvåor varav den ena är "motorn sitter inte fast" och helt plötsligt får man inte köra bilen eftersom den klonkar :meh: (jag körde biljäveln till farsans gård, ställde av den och skrev över den på fader för orkar karsloket (i.e. den numera ex maken) inte sköta biljäveln han får låna till jobbet varje dag tänker tamejfan inte jag lösa det)
 

Liknande trådar

Fordon Jag lämnade in bilen på verkstaden i måndags för byte av stötdämpare samt hjullager fram. De hade varit kassa ett bra tag men i övrigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
4 725
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Var ett tag sen jag skriv sist här om min Ulcerös Kolit, jag började ju få Remsima som är biologisk medicin i somras. Har sen dess varit...
Svar
1
· Visningar
557
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 406
Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
3 059
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp