Klor som sluter sig och är påtok förlånga!

Is

Trådstartare
Nu blir det en till Klotråd här men den kanske godkänns ändå.
Jag har två frågor om kloklippning så jag hoppas det fins någon duktig kloklippare här.

Min hunds klor är väldigt långa så nu gör jag allt för att få pulpan krypa tillbaka men det känns inte som jag kommer någon vart. Någon som vet hur ofta man kan klippa Klorna eller alltså hur lång tid det tar för pulpan att dra tillbaka sig? ska man klippa typ var tredje dag eller en gång i veckan? någon som har nått humm?

Nästa fråga är; Hundens klor slutersig helatiden alltså dom blir helt runda ut till spetsen, jag har förstått att detta inte är så bra och absolut inte önskvärt så jag provar hela tiden att pilla upp dom lite så att dom inte ska kunna slutasig men är det någon som har nått bra tips på hur jag kan få dom att inte växa ihop?
 
Sv: Klor som sluter sig och är påtok förlånga!

Jag tror det är svårt att få pulpan att dra sig tillbaka. Visst går det, men det lär ta tid.
Är de väldigt långa hade jag åkt till veterinären och sövt hunden sen bett att de klippte ner klorna.
 
Sv: Klor som sluter sig och är påtok förlånga!

Håller med Grana. Ta hunden till vetten, söv den så får dom klippa ner och bränna klon.
 
Sv: Klor som sluter sig och är påtok förlånga!

Ja det kanske är bäst ja dom är iafd tillräckligt långa för att dom ska slå i golvet när hon går trots att dom är nyklippta... Att åka till vet är nog någonting jag måste fundera på för islutändan kanske man inte har något val
 
Sv: Klor som sluter sig och är påtok förlånga!

Bränner man fortfarande klor där uppe? ;)

Vete sjutton hur dom gör nuförtiden men det går att skicka in hunden till vetten, få den sövd och trimma ner klolängden. Det hadfe jag utan tvekan gjort om hunden haft så långa klor, det är så lätt att hunden skadas.
 
Sv: Klor som sluter sig och är påtok förlånga!

Absolut, vet att min veterinär och flera andra här nere in bränner längre. Utan söver hunden, klipper av, på med "stopp" bara. För att bränna klor sägs kunna förstöra pulpan. Vad som är sant i det vet jag inte.
 
Sv: Klor som sluter sig och är påtok förlånga!

Jag tror det är svårt att få pulpan att dra sig tillbaka. Visst går det, men det lär ta tid.
Är de väldigt långa hade jag åkt till veterinären och sövt hunden sen bett att de klippte ner klorna.

Hur långa ska klorna vara för att det ska vara värt att åka till vet då? Kanske dum fråga men jag fick hem en ettårig vinthund förra veckan med långa klor. Har klippt så långt det går men dom är ju fortfarande långa, går dock inte ner i backen men är ca 1,5-2 cm långa. Är det värt att be vet fixa det?
Någon som vet vad det kostar? Blir hunden öm i fötterna efter det och sliter dom inte lätt upp klorna så klorna börjar blöda igen?
 
Sv: Klor som sluter sig och är påtok förlånga!

2 centimeter tycker inte jag var så farligt, det går säkert att åtgärda själv med ihärdigt filande och klippande.
 
Sv: Klor som sluter sig och är påtok förlånga!

Ok! Då kör vi på det, hon har vita klor så det är ju åtminstone lätt att klippa "max" varje gång jag klipper.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 727
Senast: Hellhound
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 542
Övr. Hund Hur skulle ni tolka denna hunds beteende? Hund som är näst intill omöjlig att klippa klor på hemma. Ägaren tar hunden till hundtrim...
Svar
8
· Visningar
1 236
Hundhälsa Jag har en omplacering som levt fyra år i väldigt dåliga förhållanden, och nu har hon varit hos mig i fyra år och vi har fått bukt på...
Svar
2
· Visningar
2 903

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp