Bukefalos 28 år!

Klor som växt runt

mandalaki

Trådstartare
Vad kan man göra åt klor som växt runt? Katthussen ska ringa veterinär men jag frågar här så länge.

Husse har inte varit observant, därför har klorna uppe på kattens ben, sporrarna, växt runt.

Det ömmar vid tryck. Dock är klorna inte vassa utan snarare platta, säger han. (Jag har bara fått det beskrivet för mig). Katten är en före detta hemlösing med diverse skador och skavanker, de platta klorna kan möjligen höra dit.
 
Sv: Klor som växt runt

Min brors hund har samma problem; sporrarna växer så tätt intill trampdynan i en böj att de växer in Under och så småningom in i dynan om man inte håller efter dem. Under skilsmässa och annat strul blev det här försummat och klorna blev så besvärliga att man inte kunde använda en vanlig klosax, inte ens en liten för katter, eftersom man då nöp henne i skinnet.

Vi gjorde som så att bror höll hunden medan jag tog en vanlig nagelklippare och med tre snygga snipp-snipp-snipp arbetade mig igenom klon.
Nu hade hon en väldigt kort pulpa så vi kunde ta en rejäl bit utan att det började blöda, men det fanns blodsstillande vadd intill så att vi kunde vara säkra på att ta av en hälsosam bit. Huruvida man behöver ta veterinären till hjälp beror nog på hur katten är att hantera.
 
Sv: Klor som växt runt

Hm. Kattklor är ju så små, svårt att inte komma åt pulpan där. I synnerhet som de där klorna verkar så skadade.

Men tack för ditt svar, jag ska berätta om det.
 
Sv: Klor som växt runt

Om man måste klippa i pulpan för att åtgärda problemet får man lov att göra det, tycker jag, så länge man känner att man fixar det. Bara att köpa hem lite vadd och ta det varligt - inte värre än att verka fram lite blod på hästen.

Låt oss höra hur det går!
 
Sv: Klor som växt runt

Det hände vår gamling en gång i tassen som han tidigare klämt, därför växer klorna lite konstigt där. Vi vågade inte klippa själva utan åkte till veterinären. Sedan har vi hållt efter med en vanlig nagelklippare för människor eftersom det inte går att komma åt med en vanlig klotång.
 
Sv: Klor som växt runt

Vad gjorde veterinären?

Sel: bra tips om vadden! Tror att jag ska skaffa sån själv, är alltid livrädd när jag klipper klor.
 
Sv: Klor som växt runt

Vad gjorde veterinären?

Sel: bra tips om vadden! Tror att jag ska skaffa sån själv, är alltid livrädd när jag klipper klor.

Det fungerar faktiskt toppenbra! Jag som är notorisk näsblödare har alltid ett paket eller två hemma. XD
Billigt på apoteket - till en liten kattklo räcker ett paket långt.
 
Sv: Klor som växt runt

Min lilla kattfröken hade en "tum-klo" som var missbildad. Den växte grymt snett och höll man inte efter ungefär en gång i veckan så var de gränsen till för långt. Under flytt och dyl glömde jag bort klon, dum som jag är, vilket resulterade i att den växte in i tassen. Passade då på samtidigt som hon skulle kastreras att be veterinären fixa klon. Eftersom att den var missbildad så tog han bort hela klon så nu saknar hon en "tum-klo" på ena framtassen.
 
Sv: Klor som växt runt

Vad gjorde veterinären?

Sel: bra tips om vadden! Tror att jag ska skaffa sån själv, är alltid livrädd när jag klipper klor.

Tja, vi kände oss lite dumma för de klippte bara :angel: Visserligen kollade de så att inte trampdynan hade blivit skadad också men vi kunde ju lika gärna ha gjort det hemma. Men, hellre ett besök för mycket än ett för lite resonerade vi.
 
Sv: Klor som växt runt

Nu: Klipper klorna och om det har växt in i trampdynorna får man rengöra såren och hålla koll så inte infektion uppstår.

I fortsättningen klipper man kattens klor regelbundet.
 

Liknande trådar

Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 539
Senast: Luleå
·
Hästvård Har en grabb här hemma som jag för 5v sedan hittade svullen från kota till has vänster bak. Eftersom att alla runt omkring sa till mig...
Svar
3
· Visningar
1 013
Senast: Saraoliv
·
Hästvård Min häst är skadad. Igen. Alla reagerar och säger att "nu får det väll räcka för er",för det är verkligen något hela tiden. Inte ens...
Svar
5
· Visningar
4 731
Senast: Fibusen
·
Övr. Hund Vet inte om tråden ligger rätt:confused: Vet egentligen inte vad jag vill med tråden mer än kanske tips råd eller erfarenheter, är...
2
Svar
28
· Visningar
4 563
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp